دوپوش گنبد مسجد امام(ره) نیازمند بازبینی/ امیدواریم به زودی داربست‌ها برچیده شود+ فیلم

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد که به زودی داربست‌های گنبد مسجد امام (ره) برچیده و مرمت‌ها تکمیل شود و گفت: به نظر می‌رسد که پس از چند صد سال این دوپوش نیازمند رسیدگی و بازبینی سازه‌های درونی است و این کارهای مهم باید هرچه سریع‌تر انجام شود.

عباس مقتدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص بازدید اخیر از گنبد مسجد امام (ره) اظهار کرد: هفتم مهرماه از قسمت گریو گنبد مسجد امام (ره) بازدید کردیم؛ در قسمتی که از یک‌سو عالی‌قاپو و از سوی دیگر کف میدان امام (ره) و شاید اندکی از گنبد مسجد شیخ لطف‌الله دیده می‌شود.

وی با اشاره به انتقاداتی که در هفته‌های گذشته به مرمت کاشی‌کاری گنبد مطرح شد، افزود: در یکی از ترک‌های گنبد نقصی دیده شد که وزیر میراث فرهنگی نیز نسبت به آن واکنش نشان داد و نمایندگان نیز دیدگاه خود را اعلام کردند.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی این اشکال و نقص در مرمت کاشی‌کاری گنبد مسجد امام (ره) را کاملاً قابل برطرف شدن دانست و گفت: اکنون این کار در حال انجام است اما مشکل دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که در قسمت پایین گنبد یعنی در فاصله بین نمای بیرونی گنبد با داخل مسجد یک فضا به نام دوپوش قرار دارد که نیازمند رسیدگی است.

وی با اشاره به تهیه گزارش مکتوب از شرایط دوپوش گنبد مسجد امام (ره) خاطرنشان کرد: مهم‌ترین موضوع کنونی این است که بودجه لازم برای مرمت این بخش از گنبد به سرعت در سطح ملی دیده شود و به عنوان نماینده اصفهان موظف به پیگیری، تذکر و مذاکره با وزیر و در صورت نیاز با بالاترین مقامات کشور در این زمینه هستیم.

مقتدایی تلاش نمایندگان برای اختصاص بخشی از بودجه مورد نیاز برای مرمت مسجد شیخ لطف‌الله و گنبد مسجد امام (ره) را اثربخش دانست و گفت: موضوع قابل اهمیت در این زمینه انجام مرمت‌های فنی، حساب شده و متناسب با علم روز است زیرا در بخشی از اسکن‌ها از دوپوش و دیواره‌ها، ترک‌ها و آسیب به تیرهای چوبی قابل اتکا دیده می‌شود.

وی بازدید میدانی از این بنای تاریخی را ضروری دانست و ادامه داد: امیدوارم به زودی داربست‌ها برچیده و مرمت‌ها تکمیل شود؛ به نظر می‌رسد که پس از چند صد سال این دوپوش نیازمند رسیدگی و بازبینی سازه‌های درونی است و این کارهای مهم باید هرچه سریع‌تر انجام شود.

نماینده اصفهان با اشاره به در بازدید میدانی به همراه مرمت‌کار مربوط از دوپوش داخلی گنبد، افزود: استحکام قابل توجه بنا در این بازدید به طور کامل مشهود بود زیرا مسجد امام (ره) به‌گونه‌ای ساخته شده که این بنا تا صدها سال ماندگار باشد با این حال برخی نگرانی‌ها قابل مشاهده است از جمله رگه‌هایی از برخی ترک‌ها در دیوارچینی‌هایی که در اصطلاح به آن خشخاشی گفته می‌شود.

وی از حضور هیئتی از وزارت میراث فرهنگی برای بازدید این بنا خبر داد و تاکید کرد: این هیئت نسبت به نشانه‌گذاری‌های اولیه اقدام کرده و قرار است که از طریق دستگاه‌های اسکن میزان نیاز بخش‌های مختلف گنبد مسجد امام (ره) مشخص شود. بلافاصله با مسئولان وزارت میراث فرهنگی رایزنی خواهد شد زیرا گنبد مسجد امام (ره) و رسیدگی به آن نباید مشمول مرور زمان شود.

کد خبر 608967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.