کلیشاد در محاصره سگ‌ها/راهکار مسئولان چیست؟

جولان گله‌ای سگ‌های ولگرد در کوچه‌ها و خیابان‌های کلیشاد آرامش را از ساکنان این شهر کوچک گرفته و وعده‌های مسئولان برای حل این معضل هنوز به نتیجه نرسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از معضلات اخیر شهرهای ایران سگ‌های ولگرد و جولان آنها در محیط‌های شهری است که موجب وحشت شهروندان شده است. شهرداری‌ها برای حل این مشکل راهکارهای متفاوتی در نظر گرفته‌اند و نحوه برخورد با این حیوانات و چگونگی کنترل جمعیت آنها جایگاه بحث و تبادل نظرهای متفاوتی بوده است.

مسلم است که زندگی حق مخلوقات خداوند است و کسی نباید این حق طبیعی را از موجودات زنده بگیرد، اما وجود سگ‌ها در سطح شهرها آسایش، آرامش و امنیت شهروندان را بر هم زده است، با این وجود نیاز است سگ‌های ولگرد با تغذیه صحیح و تحت نظر دامپزشک در مکانی نگهداری و عقیم‌سازی شوند تا در یک فاصله زمانی تعدادشان از چرخه طبیعت کم شود.

شهروندان کلیشاد و سودرجان مدتی است با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند؛ حضور گله‌ای سگ‌ها آرامش را از ساکنان این شهر کوچک گرفته است و آنان چشم انتظار مسئولان هستند تا راهکاری مؤثر برای حل این معضل پیدا کنند.

شهروندان نگران رفتن فرزندانشان به مدرسه هستند

محمد اکبری‌قهدریجانی، یکی از شهروندان کلیشاد و سودرجان می‌گوید: سگ‌های ولگرد در شهر کلیشاد به صورت گله‌ای حرکت می‌کنند و وحشت در دل شهروندان انداخته‌اند.

وی ادامه می‌دهد: سال تحصیلی آغاز شده و خانواده‌ها نگران حمله سگ‌ها به فرزندانشان در راه رفتن به مدرسه هستند و مجبورند در راه رفت و برگشت از مدرسه فرزندانشان را همراهی کنند.

احمد معمارزاده، از دیگر شهروندان کلیشاد و سودرجان تاکید می‌کند: سگ‌ها برای یافتن غذا و سیر کردن شکم مدام در حال پرسه زدن در اطراف سطل‌های زباله و منازل شهروندان هستند و در مسیرهای رفت‌وآمد به کودکان حمله می‌کنند، اگر شهروندان لحظه‌ای غافل شوند، اتفاق جبران‌ناپذیری برای کودکان خواهد افتاد.

وی اضافه می‌کند: اگر فکری برای کنترل و جمع‌آوری این حیوانات نشود، جمعیت آن‌ها روز به روز بیشتر و مشکلات برای شهر و شهروندان حادتر می‌شود.

این شهروند تصریح می‌کند: در این خصوص به شهرداری اطلاع داده‌ایم و قرار بود در سطح شهرستان، پناهگاه نگهداری سگ‌ها ایجاد و این معضل حل شود، اما هنوز اقدامی انجام نشده است؛ بنابراین خواهان رسیدگی هستیم.

منتظر تخصیص فضایی برای نگهداری سگ‌ها هستیم / لزوم همکاری شرکت پسماند فلاورجان

مهدی مختاری، شهردار کلیشاد و سودرجان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به انتقاد شهروندان در خصوص جمع‌آوری سگ‌های بدون‌صاحب در شهر، گفت: در حال حاضر طرح جمع‌آوری سگ‌های بدون‌صاحب به صورت زنده‌گیری و نگهداری در پناهگاه مطرح شده است و منتظر هستیم فضایی برای نگهداری تعیین و در اختیار شهرداری قرار بگیرد تا بخش عقیم‌سازی سگ‌ها ایجاد و بخشی از این مشکل حل شود.

وی با بیان اینکه شهر کلیشاد و سودرجان از چهار محله کلیشاد، سودرجان، افجد و آغچه بدی تشکیل شده است، افزود: بخش‌هایی از شهر به دلیل کوهستانی بودن مورد سوءاستفاده سودجویان برای رهاسازی سگ‌ها از سوی خودروهای ناشناس قرار گرفته است.

شهردار کلیشاد و سودرجان خاطرنشان کرد: در حال حاضر شهرداری به دلیل نداشتن تجهیزات زنده‌گیری و نگهداری سگ‌ها با چند شرکت قرارداد بسته است تا زنده‌گیری این حیوانات و انتقال آن‌ها به انجام شود.

مختاری اضافه کرد: تاکنون تعداد بی‌شماری سگ جمع‌آوری شده است و شهرداری برای زنده‌گیری هر سگ ۲۵۰ هزار تومان به پیمانکار پرداخت می‌کند.

وی تاکید کرد: در کارگروه ساماندهی سگ‌های بدون‌صاحب مقرر شد تا شرکت پسماند فلاورجان همکاری لازم را در این زمینه داشته باشد و نسبت به پیگیری این موضوع از طریق شهرداری‌ها و بخشداری‌ها جهت تهیه زمین و تأمین تجهیزات زیرساختی به منظور نگهداری سگ‌های بی‌صاحب اقدام کند.

شورای شهر پیگیر رفع مشکلات شهروندان

محمود جعفری، رئیس شورای اسلامی شهر کلیشاد و سودرجان نیز در این خصوص می‌گوید: پیرو مطالبات شهروندان از شورای اسلامی شهر نسبت به جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب که به یک معضل شهری تبدیل شده است، شورای دوره ششم شهر این امر را در دستور کار خود قرار داد و به شهرداری برای جمع‌آوری تاکید کرده است.

