تعامل شهر و خانه/ ایمن‌سازی شهرها در مقابل سیلاب

پربازدیدترین اخبار شهرهای ایران در هفته گذشته را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «ایمن‌سازی شهرها در مقابل سیلاب»، «پای لرزان بناهای شهری لرستان»، «غرق شدن جوان ۲۵ ساله در زاینده‌رود»، «تالاب گاوخونی برند شهر ورزنه / تملک دو ملک با هدف توسعه گردشگری»، «گلایه شهروندان فریدونشهر از نبود فاضلاب شهری»، «تعامل شهر و خانه»، «اهم اقدامات فرهنگی شهرداری شهرکرد در ماه عزای حسینی (ع)»، «امدادرسانی آتش‌نشانان تیران به ۲۴۲ مورد حادثه»، «احداث ۴ سرعت‌گیر به منظور کاهش حوادث ترافیکی / نصب سطل‌های پارکی در معابر شهری»، «پارک مادر بروجرد میزبان گل‌های داوودی و کلم تزئینی» از عناوین اخباری است که هفته گذشته در صدر پر بازدیدهای سرویس شهرهای ایران ایمنا قرار گرفت و در این بسته خبری بازنشر می‌شود.

ایمن‌سازی شهرها در مقابل سیلاب

«ایمن‌سازی شهرها در مقابل سیلاب» از پرمخاطب‌ترین اخبار شهرهای ایران ایمنا در هفته گذشته بود.

سیلاب یکی از مهمترین و پرحادثه‌ترین مخاطرات طبیعی ایران است. شناسایی مناطق سیل‌خیز و پخش سیلاب یک گام اساسی برای مدیریت سیل است و منطقه‌بندی خطرسیلاب، اندازه‌گیری کمی میزان خطر سیل را فراهم می‌کند، درنتیجه امکان ارسال هشدارهای مناسب در مواقع خطر سیل و تسهیل عملیات امداد و نجات فراهم می‌شود.

سیلاب درون‌شهری تهدیدی برای مناطق توسعه‌یافته شهر به‌شمار می‌رود که موجب خسارت‌های ناشی از آب‌گرفتگی، اختلال در عبورومرور و وقفه در فعالیت‌های اجتماعی می‌شود، در حالی که خسارت ناشی از سیلاب‌های برون‌شهری سنگین است و تلفات زیاد و فاجعه‌آمیزی به دنبال دارد. از عوامل اصلی جاری شدن سیل در شهرها بارش نزولات جوی با شدت بالا و به صورت طولانی‌مدت است و در صورتی که اقدامات جدی جهت هدایت و انتقال سیلاب پیش‌بینی نشده باشد، می‌تواند موجب آب‌گرفتگی و بروز صدمات جدی به تأسیسات شهری شود.

پای لرزان بناهای شهری لرستان

«پای لرزان بناهای شهری لرستان» یکی دیگر از پرمخاطب‌ترین اخبار شهرهای ایران ایمنا در هفته گذشته بود.

ساخت‌وسازهای شهری نقش مهمی بر تأمین امنیت شهروندان و حفظ سیمای بصری شهر دارد. امروزه بناهای ساخته شده در شهرها چهره ناهمگونی از بافت شهری به نمایش می‌گذارد که زیبنده زندگی مدرن شهری نیست، این مسئله در شهرهایی با پیش زمینه تاریخی خود را بیشتر نمایان می‌کند.

سلیمان میرزاپور، دکترای برنامه‌ریزی شهری در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مسکن صرفاً یک ساختمان برای زندگی نیست، بلکه شامل واحد مسکونی و محیط اطراف آن است.

سعید بارانی، رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و عضو هیئت مدیره انجمن پیمانکاران عمرانی لرستان نیز در گفت‌وگو خبرنگار ایمنا می‌گوید: نظارت و کنترل بر ساخت‌وسازها موجب می‌شود آسیب به ساختمان‌های ناایمن کمتر شود.

غرق شدن جوان ۲۵ ساله در زاینده‌رود

حجت‌الله امینی شهردار باغبادران در گفت‌گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ساعت ۱۶:۳۰ روز یکشنبه سوم مهرماه طی تماس مردمی با سامانه ۱۲۵، حادثه غرق‌شدگی در رودخانه زاینده‌رود به اطلاع سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری باغبادران گزارش شد که در این راستا یک جوان حدوداً ۲۵ ساله که به قصد شنا به رودخانه زاینده‌رود وارد شده بود، غرق شد.

تالاب گاوخونی برند شهر ورزنه / تملک دو ملک با هدف توسعه گردشگری

«تالاب گاوخونی برند شهر ورزنه / تملک دو ملک با هدف توسعه گردشگری» از اخبار پربازدید این هفته سرویس شهرهای ایران بود.

شهر ورزنه با ۱۳ هزار نفر جمعیت در جنوب شرقی استان اصفهان قرار دارد و تالاب گاوخونی در فاصله ۳۰ کیلومتری آن واقع شده است. ورزنه با داشتن جاذبه‌های گردشگری و بافتی تاریخی و سنتی یکی از معروف‌ترین شهرهای استان اصفهان است، این شهر در انتهای رودخانه زاینده‌رود قرار گرفته است و آب این رود وارد تالاب گاوخونی می‌شود. شهرداری ورزنه طی یک سال گذشته اقدامات ارزنده‌ای در حوزه‌های گردشگری، فرهنگی و عمرانی شهر انجام داده و موضوع تخصیص حقابه تالاب بین‌المللی گاوخونی را پیگیری کرده است.

