۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
تیغ بی‌مهری بر گردن پیام

ارتقای شهر ماهدشت به شهرستان یکی از مهمترین مطالبات شهروندان است که در دستور کار قرار گرفته است، اما هنوز گامی برای تحقق آن برداشته نشده است، از سوی دیگر هیچکس مسئولیت شهرک پیام را برعهده نمی‌گیرد تا ساکنان آن از سرانه‌های کافی برای زندگی مطلوب بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ماهدشت بیخ گوش کرج با حجمی از مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند؛ شهری که مورد بی‌توجهی مسئولان قرار گرفته است و شهروندان آن چشم به راه تصمیم دولت مردمی برای ارتقای شهر به شهرستان هستند؛ ساکنان مسکن مهر ماهدشت نیز که در سایه بی‌مهری مسئولان از سرانه‌ها خالی است، ارتقای این شهر به شهرستان را مطالبه می‌کنند.

ماهدشت شهری با وسعت قابل توجهی در ۱۸ کیلومتری جنوب‌غربی کرج و همان روستای شاه‌دشت یا مردآباد قدیم است که روزی به‌خاطر داشتن آب‌وهوای مطلوب و وجود باغات و مزارع به شاه‌نشین تبدیل شده بود و در حال حاضر با داشتن جمعیتی بیش از ۱۰۰ هزار نفر، با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند.

افزایش قیمت املاک و اجاره مسکن در کرج و تهران، پایین بودن قیمت املاک در ماهدشت و ساخت مسکن مهر یا همان شهرک پیامِ پُر از مشکل، موجب افزایش جمعیت ماهدشت در ۱۰ سال گذشته شده است.

اگرچه ماهدشت با داشتن اراضی کشاورزی وسیع، از قطب‌های کشاورزی البرز محسوب می‌شود و با وجود شهرک صنعتی ماهدشت، نزدیکی به فرودگاه پیام و و قرار گرفتن در مسیر ترانزیت چندین شهر و استان می‌توانست به سمت پیشرفت و توسعه حرکت کند، اما این اتفاق نیفتاد و شهر شدن ماهدشت جز بوی تعفن حلقه‌دره، مشکلات بی‌شمار ساکنان مسکن مهر و افزایش جمعیت بدون زیرساخت، هیچ نفعی برای مردم نداشت.

دردسرها و سروصدای فرودگاه پیام، فاضلابی که آب حیات نهر سیاه‌جوب را به جوی سیاه تبدیل کرده است و بوی تعفن و گنداب فاضلاب، کمبود آب شرب و زیرساخت‌های ورزشی و تفریحی، مبلمان شهری و بسیاری از مشکلات دیگر، گریبان مردم کم‌توقع این شهر را گرفته و باعث شده است مردم ماهدشت از سال‌های گذشته خواهان ارتقای این شهر شوند.

سال ۹۸ مسئولان وقت استانداری قول پیگیری و ارتقای وضعیت شهر ماهدشت به «بخش» را به مردم دادند، این در حالی است که مردم تبدیل شهر ماهدشت به بخش را بی‌فایده می‌دانند و از مسیرهای مختلف و مراجع ذی‌ربط از جمله امام جمعه ماهدشت، نماینده مجلس و در نهایت سفر ریاست‌جمهوری به البرز، ارتقای ماهدشت به شهرستان را از هیئت دولت مطالبه می‌کنند.

به نظر می‌رسد ماهدشت سیبل پرتابی است که نوک پیکان تمام مشکلات استان البرز را به جان می‌خرد و برای مردم دردسرساز می‌شود، اما از بین تمام مشکلات آن، وجود شهرک پیام با وجود چهار هزار واحد مسکونی و جمعیتی بیش از ۱۲ هزار نفر و به روایتی ۱۱ هزار واحد با ظرفیت پذیرش ۶۰ هزار نفر، سربار مسائل ماهدشت است؛ شهری که مردم آن در بعضی معابر حتی از امکانات اولیه آسفالت و مبلمان شهری و سیستم فاضلاب محروم هستند و اکنون یک شیر بی‌یال به نام شهرک پیام را تحویل گرفته‌اند که باید همه اجزای آن را، خود تکمیل کنند.

اینجا امکانات ضعیف است و مردم از فضای سبز گرفته تا مراکز خرید و وسایل حمل‌ونقل عمومی دچار مشکل هستند؛ این شهرک مسیری پرت بین کرج و ماهدشت است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد تا ساکنان آن طعم آرامش را بچشند.

بخش نمی‌خواهیم؛ هدف نهایی شهرستان شدن ماهدشت است

فاطمه اخگری، عضو شورای اسلامی شهر ماهدشت با بیان اینکه برای شهرستان شدن ماهدشت تلاش می‌کنیم، البته تلاش‌هایی از دوره قبل شورای اسلامی شهر انجام شده است، می‌گوید: امام جمعه و اعضای شورای ششم برای شهرستان شدن ماهدشت تلاش می‌کنند، اما واقعیت این است که با ارتقای ماهدشت به بخش، مشکلی از این شهر رفع نمی‌شود و نداشتن بسیاری از ادارات و نهادها مردم را اذیت می‌کند، لذا هدف نهایی، شهرستان شدن ماهدشت است.

