لزوم صرفه‌جویی در مصرف گاز

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران با تاکید بر لزوم جدی گرفتن صرفه‌جویی در مصرف گاز، گفت: بیش از ۲۵ میلیون بخاری دودکش‌دار در کشور ما وجود دارد که علاوه بر آلودگی هوا، حجم بالایی از گاز مصرف می‌کند و باید به سرعت تعویض شود.

حسن مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درخصوص بحران گاز در زمستان اظهار کرد: دولت تلاش کرد در سال‌های گذشته توزیع منابع گازی را به نحوی مدیریت کند که کمبود گاز به مصرف خانگی منتقل نشود. به طور قطع در سال جاری نیز دولت اجازه نمی‌دهد کمبود گاز مردم را آزار دهد.

وی افزود: البته باید توجه داشت تعادل مصرف و تولید در کشور ما برقرار نیست و اگر منابع جدیدی اضافه نشود، امسال نبود تعادل، مسئله‌آفرین خواهد شد.

این استاد دانشگاه گفت: ایران چندین برابر کشورهایی که جمعیت مشابه با آن دارد، گاز مصرف می‌کند به نحوی که گفته می‌شود مصرف گاز ایران به اندازه کل مصرف کشورهای اروپایی است و شاهد مصرف بی‌رویه گاز در ایران هستیم.

مرادی اضافه کرد: یکی از دلایل افزایش مصرف گاز در ایران نامناسب بودن وسایل گرمایشی است. بیش از ۲۵ میلیون بخاری دودکش‌دار در کشور ما وجود دارد که علاوه بر آلودگی هوا، حجم بالایی از گاز مصرف می‌کند. در دهه گذشته دولت تصمیم به تعویض این بخاری‌ها داشت اما این کار انجام نشد.

وی ادامه داد: اولین کاری که دولت در میان‌مدت باید انجام دهد افزایش ساخت پکیج‌ها و ممنوعیت استفاده از بخاری‌های قدیمی است. همچنین تشویق به دولایه کردن پنجره‌ها و اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، ایزوله کردن ساختمان‌ها از جمله مواردی است که بسیار کند پیش رفته و هدررفت انرژی در کشور ما بسیار بالا است.

این کارشناس انرژی گفت: به‌تازگی آلمان و برخی از کشورهای اروپایی با کمبود ۱۵ درصدی انرژی مواجه شده‌اند که در این راستا تصمیم گرفته شده است حدود ۱۵ درصد از این میزان را با صرفه‌جویی جبران کنند. بنابراین مردم نقش بالایی در صرفه‌جویی دارند و با آموزش دانش‌آموزان می‌توان این موضوع را در خانواده‌ها به امری جدی تبدیل کرد.

کد خبر 608831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.