ردیابی مکان و میزان پسماندهای غذایی در دانمارک

مسئولان شهر گلادساکس دانمارک برای کاهش ضایعات غذایی، نحوه و مکان هدررفت منابع غذایی را شناسایی می‌کنند. مواد غذایی استفاده نشده هشت تا ۱۰ درصد از انتشار CO2 جهانی را تشکیل می‌دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گلادساکس یک شهر کوچک دانمارکی با حدود ۶۸ هزار نفر ساکن است. تحلیل‌های اخیر نشان می‌دهد که تنها در این شهر هر سال حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن غذا وارد سطل‌های زباله می‌شود. این زباله‌های آلی ۱۰ درصد از انتشار CO2 شهر را تشکیل می‌دهد.

مقامات محلی به این تأثیر توجه دارند و اعلام کردند که قصد دارند میزان و مکان ضایعات غذایی را به طور دقیق شناسایی کنند. این اقدام باعث می‌شود که گلادساکس یکی از اولین شهرداری‌های دانمارک باشد که این روش ردیابی نحوه و مکان سو استفاده از منابع غذایی را اجرا می‌کند.

داده‌ها نشان می‌دهد که نهادهای وابسته به شهرداری سهم نسبتاً کمی از کل ضایعات مواد غذایی را تشکیل می‌دهند. تنها حدود دو درصد از ضایعات مواد غذایی در آشپزخانه‌های مؤسسات وابسته به شهرداری مانند مهدکودک‌ها و مراکز نگهداری رخ می‌دهد، در حالی که کسب‌وکارهای خرده فروشی و خانوارها به ترتیب ۶۲ درصد و ۲۶ درصد از کل ضایعات مواد غذایی را تشکیل می‌دهند. غذاخوری‌های شرکت‌ها هفت درصد و رستوران‌ها و کافه‌ها دو درصد دیگر را تشکیل می‌دهند.

تجزیه و تحلیل‌ها همچنین نشان می‌دهد که در آشپزخانه‌های شهرداری و غذاخوری‌ها، بیشترین ضایعات مواد غذایی در خارج از آشپزخانه تولید می‌شود؛ یعنی حین سرو غذا یا از بشقاب‌هایی که غذای داخل آنها خورده نشده است و تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد از هدر رفتن مواد غذایی در آشپزخانه اتفاق می‌افتد. این داده‌های جالبی است که چشم‌انداز ضایعات غذایی یک جامعه را مورد توجه قرار می‌دهد.

ردیابی مکان و میزان پسماندهای غذایی در دانمارک

شهرداری گلادساکس به همراه یک سازمان کارآفرین محلی و یک شرکت تجاری، تعدادی از اقدامات کارآمد را در تمام مراکز مراقبت شهرداری، تعداد زیادی از مؤسسات کودکان و غذاخوری‌های وابسته به شهرداری انجام داده است.

آنها با کمک ترازوهای الکترونیکی برای ضایعات مواد غذایی و برنامه‌ریزی برای تدارک منوی مناسب، موفق به کاهش قابل‌توجه ضایعات مواد غذایی شده‌اند. این تلاش منجر به کاهش بین ۲۷ تا ۴۰ درصد از پسماند غذایی شده است.

هانسن، مدیر برنامه کنترل ضایعات غذایی در این رابطه گفت: "در شهر گلادساکس، هدف ما این است که ضایعات غذایی خود را تا سال ۲۰۳۰ به نصف برسانیم و بنابراین اکنون رویکردی را ایجاد کرده‌ایم تا بتوانیم برنامه توسعه‌محوری را دنبال کنیم و بدانیم ضایعات غذایی در کجا بیشتر تولید شده است. به طور مشخص، اکنون می‌دانیم که باید تا سال ۲۰۳۰ ضایعات مواد غذایی را تقریباً شش تن کاهش دهیم تا آن‌ها را به نصف کاهش دهیم و نباید تنها به آشپزخانه‌های شهرداری بپردازیم. به همین دلیل است که ما در حال حاضر از نزدیک با شهروندان و مشاغل برای رهایی از شر ضایعات مواد غذایی کار می‌کنیم."

کاهش پسماند غذا، نه‌تنها برای بهبود آب و هوا خوب بوده است، بلکه منجر به صرفه‌جویی زیادی در مدت‌زمان کوتاهی شده است.

ردیابی مکان و میزان پسماندهای غذایی در دانمارک

کد خبر 608611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.