حامد اخگر، شهردار ورزنه در گفت‌وگویی با خبرنگار ایمنا، در خصوص تمهیدات شهرداری برای توسعه گردشگری ورزنه اظهار می‌کند: با کمک شهروندان دو ملک قدیمی را تملک کردیم و اعتباری برای آنها در ردیف بودجه سال جاری تخصیص دادیم تا به منظور افزایش ظرفیت بوم‌گردی شهر مرمت و بازسازی شود.

وی ادامه می‌دهد: شهرداری به منظور حفاظت از تالاب گاوخونی با سمن‌های شهر، دوستداران محیط زیست اصفهان و سایر شهرها همایش‌های بسیار خوبی برای گروه‌های سنی مختلف و دوستداران محیط زیست برگزار کرده و مستند سه نسل با تالاب نیز با حمایت شهرداری تولید شده است.

گلایه شهروندان فریدون‌شهر از نبود فاضلاب شهری

«گلایه شهروندان فریدونشهر از نبود فاضلاب شهری» یکی دیگر از پرمخاطب‌ترین اخبار شهرهای ایران ایمنا در هفته گذشته بود.

فریدون‌شهر یکی از غربی‌ترین شهرهای استان اصفهان است که به دلیل نبود فاضلاب شهری در بعضی محلات شهر با معضل پس‌زدگی چاه‌های فاضلاب دست و پنجه نرم می‌کند. یکی از موضوعاتی که در حفظ بهداشت شهری مؤثر است جمع‌آوری سیستم دفع فاضلاب به نحو مطلوب است که نقش بسزایی در حفاظت از محیط زیست دارد و نبود آن آرامش شهروندان را بر هم می‌زند.

ابراهیم باتوانی، شهردار فریدون‌شهر با بیان اینکه نبود پروژه فاضلاب شهری معضل کنونی فریدون‌شهر است، گفت: اجرای پروژه فاضلاب شهری یک کار تخصصی و اجرای آن برعهده شرکت آبفای شهرستان است.

تعامل شهر و خانه

«تعامل شهر و خانه» از پرمخاطب‌ترین اخبار شهرهای ایران ایمنا در هفته گذشته بود.

براساس یادداشتی از حسین فتحی‌اکبری، دانش‌آموخته مطالعات شهری، شهر یک مکان نیست، یک احساس است. شهر چیزی است که با روح و احساس ما پیوند می‌خورد. احساس تعلق و در عین حال امنیت و آرامش. شاید شهر ایده‌آل چیزی همانند خوشبختی باشد، گذرا، مبهم و انتزاعی. حسی که لحظه‌ای سراغ‌مان می‌آید و ناگهان پر می‌کشد و می‌رود. نه، من شهری ندارم. خیابانی نمانده است. دیوار و سقف خانه من همین‌ها است که می‌نویسم، همین طرز نوشتن از راست به چپ، در این انحنای نون است.

مردمان امروز، به فراموشی نسبت به چگونگی سکونت در شهر دچار گشته‌اند. بدین سبب، چگونه در شهر بودن و ساختن را نیز به فراموشی می‌سپارند. اکنون آنان بدون آنکه شهر را تحت سکونت خود درآورند تنها در آن حضور دارند. انسان در شهر هوشمند امروز، با طبیعت، خانه و شهر، بیگانه است. آشنایی و شناخت او از گیاهان، درختان، گل‌ها و جانوران از طریق کتاب‌هاست. تنها درک او از چرخش فصل‌ها، احساس گرما و سرما، یا چند شاخه برگِ درختِ کنار پیاده‌رو خیابان‌ها است.

اهم اقدامات فرهنگی شهرداری شهرکرد در ماه عزای حسینی (ع)

احمد مولوی، مدیر ارتباطات شهرداری شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: شهرداری طی یک سال گذشته برای اجرای برنامه‌های فرهنگی اقدامات مختلفی انجام داده است.

امدادرسانی آتش‌نشانان تیران به ۲۴۲ مورد حادثه

حسن حجتی، شهردار تیران گفت: نیروهای آتش‌نشانی و خدمات شهری در یک سال گذشته به ۲۴۲ حادثه در حوزه شهرستان امدادرسانی کرده‌اند.

احداث ۴ سرعت‌گیر به منظور کاهش حوادث ترافیکی / نصب سطل‌های پارکی در معابر شهری

حمید احمدی، شهردار خمین در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: چهار سرعت‌گیر حدفاصل میدان امام خمینی (ره) تا میدان قیام خمین به منظور کاهش حوادث و امنیت در عبور و مرور احداث شده است.

پارک مادر بروجرد میزبان گل‌های داوودی و کلم تزئینی

سیروس پایی، سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بروجرد گفت: با توجه به فرارسیدن فصل پاییز، سبزپوشان سازمان اقدام به کاشت هزار گلدان گل داوودی و کلم تزئینی در پارک مادر شهر کرده‌اند.

کد خبر 608555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.