گزارش اطلاعاتی به مردم

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه، نهم مهرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گزارش اطلاعاتی به مردم» نوشت: وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای پیرامون حوادث اخیر کشور به تبیین ابعاد مختلف این حوادث پرداخت.

متن بیانیه به شرح زیر است؛

به استحضار مردم شریف و سرافراز ایران اسلامی می‌رساند: حوادث روزهای اخیر در برخی نقاط کشور، پوسته‌ای آشکار و محسوس و لایه‌های پنهان متعددی در پشت صحنه‌های خود داشت.

سربازان گمنام امام زمان (عج) برای شکار هدفمند عناصر اصلی ترور و تخریب، ضمن حضوری ناملموس در صحنه اغتشاشات و کمک به برادران و خواهران فداکار، مقتدر و سربلند خود در فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی و همراهی با نیروهای بسیجِ جان بر کف و همیشه حاضر در صحنه‌های دفاع از کشور، در عین حال بخش اصلی مأموریت، توجه و توان خویش را معطوف به رصد و ردیابی سازمان دهندگان و آتش‌بیاران اصلی پشت صحنه، اعم از کشورهای بیگانه تا تروریست‌های آلبانی نشین و سایر گروهک‌های معاند و فرقه‌های دست‌پرورده استعمار و عناصر سرسپرده داخلی آنها نمودند.

در روزهای عبرت‌آموز گذشته که فعالیت لایه‌های پنهان فتنه‌گر تشدید شده بود، به همان نسبت امکان شناسایی عوامل مخرب و تروریست نیز افزایش یافت. از سوی دیگر، به نسبت افزایش فعالیت حامیان بیگانه و سایر سازمان دهندگان ترور و تخریب، مزدوران داخلی آنها عنان از کف دادند، سر از چاه و چاله‌های استتاری خویش برآوردند و بدین‌سان، امکان شناسایی و بازداشت آنها بیش از پیش فراهم آمد تا مأموریت مهم وزارت اطلاعات در حد بالایی تحقق یابد.

میدان رویارویی مدافعین وطن و حافظان نظم و امنیت کشور در روزهای گذشته، با مجموعه‌هایی از عناصر متنوع گروهکی، عوامل سازمان‌های جاسوسی بیگانه، دخالت مستقیم دولت‌های آمریکا و انگلیس و دنباله‌روهای سعودی آنها تا عناصر ناآگاه و فریب خورده اغتشاشگر در کف خیابان‌ها مواجه بود.

اینک به مقتضای شرایط عمومی کشور و تا آنجا که ملاحظات امنیتی اجازه می‌دهد، بخشی از کشفیات و دستگیری‌های صحنه و پشت صحنه را به آگاهی ملت فهیم، صبور و مقاوم ایران اسلامی می‌رساند؛

در روزهای گذشته، ۴۹ نفر از عوامل و مرتبطین گروهک منافقین بازداشت شده‌اند. نامبردگان بنا به دستور تروریست‌های آلبانی نشین، از تولید اخبار جعلی تحریک‌کننده اغتشاشگران تا سازماندهی ترور و تخریب، جهت‌دهی به شعارها، حضور مستقیم در صحنه‌های اغتشاشات خیابانی و تخریب اموال عمومی، تأمین تجهیزات مختلف برای مقابله با پلیس و مواد محترقه برای به آتش کشیدن اماکن و خودروهای عمومی و شخصی، فعالیت داشته‌اند.

بازداشت ۷۷ نفر از عوامل گروهکی کردستان، اعم از مزدوران رسمی گروهک‌های صهیونیستی موسوم به کومله، دموکرات، پاک، پژاک تا تعدادی از کادرهای رده بالای این گروهک‌ها که در دو سوی مرزهای غربی کشور مشغول توطئه علیه مردم مظلوم کردستان بودند. در میان بازداشت‌شدگان، یک کادر برجسته و عضو مرکزیت یکی از گروهک‌هایی که مقیم اقلیم کردستان عراق است نیز حضور دارد.

گزارش اطلاعاتی به مردم

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دلیل کنشگری سلبریتی‌ها ضعف مفرط آنهاست» نوشت: بخش اعظم سلبریتی‌هایی که در اتفاقات اخیر موضع‌گیری کردند، شاید هیچ‌وقت نمی‌خواستند یک کنشگر سیاسی باشند، اما وقتی با موج ترول‌های مجازی برانداز برای الزام به موضع‌گیری روبه‌رو شدند، نتوانستند خط مردمی بودن خود را حفظ کنند و به سمت براندازان غلتیدند.

