لزوم گسترش فعالیت‌های بین‌المللی در راستای کسب تجربه

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با تاکید بر گسترش فعالیت‌های بین‌المللی و بهره‌مندی از تجارب اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای کشورهای حاشیه اقیانوس هند(IORA RCSTT) گفت: ایجاد ظرفیت‌­های دیپلماسی در محورهایی مانند آب، انرژی تجدیدپذیر و مدیریت مخاطرات از جمله کارکردهای این مرکز محسوب می‌شود.

به گزارش ایمنا، حسن زمانیان که برای شرکت در «دومین نشست کارگروه اتحادیه حاشیه اقیانوس هند در زمینه علوم، فناوری و نوآوری(IORA RCSTT)» که هفتم تا دهم مهر جاری در کشور هند برگزار می‌شود، عازم این کشور شده است معتقد است که ایران در طول سال‌های اخیر از بهره‌مندی ظرفیت بزرگ این اتحادیه غافل شده است.

اتحادیه همکاری‌های حاشیه اقیانوس هند (IORA) در سال ۱۹۹۷ تشکیل شد و اکنون شامل ۲۱ عضو از جمله ایران، استرالیا، هند، آفریقای جنوبی، اندونزی و مالزی و نیز هفت شریک گفت‌وگویی شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، چین، مصر و ترکیه است.

این اتحادیه دارای آژانس‌های تخصصی گوناگونی بوده که یکی از مهمترین آن‌ها، مرکز منطقه‌ای انتقال علوم و فناوری (RCSTT) است. این مرکز با امضای تفاهمنامه‌ای میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران و IORA در سال ۱۳۸۷ تشکیل شده و مقر آن نیز در ایران در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی است.

مرکز منطقه‌ای انتقال علوم و فناوری به عنوان یک آژانس تخصصی بین منطقه‌ای از جایگاه ویژه‌ای در اجرا و پیشبرد اهداف دیپلماسی علم و فناوری و گسترش شبکه‌های همکاری دانشی بین‌المللی محققان ایرانی برخوردار است.

از جمله ابزارهای سیاستی که برای نیل به اهداف یادشده از سوی این مرکز به‌کار گرفته می‌شود، می‌توان به مواردی مانند اجرای طرح‌های تحقیقاتی چند جانبه، کارگاه‌های آموزشی مشترک همچنین ایجاد بانک‌های اطلاعاتی مشترک اشاره کرد.

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با اشاره به توانمندی‌های علم و فناوری کشور و علاقمندی برای انتقال این موفقیت‌ها به سایر کشورها همچنین نیاز به گسترش فعالیت‌های بین‌المللی در این حوزه و کسب تجربه، بر استفاده هرچه بیشتر از همه ظرفیت‌های بین المللی تاکید کرد.

به گفته وی ایجاد ظرفیت‌های دیپلماسی در محورهایی مانند آب، انرژی تجدیدپذیر و مدیریت مخاطرات به همراه برگزاری نمایشگاه‌های منطقه‌ای و دوره‌های آموزشی از جمله کارکردهای این مرکز محسوب می‌شود.

زمانیان اظهار کرد: با توجه به استقرار دفتر مرکز منطقه‌ای این اتحادیه در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در تلاش هستیم تا با بازنگری تعاملات و مدیریت بهتر و در نهایت بهره‌مندی از این ظرفیت بزرگ در مسیر کمک به رفع نیازهای فناورانه کشور در حوزه‌های مانند آب، انرژی تجدید پذیر، مدیریت مخاطرات و دیگر نیازهای فناورانه کشور و سایر کشورهای عضو این اتحادیه گام‌های موثری برداریم.

میزبانی از مرکز منطقه‌ای علوم و انتقال فناوری اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای کشورهای حاشیه اقیانوس هند (IORA RCSTT) از جمله دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه دیپلماسی علمی بوده که سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به نمایندگی از کشور عهده‌دار این امر حائز اهمیت شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 608731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.