ابلاغ «دستور العمل ساماندهی و ثبت ملی رویدادها» به مدیران کل میراث فرهنگی استان‌ها

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «دستور العمل ساماندهی و ثبت ملی رویدادها» به مدیران کل میراث فرهنگی استان‌ها ابلاغ شده است و از این به بعد هر شهر و استانی می‌تواند رویداد محلی و استانی خود را ثبت کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی‌اصغر شالبافیان امروز_ پنجشنبه هفتم مهرماه_ در آئین افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه تخصصی صنایع دستی، گردشگری و هتل‌داری اظهار کرد: دو رویکرد توزیع مکانی و زمانی سفر از رویکرد جدی وزارت میراث فرهنگی در سال گذشته است که در حوزه زمانی تدوین پیش نویس «ساماندهی حوزه تعطیلات» دنبال شد و قرار است این پیش نویس به عنوان لایحه به مجلس جهت بررسی و تصویب ارائه شود

وی افزود: در رویکرد توزیع مکانی، «دستور العمل ساماندهی و ثبت ملی رویدادها» به مدیران کل میراث فرهنگی استان‌ها ابلاغ شده است و از این به بعد هر استان و هر شهری می‌تواند رویداد محلی و استانی خود را ثبت کنند که این امر کمک قابل توجهی به توسعه گردشگری آن شهر و استان می‌کند.

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: با ابلاغ این دستور العمل به استان اصفهان به دنبال این هستیم این شهر فقط در برخی از ایام سال گردشگر نداشته باشد، بلکه گردشگردی در این شهر در تمامی ایام سال همچون ایام عید نوروز و اردیبهشت‌ماه رونق بگیرد. ضمن اینکه توسعه گردشگری نه تنها در شهر اصفهان، بلکه در تمامی استان اصفهان باید صورت بگیرد، اگر دستورالعمل ثبت رویدادها به درستی اجرا شود هر شهر می‌تواند با ثبت ملی رویداد محلی خود سالانه گردشگری فراوانی را به مناسبت آن رویداد به شهر خود جذب کند.

وی با بیان اینکه با ابلاغ این دستورالعمل تا کنون هزار رویداد محلی ثبت ملی شده‌اند، اضافه کرد: تصویب آئین‌نامه ماده ۱۰۹ برنامه ششم توسعه و واگذاری اراضی برای حوزه گردشگری یکی از اقدامات ارزشمند برای توسعه گردشگری است که باعث می‌شود شهری همچون اصفهان در بحث اختصاص زمین‌هایی برای احداث مکان‌های اقامتی و گردشگری با مشکل روبرو نشود.

شالبافیان با بیان اینکه یکی از اولویت‌های وزارت میراث فرهنگی همکاری بین بخشی با سایر وزارتخانه‌ها است، اظهار کرد: وزارت میراث فرهنگی با چند وزارتخانه وارد تعامل و همکاری بین بخشی شده است که یکی از این وزارتخانه، وزارت راه و شهرسازی است که طی تفاهم نامه‌ای که با این وزارتخانه صورت گرفته بر روند توسعه مکان‌های تفریحی و گردشگردی در بین راه‌ها تاکید شده است.

وی افزود: هفته گردشگری برای هم پیمان شدن همه ذینفعان گردشگری است که خوشبختانه با ابلاغیه مقام رهبری در خصوص برنامه هفتم توسعه، نقش گردشگری و صنایع در برنامه هفتم توسعه به خوبی برجسته شده است که نیاز است دولت و مجلس در این راستا استمرار داشته باشند.

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: این وزارتخانه به دنبال تمرکز زدایی برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی از پایتخت است و اگر شهری دارای پتانسیل و ظرفیت برگزاری نمایشگاه داشته باشد، نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی به آن شهر انتقال پیدا می‌کند که خوشبختانه شهر اصفهان با بررسی و بازخوردهای مثبتی که از برگزاری این نمایشگاه دریافت کردیم، نامزد برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی شد.

وی با اشاره به پروژه ایران هراسی در غرب، گفت: ایران هراسی باعث شده که به صنعت گردشگری کشور در برهه‌های زمانی مختلف همچون ناآرامی‌های اخیر ضربه سختی به آن وارد شود و همین امر صنعت گردشگری ما را با رکود روبرو کرده است. لذا می‌طلبد نمایندگان مجلس قانونی برای ایجاد صندوق ضمانت و فعالیت‌های گردشگری وضع کنند.

کد خبر 608581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.