مسکن به تحریم‌ها گره خورده است

یک کارشناس مسکن با بیان اینکه تحریم‌ها در قیمت مصالح و زمین تأثیرگذار است‌، گفت: در زمان وجود تحریم‌ها، عده‌ای برای حفظ ارزش سرمایه‌های خود با سرمایه‌گذاری در بازارهایی همچون مسکن منجر به افزایش قمیت‌ها می‌شوند.

فرهاد بیضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص آینده مسکن ایران و رابطه آن با برجام، اظهار کرد: افزایش درآمدهای ارزی و چگونگی استراتژی‌های مدیریت موضوعات ارزی پس از تحقق برجام بر بازار مسکن تأثیرگذار است.

وی افزود: اگر رفع تحریم‌ها منجر به افزایش فروش نفت و درآمدهای ارزی به اندازه دهه ۸۰ شود و دولت اقدام به ارزپاشی در بازار کند، شاهد ثبات در بازار مسکن نیز خواهیم بود.

این کارشناس بازار مسکن گفت: با انجام این اقدام در بلندمدت شاهد بیماری هلندی و در پی آن افزایش قیمت در دارایی‌ها و بازارهای سرمایه‌ای همچون مسکن خواهیم بود.

بیضایی اضافه کرد: در صورتی که دولت از ارزپاشی در بازار جلوگیری کند و درآمدهای ارزی کنترل شود، می‌توان انتظار داشت که در کوتاه‌مدت یا بلندمدت، افزایش درآمدهای ارزی کشور اثر منفی بر بازار مسکن نداشته باشد.

وی تصریح کرد: مسکن در کشور ما به تحریم‌ها گره خورده است، تحریم‌ها در قیمت مصالح و زمین تأثیرگذار است‌. در زمان وجود تحریم‌ها عده‌ای برای حفظ ارزش سرمایه‌های خود با سرمایه‌گذاری در بازارهایی همچون مسکن منجر به افزایش قمیت‌ها می‌شوند. از طرفی کاهش ارزش پول ملی یا افزایش نرخ ارز منجر به افزایش مصالح ساختمانی همچون سیمان، آهن، و میلگرد می‌شود و با افزایش دستمزدها، قیمت ساخت افزایش می‌یابد.

این کارشناس بازار مسکن خاطرنشان کرد: موضوع افزایش درآمدهای ارزی و رشد اقتصادی که به دنبال دارد، ظرفیت اقتصادی کشور را به سمتی می‌برد که شاید ساخت یک میلیون مسکن در سال نیز وجود داشته باشد. اما اکنون با وجود شرایط توقف رشد اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، تحقق این امر دور از انتظار است. با کاهش تحریم‌ها می‌توان انتظار داشت مجدد به سمت ساخت یک میلیون واحد مسکونی همچون دهه ۸۰ حرکت کنیم.

کد خبر 608832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.