وی می‌افزاید: همجواری شهر کلیشاد و سودرجان با کوه‌ها و مناطق کشاورزی و ترحم شهروندان در تغذیه سگ‌ها امکان ورود این حیوانات به سمت این شهر را زیاد می‌کند. لذا حساسیت جمع‌آوری بیشتر می‌شود. پس از انتخاب پیمانکار مربوطه توسط شهرداری زنده‌گیری سگ‌ها آغاز می‌شود و به پناهگاه مورد نظر انتقال داده می‌شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر کلیشاد و سودرجان خاطرنشان می‌کند: در مدت کنونی طرح جمع‌آوری، جمعیت سگ‌ها در شهر کاهش داشته است و این امر به صورت ویژه ادامه خواهد داشت.

جعفری تصریح می‌کند: شورای دوره ششم شهر کلیشاد و سودرجان به صورت مستمر از چهار محله شهر برای احصای مشکلات بازدید تا در جلسات رسیدگی مطرح و پیگیری‌ها در این خصوص تا حصول نتیجه و رفع مشکلات ادامه خواهد داشت.

مخالفت اداره کل دامپزشکی استان با جانمایی زمین برای احداث پناهگاه

رضا محمدی، رئیس محیط زیست فلاورجان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: در کارگروه مدیریت پسماند شهرستان، معضل سگ‌های بدون‌صاحب مطرح و مقرر شد برای ایجاد یک مرکز نگهداری، شرکت پسماند شهرستان زمینی را جانمایی کند که شرکت پسماند نیز در این زمینه اقدام کرد و نقشه مورد نیاز تهیه شد.

وی ادامه می‌دهد: جلسه‌ای با حضور مسئولان سمن‌های اصفهان و مسئولان شهرستان به منظور راهنمایی در خصوص ساخت پناهگاه برگزار شد و استعلامات و مجوزهای لازم نیز در شهرستان گرفته شد، اما اداره کل دامپزشکی استان با جانمایی زمین مخالفت کرد و طرح مسکوت ماند.

رئیس محیط زیست شهرستان فلاورجان با بیان اینکه غذا رساندن به سگ‌های بدون‌صاحب مزید بر علت رفتن این حیوانات به شهرها و روستاها است، تاکید می‌کند: با مسئولان مربوطه در راستای رفع معضل سگ‌های بدون صاحب در شهرستان پیگیر هستیم و امیدوارم که به سرانجام برسد.

محمدی خاطرنشان می‌کند: در شهرستان فلاورجان با معضل زیست‌محیطی از نظر زباله‌ها مواجه نیستیم و پسماندها از سوی شرکت پسماند جمع‌آوری و به کارخانه بازیافت انتقال داده می‌شود؛ زباله‌های غیرقابل بازیافت در ریجکت کارخانه به صورت کاملاً اصولی و بهداشتی دفن می‌شود.

طرح احداث پناهگاه مسکوت مانده است

رمضان اسدی، رئیس شرکت بازیافت فلاورجان می‌گوید: در کارگروه مدیریت پسماند شهرستان اختیار به شرکت بازیافت داده شده است تا برای ساخت مرکز نگهداری سگ‌های ولگرد اقدام به جانمایی زمین کند.

وی می‌افزاید: در این راستا، جانمایی زمین انجام و استعلامات لازم گرفته شده است، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی نیز موافقت کرده‌اند، اما اداره کل دامپزشکی استان به دلیل نزدیک بودن زمین با شهرک‌های صنعتی با جانمایی زمین مخالفت کرد.

رئیس شرکت بازیافت فلاورجان تصریح می‌کند: در اساسنامه جدید، وظیفه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد به شرکت پسماند محول شده است و در این زمینه جلساتی با حضور مسئولان شهرستان، سمن‌های اصفهان و اعضای سمن‌ها به منظور راهنمایی نحوه نگهداری سگ‌ها برگزار کردیم، اما پس از مخالفت دامپزشکی استان کار رها شده است.

روش‌های اصولی به کاهش جمعیت سگ‌ها کمک می‌کند

در همین پیوند علی شاه‌علی، کارشناس ارشد محیط زیست، آلودگی و مدیریت پسماند به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ارزیابی حیوانات شهری کار آسانی نیست؛ احساسی برخورد کردن با حیوانات همه را زیر سوال می‌برد، باید با تعقل و تدبر موضوع را مدیریت کنیم. از نگاه علمی جان هیچ حیوانی نباید به خطر بیفتد و نباید حیوانات را کشت.

وی می‌افزاید: سگ‌های ولگرد مخلوق خدا هستند، این حیوانات باید با تغذیه صحیح و تحت نظر دامپزشک در مکانی نگهداری و عقیم‌سازی شوند تا در یک فاصله زمانی تعداد آن‌ها از چرخه طبیعت کم شود، رعایت روش‌های اصولی به حفظ محیط زیست شهری کمک و از کشتن حیوانات جلوگیری می‌کند.

این کارشناس ارشد محیط زیست تاکید می‌کند: هیچ سازمانی مقصر نیست، اما همه مقصر هستند، محیط زیست یک اکوسیستم است، نمی‌توان گفت آب بهتر است، خاک یا نور خورشید؛ همه دستگاه‌ها در حفظ محیط زیست وظیفه دارند و دخیل هستند.

شاه‌علی می‌گوید: مشکلات محیط زیست تنها به وسیله سازمان محیط زیست حل نخواهد شد. حفظ محیط زیست مشارکت عمومی را می‌طلبد و برای ساماندهی سگ‌های ولگرد لازم است تمام دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند.

کد خبر 608660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.