لزوم دستیابی به سطح سوم توسعه ارتباطات

مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان فاوای شهرداری اصفهان گفت: برای دستیابی به سطح سوم توسعه ارتباطات یعنی «توسعه برای ارتباطات»، باید تمام افراد جامعه، حاکمیت، دولت و سازمان‌ها بپذیرند که تمام افراد جامعه حقوقی مشابه دارند و البته سرنوشت هر یک از آنها با عامه مردم گره خورده است.

عباس زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: واژه توسعه، به معنای پیشرفت، عمران، آبادانی، گسترش و استعاره رشد در کشور ترجمه شده است، اما به نظر می‌رسد ترجمه دقیق و کاملی برای آن وجود ندارد.

وی اضافه کرد: استفاده از اصطلاح توسعه در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم و دهه‌های ۴۰ و ۵۰ میلادی بسیار پر رونق بود، زیرا کشورهای درگیر جنگ، در صدد بازسازی زیرساخت‌های خود به‌ویژه در حوزه اقتصادی بودند و در آن زمان سردمداران جوامع به دنبال استفاده از نسخه‌ای جامع و کامل برای برون‌رفت از خسارات و ویرانی‌های این جنگ خانمان‌سوز بودند.

مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان فاوای شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در ادبیات توسعه، تاکنون پارادایم‌های مختلفی از جمله نوسازی، وابستگی، تکثر و اندیشه‌های رهایی‌بخش مطرح و در هر کدام سعی شده است، نواقص دیدگاه‌های قبلی رفع و رویکرد جامع یا کارآمدتری ارائه شود.

وی تصریح کرد: آنچه که در تمام دیدگاه‌های توسعه‌بخش دارای اهمیت است، توجه به نقش ارتباطات در فرایند توسعه است که در طول سال‌های مختلف، سلسله مراتب تحقق توسعه با رویکرد ارتباطات، بر اساس آن تنظیم شده است.

زمانی تاکید کرد: در اندیشه‌های رایج به‌ویژه در دیدگاه‌های مرحوم پروفسور مجید تهرانیان (استاد و رئیس واحد ارتباطات بین‌الملل دانشگاه هاوایی و پژوهشگر حوزه ارتباطات) توسعه، صلح و دموکراسی کشور، مراحل دستیابی به توسعه از مسیر ارتباطات در سه مرحله پیش‌بینی و ارائه شده است.

وی افزود: در ابتدا «توسعه ارتباطات» مد نظر است به این معنا که جوامع به دنبال توسعه زیرساخت‌های ارتباطی همچون جاده، راه‌آهن، فرودگاه، انواع ساختمان‌ها و ابنیه مرتبط و در حوزه فاوا نیز، توسعه زیرساخت‌های مخابراتی و فناورانه همچون شبکه‌های مخابراتی ثابت و همراه، اینترنت و فیبر نوری است که به‌عنوان زیربناهای توسعه دارای اهمیت است.

مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان فاوای شهرداری اصفهان گفت: در مرحله دوم «توسعه به وسیله ارتباطات مورد نظر است به این معنی که حاکمیت شامل قوای سه‌گانه و سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها با استفاده از زیرساخت‌های ایجاد شده در مرحله قبل، به توسعه و ارائه خدمات اجتماعی، آموزشی، بهداشتی و مالی بپردازند که در اینجا شاهد ظهور آموزش الکترونیکی، خدمات الکترونیکی و غیرحضوری، دولت الکترونیک، شهرداری الکترونیک و سازمان‌های الکترونیک هستیم و هدف از این نوع توسعه، بهره‌گیری حداکثری از زیرساخت‌ها و امکانات موجود به‌منظور ارائه بیشترین و مطلوب‌ترین خدمات به تمام شهروندان است.

دستیابی به «توسعه برای ارتباطات» ضروری است

وی با بیان اینکه در نهایت جامعه وارد سطح سوم توسعه ارتباطات با عنوان «توسعه برای ارتباطات» یا «ارتباطات توسعه» می‌شود، ادامه داد: در این سطح دیگر هدف توسعه ایجاد زیرساخت‌ها یا ارائه خدمات مطلوب به شهروندان نیست، بلکه هدف توسعه، ارتباطات و استفاده حداکثری از ظرفیت مشارکت عامه آنها در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها و جایگزینی عقلانیت ارتباطی به‌جای عقلانیت ابزاری است تا جایی که تمام شهروندان بتوانند در این فرایندها مشارکت مؤثر داشته باشند و البته شرایط به گونه‌ای فراهم شود تا تمام افراد جامعه از فرصت‌ها و تهدیدهای یکسانی در مواجهه با شرایط مختلف اجتماعی بهره‌مند شوند.

زمانی تصریح کرد: در ادبیات و روند تاریخی توسعه، رسیدن به سطوح اول و دوم چندان مشکل به نظر نمی‌رسد، اما دست‌یابی به سطح سوم یعنی «توسعه برای ارتباطات» مشکل است، زیرا در این زمینه باید تمام افراد جامعه در تمام مناصب و پست‌های رده بالا تا پایین‌ترین سطح حاکمیت، دولت و سازمان‌ها بپذیرند که تمام این افراد حقوقی مشابه دارند و البته سرنوشت هر یک از آنها با عامه مردم گره خورده است و این جایگاه اداری و سیاسی به هیچ عنوان مزایای بیشتری برای آنها به ارمغان نمی‌آورد.

وی افزود: این مهم در شعار سردمداران و برنامه‌ریزان جوامع اغلب بیان شده است و از جمله آرمان‌های یک نظام حاکمیتی بوده است، اما گاهی در مقام عمل، با تحقق آن فاصله بسیاری مشاهده شده است و به جرئت می‌توان ادعا کرد در صورت تحقق این سطح از توسعه، شاهد دستاوردهای ارزشمندی همچون ارتقای اعتماد عمومی، افزایش سرمایه اجتماعی، ارتقای مشارکت سیاسی و اجتماعی، افزایش مدارای اجتماعی، هنجارپذیری عمومی، افزایش پاسخگویی مسئولانه و حاکمیت قانون در جامعه و در نهایت حرکت به سمت حکمرانی شفاف و مطلوب خواهیم بود.

کد خبر 608935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.