صدها پیام توهین‌آمیز، اصرار و اعمال فشار برای موضع‌گیری به نفع براندازان، تهدید خود و خانواده‌هایشان ممکن است هر فردی را وادار به تسلیم کند. صحبت در خصوص این اعمال فشارها برای توجیه عملکرد سلبریتی‌ها نیست، برای نشان دادن شرایطی است که براندازان می‌سازند و از تمایلات شخصی سلبریتی‌ها در فضای فرهنگی، عدم دانش سیاسی آن‌ها و اعمال فشار بهره می‌برند.

به نظر می‌رسد به‌رغم آن که سال‌ها است گزاره «قدرت نه گفتن» به عنوان یک موضوع مهم در روانشناسی کودک آموزش داده می‌شود و از قضا قشر روشنفکر بیش از سایر اقشار بر لزوم وجود چنین قدرتی تأکید می‌کنند، اما بسیاری از سلبریتی‌ها از آن بهره نبرده‌اند یا آنکه دچار این اشتباه تحلیلی می‌شوند که جمع حامیان خود را از دست می‌دهند و نیز ترول‌های مجازی برانداز این باور اشتباه را جا می‌اندازند که کار جمهوری اسلامی تمام است و این سلبریتی‌ها هم آن قدر به لحاظ شخصیتی ضعیف هستند که می‌ترسند با تغییر نظام، از کار خود بمانند و انگ سکوت در انقلاب! بر پیشانیشان بخورد.

چه بازیگر و چه هر شغلی از این دست، اهل هزینه دادن نیست، نه حاضر است هزینه سکوت را بدهد و نه هزینه همراهی را، هم از این‌رو است که اغلب کج‌دار و مریز هستند یا روغن ریخته را نذر امامزاده کرده‌اند.

علی کریمی ویلایش را از مالکیت خود خارج کرده، خود هم به خارج از کشور رفته است، بعد ژست می‌گیرد که همه چیز فدای سر مردم ایران! مهران مدیری حقوقش را تمام و کمال بابت ساخت برنامه‌اش گرفته، بعد می‌گوید تلویزیون تصویرم را پخش نکند! اویی که هرچه دارد از همین تلویزیون دارد.

گزارش اطلاعاتی به مردم

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مثلث مهار آسیب‌های اجتماعی» نوشت: اعتیاد، حاشیه‌نشینی، طلاق و ده‌ها آسیب اجتماعی دیگر، سال‌ها است که روح و جان مردم و احتمالاً مسئولان را آزرده کرده است؛ آسیب‌هایی که مقابله با آن‌ها طی سالیان گذشته نتیجه قابل دفاعی نداشته و شاید به همین دلیل است که نگاه برنامه هفتم توسعه به این آسیب‌ها، جدی‌تر شده است.
بند ۱۸ سیاست‌های کلی برنامه هفتم، یک سیاست‌گذاری مهم در حوزه فرهنگی و اجتماعی کشور دارد که نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد: «ارتقای سلامت اجتماعی و پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد، حاشیه‌نشینی، طلاق و فساد بر اساس شاخص‌های معتبر و بهره‌گیری حداکثری از مشارکت مردم و با زمان‌بندی متناسب.»

سال، بدون شاخص، بدون ضمانت قبل از تحلیل بیشتر این موضوع، ابتدا بهتر است چرایی شکست سیاست‌ها و احکام مشابه در برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه را بررسی کنیم. کاری که مرکز پژوهش‌های مجلس انجام داده و ضعف‌های مهمی را مشخص کرده است: «بررسی احکام مرتبط با مسائل اجتماعی در قوانین برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه نشان می‌دهد که هیچ‌کدام از این سه برنامه برای برنامه‌های این حوزه، «ضمانت اجرا» نداشته‌اند. علاوه بر آن، «شاخص‌های سنجش‌پذیر» فقط در برنامه ششم تعیین شده و در دو برنامه قبل آن، که شاخص‌های تعیین‌شده در برنامه ششم هم با ماهیت پدیده‌های اجتماعی تناسبی نداشته است.» حالا ۳ رویکرد مهم آسیب‌شناسی سه برنامه قبل، حالا سبب شده در سیاست‌های کلی برنامه هفتم، نگاهی متفاوت به این حوزه شکل بگیرد و سه موضوع مهم در آن قید شود: «شاخص‌های معتبر»، «بهره‌گیری حداکثری از مشارکت مردم» و «زمان‌بندی متناسب» رویکردی که اگر در تدوین متن برنامه نیز به طور دقیق مدنظر قرار بگیرد، می‌تواند ضعف‌ها و اشکالات ما در مقابله با این آسیب‌ها را رفع کند.

گزارش اطلاعاتی به مردم

کد خبر 608837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.