وی تصریح می‌کند: رسیدگی از سوی استان و شهرستان کرج به ماهدشت اندک است و تاکنون کاری جز دستور و بازدید از سوی مسئولان استان البرز و شهرستان کرج برای ماهدشت انجام نشده است، هزینه بسیاری از امور که باید از طریق بودجه‌های استانی و شهرستانی پیگیری شود، بر دوش شهرداری ماهدشت می‌افتد و ما مجبور هستیم بودجه‌ای را که باید صرف عمران شهر شود، برای این کارها هزینه کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر ماهدشت ادامه می‌دهد: پس از چهار سال تلاش بالاخره توانستیم ثابت کنیم مشکل سیاه‌جوب مربوط به کرج و کمال‌شهر است که بدون تخصص اتوبانی ایجاد کردند و موجب شدند آب رها شده مسیر خود را به سمت ماهدشت که پایین‌دست است، منحرف کند و به همراه فاضلاب وارد خانه‌های مردم شود. برای رفع این مشکل مجبور شدیم با سه میلیارد از بودجه‌ای که باید صرف عمران شهر می‌شد برای جلوگیری از ورود فاضلاب به سیاه‌جوب هزینه کنیم. اینها هزینه‌هایی است که به شهر تحمیل می‌شود.

تمام توپ‌ها غیرمنصفانه در زمین شورا و شهرداری ماهدشت است

اخگری در خصوص ارتقای شهرک پیام و نحوه خدمات‌دهی مدیریت شهری ماهدشت به ساکنان مجموعه مسکن مهر، اظهار می‌کند: در مورد شهرک پیام نامه‌نگاری به مراجع ذی‌ربط از سوی شورای اسلامی شهر انجام شده است، اما در زمان ایجاد این شهرک، سرانه‌ها و زیرساخت‌های لازم شهری از سوی مسکن و شهرسازی در نظر گرفته نشده است و بدون امکانات شهری فقط خانه‌هایی برای سکونت مردم ایجاد شده است، لذا در حال حاضر تمام توپ‌ها در زمین شورای اسلامی شهر و شهرداری ماهدشت است که این غیرمنصفانه است.

وی تصریح می‌کند: شهرک پیام بدون اینکه درمانگاه، مدرسه، اورژانس و آتش‌نشانی داشته باشد، بر اساس یک دستور حاکمیتی تحت عنوان شهر قرار گرفته، اما در قالب یک پروژه بدون امکانات شهری به شورای اسلامی شهر و شهرداری ماهدشت تحویل داده شده است.

عضو شورای اسلامی شهر ماهدشت تاکید می‌کند: ما تلاش می‌کنیم شهرک پیام تبدیل به شهر شود و شهرداری مستقل داشته باشد، حتی اگر امکان تحقق آن نباشد، حداقل به عنوان یکی از نواحی شهرداری کرج اعلام شود تا با شهرداری مستقل رسیدگی و اقدام مؤثری برای تأمین نیازهای ساکنان این شهرک انجام شود.

وی با بیان اینکه طبق قانون، مناطق بیش از سه هزار نفر جمعیت می‌تواند به شهر تبدیل شود و شهرک پیام به لحاظ جمعیتی ظرفیت شهر شدن را دارد، ادامه می‌دهد: در شهرک پیام بیش از چهار هزار واحد مسکونی ساخته شده است و حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر جمعیت در آن ساکن هستند. البته جمعیت شهر ماهدشت نیز بر اساس سر شماری سال ۹۵، ۶۵ هزار نفر است، اما جمعیت فعلی ماهدشت با احتساب شهرک پیام به بیش از ۱۱۰ هزار نفر می‌رسد.

اخگری تاکید می‌کند: پیش از تحویل شهرک پیام به شهرداری، باید سرانه‌های لازم در شهرک ایجاد می‌شد تا برای ایجاد زیرساخت‌ها در آن، شورای اسلامی شهر و شهرداری ماهدشت را موظف نکنند، زیرا نه‌تنها مدیریت شهری ماهدشت، بلکه شورای اسلامی شهر و شهرداری کرج نیز شاید توان پرداخت چنین هزینه‌ای را نداشته باشد.

وی با اشاره به نبود امنیت در شهرک پیام به عنوان مهمترین نیاز ساکنان، می‌گوید: شهرداری ماهدشت بیش از ۸۰۰ میلیون تومان برای احداث ساختمانی که قرار بود به عنوان کلانتری مستقل برای تأمین امنیت شهرک پیام فعالیت کند، هزینه کرد، اما در تصمیمات کلان استانی این ساختمان به سرکلانتری و تجزیه مناطق جنوب استان تهران تبدیل شد و خدماتی به شهرک داده نشد.

عضو شورای اسلامی شهر ماهدشت می‌افزاید: کلانتری ماهدشت نیز دچار کمبودهای است که برای تأمین امنیت ماهدشت هم کافی نیست و به شهرک پیام نمی‌رسد، اما شورای اسلامی شهر و شهرداری بازهم برای کمک به تأمین امنیت شهرک پیام، به ایجاد کانکس برای استقرار پلیس در ابتدای شهرک پیام اقدام کرد.

ارتقای ماهدشت به کجا رسید؟

به‌تازگی طرح ارتقای بعضی شهرهای استان که در سفر رئیس‌جمهور به البرز مطرح شده بود، با حضور زهرا احمدی، مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور و استاندار البرز مورد بررسی میدانی قرار گرفت و گویا نظر استاندار البرز نیز برای ارتقای ماهدشت و دو شهر دیگر استان با نظر ماهدشتی‌ها منطبق است.

جهت آگاهی از اقدامات انجام شده برای ارتقای ماهدشت و تعیین تکلیف شهرک پیام، بارها تلاش کردیم با فرماندار کرج گفت‌وگویی داشته باشیم که محقق نشد و او تنها به نوشتن پیامی با این مضمون اکتفا کرد: «موضوع ارتقای ماهدشت در مرحله بررسی و مطالعه توسط مراجع ذی‌ربط است. به محض حصول نتیجه خدمت شما اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

کد خبر 608854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.