افزایش مصدومیت بازیکنان در فصل پرفشار اروپا

با شیوع کرونا، تعطیلی‌های مکرر و تغییر زمان‌بندی مسابقات به دلیل برگزاری جام جهانی در زمستان، بازیکنان فصل پرتنشی را سپری می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا و به نقل از آ اس، یک مطالعه جدید که توسط محققان فوتبال منتشر شده، نشان می‌دهد که مصدومیت‌ها در پنج لیگ اصلی اروپا طی فصل گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته و این موضوع، از لحاظ مالی نیز ضررهای بزرگی به باشگاه‌های مختلف تحمیل کرده است.

دغدغه حفظ سلامت بازیکنان و حفظ کیفیت فنی تیم‌ها در فصل جاری بیش از هر زمانی افزایش یافته است. با اعطای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر، مصوب شد که برای نخستین‌بار مهم‌ترین رقابت فوتبالی در دنیا در زمانی غیر از تابستان برگزار شود.

طبق رسم همیشگی، جام جهانی هر چهار سال یک بار در تابستان برگزار می‌شد و تیم‌های ملی برتر دنیا در این مسابقات با یکدیگر رقابت می‌کردند؛ پس از اعطای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر، به دلیل مشکلات مربوط به آب و هوا و گرم بودن این کشور، مصوب شد که مسابقات در فصل پاییز برگزار شود.

با تغییر زمان برگزاری رقابت‌های جام جهانی، نهادهای مختلف فوتبال در سراسر دنیا ملزم به تغییر زمان‌بندی مسابقات خود شدند. در اروپا نیز فدراسیون‌های فوتبال تصمیم گرفتند زمان برگزاری مسابقات خود را به قبل و بعد از جام جهانی موکول کنند. چنین تغییر بزرگی در برنامه‌ریزی بازی‌ها، منجر به فشرده شدن زمان برگزاری مسابقات شد، به طوری که گاهاً طی یک هفته بازیکنان مجبور به انجام چند مسابقه مختلف هستند.

تنها آسیب این برنامه فشرده مصدومیت و مشکلات بدنی بازیکنان نیست، بلکه چنین اتفاقی باعث تحمیل ضررهای مالی نیز می‌شود. با درنظرگرفتن هزینه‌های پزشکی و مراقبت از بازیکنان در کنار مشکلاتی که یک باشگاه با از دست دادن یک بازیکن ارزشمند خود با آن مواجه می‌شود، تخمین زده شده است که به دلیل برنامه فشرده مسابقات، حدود نیم‌میلیارد پوند ضرر در طول این فصل به باشگاه‌های منطقه اروپا تحمیل شده است.

شاخص صدمات فوتبال اروپایی هودن که یک کارگزار بیمه است نشان می‌دهد که تنها برای فصل ۲۰۲۱-۲۲، هزینه مصدومیت با افزایش ۲۹ درصدی به ۵۵۹.۶ میلیون دلار رسیده است و پاری سن ژرمن، قهرمان فرانسه با ۳۵ میلیون دلار در صدر این لیست قرار دارد.

هزینه مصدومیت با ضرب هزینه روزانه یک بازیکن در تعداد روزهایی که در دسترس نبوده محاسبه می‌شود. تورم دستمزد نیز در این افزایش نقش داشته است. لیگ برتر بیشترین مصدومیت (۱۲۳۱ مورد) را گزارش کرده و پس از آن بوندسلیگا آلمان (۱۲۰۵ مورد) و لالیگا اسپانیا (۸۴۸ مورد) در رده‌های بعدی قرار دارند. رئال مادرید با ۱۱۴ غیبت بیشترین تعداد غیبت را به ثبت رسانده و بایرن مونیخ و چلسی هر دو ۹۷ بار مصدومیت را تجربه کرده‌اند.

«جیمز باروز» یک کارشناس در این باره می‌گوید: اگر به دو فصل گذشته نگاه کنید، متوجه می‌شوید که اختلال در برگزاری بازی‌ها چه آسیبی به ورزش وارد می‌کند. در دو فصل گذشته بسیاری از مسابقات به دلیل شیوع کووید -۱۹ لغو شدند.

گزارش‌ها نشان داده است که بازیکنان زیر ۲۱ سال به ویژه تحت تأثیر فشرده بودن مسابقات قرار گرفته‌اند و تعداد مصدومیت آن‌ها در چهار سال گذشته ده برابر شده است، به طوری که آمار و ارقام از ۳۰ مورد در سال ۲۰۱۸-۱۹ به ۳۲۶ مورد در سال ۲۰۲۱-۲۲ رسیده است. باروز می‌گوید: می‌بینیم که باشگاه‌ها چندین بازیکن مهم خود را در طی دو فصل اخیر از دست داده‌اند و بارها مجبور به استفاده از بازیکنان جوان شدند. دوباره با سبک پرسینگ لیگ برتر و بوندسلیگا، باید منتظر باشید که مصدومیت‌های بیشتری به وجود بیاید و استفاده از بازیکنان جوان روز به روز بیشتر شود.

درحالی‌که تأثیر کووید -۱۹ رو به کاهش است، باشگاه‌ها در این فصل با چالش جدیدی به نام جام جهانی نوامبر تا دسامبر در قطر روبرو می‌شوند. تعطیلی شش هفته‌ای بازی‌های باشگاهی، برنامه بازی‌های را فشرده‌تر و تعطیلات زمستانی را کوتاه‌تر خواهد کرد، آن هم در شرایطی که به هم نخوردن این شرایط برای حفظ سلامت بازیکنان ضروری است.

تعطیلات زمستانی از نظر کاهش شیوع و وقوع آسیب به ویژه در ماه‌های دسامبر و ژانویه تأثیر بسیار واضحی دارد. با این حال انتظار می‌رود بازیکنانی که برای تیم‌های ملی خود انتخاب نشده‌اند یا در جام جهانی حضور ندارند، فرصت بیشتری برای استراحت در نیم فصل خواهند داشت که می‌تواند آسیب‌های احتمالی در طول مسابقات را جبران کند.

کد خبر 608575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.