افزایش مرگ‌ومیر انسانی ناشی از هاری/ لزوم کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بر لزوم کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب تاکید کرد و گفت: به نظر می‌رسد اقدامات و فعالیت‌هایی که هر ساله برای پیشگیری از حیوان‌گزیدگی در کشور انجام می‌شود به حد کفایت مؤثر نبوده است.

به گزارش ایمنا، بهزاد امیری با اشاره به اینکه از سال ۲۰۰۷ روز بیست‌وهشتم سپتامبر مصادف با سالگرد درگذشت لوئی پاستور (کاشف واکسن هاری) روز جهانی هاری نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: امسال یعنی بیست‌وهشتم سپتامبر ۲۰۲۲ شانزدهمین سالروز جهانی هاری است. هدف از نام‌گذاری روز هاری، ایجاد فرصتی برای آموزش و افزایش آگاهی همه افراد جامعه در خصوص بیماری هاری و جلب حمایت و مشارکت تمام اقشار جامعه و همچنین ایجاد تعهد و هماهنگی در سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی برای پیشگیری از حیوان‌گزیدگی و کنترل و حذف بیماری هاری در جوامع بشری است.

وی افزود: هر ساله به منظور ارتقای هماهنگی و هدفمند کردن فعالیت‌های مقابله با بیماری هاری و افزایش آگاهی عمومی، شعاری برای روز جهانی هاری در نظر گرفته می‌شود. شعار روز جهانی هاری در سال ۲۰۲۲ طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت «پایان مرگ ناشی از هاری با رویکرد سلامت واحد» است. انتخاب این شعار نشان دهنده اهمیت مشارکت، همکاری و هماهنگی بین بخشی در تحقق اهداف برنامه راهبردی جهانی پیشگیری و کنترل هاری است. هدف اصلی برنامه راهبردی جهانی پیشگیری و کنترل هاری که از سوی سازمان جهانی بهداشت، سازمان جهانی بهداشت حیوانات و سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد تدوین شده، به صفر رساندن مرگ انسان به علت هاری ناشی از گزش سگ تا سال ۲۰۳۰ میلادی است.

بیش از ۲۶۰ هزار مورد حیوان‌گزیدگی و ۱۶ مورد مرگ انسانی ناشی از ابتلا به هاری طی سال گذشته

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه این هدف مشتمل بر استراتژی‌هایی است، تصریح کرد: استراتژی اصلی در این برنامه شامل آموزش و اطلاع‌رسانی جامعه، بهبود و ارتقای نظام مراقبت حیوان‌گزیدگی و بیماری هاری، دسترسی خدمات پیشگیری پس از تماس برای همه، واکسیناسیون دسته‌جمعی سگ‌ها (طبق مستندات موجود در صورتی که ۷۵ درصد جمعیت سگ‌ها علیه بیماری هاری واکسینه شوند، احتمال بروز و انتقال بیماری در جمعیت سگ‌ها و به تبع آن در انسان نزدیک به صفر خواهد رسید) است‌.

وی با اشاره به روند رو به رشد سالیانه تعداد موارد حیوان‌گزیدگی و مرگ ناشی از هاری، اضافه کرد: طی سال گذشته بیش از ۲۶۰ هزار مورد حیوان گزیدگی و ۱۶ مورد مرگ انسانی ناشی از ابتلاء به بیماری هاری گزارش شده است. در سال جاری نیز تاکنون هفت مرگ ناشی از هاری در کشور ثبت شده است.

امیری ادامه داد: با توجه به تعداد قابل توجه ابتلای حیوانات عامل گزش به بیماری هاری در سال گذشته، به نظر می‌رسد اقدامات و فعالیت‌هایی که هر ساله توسط دستگاه‌های متولی برای پیشگیری از حیوان‌گزیدگی در کشور انجام می‌شود به حد کفایت مؤثر و کارآمد نبوده است و در صورت استمرار این وضعیت همچنان با تحقق هدف به صفر رساندن مرگ انسان به علت هاری ناشی از گزش سگ فاصله خواهیم داشت و تبعات ناشی از آن تحدید سلامت عمومی و افزایش هزینه‌های نظام سلامت است، روز به روز افزوده خواهد شد.

ثبت سالانه ۵۹ هزار مرگ انسان به علت ابتلاء به بیماری هاری در جهان

وی بیماری هاری را نوعی عفونت ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی معرفی کرد و گفت: هاری بین حیوان و انسان قابل انتقال است که معمولاً به واسطه گزش حیوان هار به انسان منتقل می‌شود و در صورت بروز علائم بیماری در انسان متأسفانه همیشه (صددرصد) کشنده است اما خوشبختانه علی‌رغم کشندگی بالای این بیماری، در صورت انجام کلیه مراحل پیشگیری و درمان بیماری از جمله شست‌وشوی صحیح محل گزش با آب و صابون و تزریق سرم و واکسیناسیون به موقع و کامل می‌توان از ابتلاء به هاری پیشگیری کرد.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره حقایق کلیدی در مورد بیماری هاری، تاکید کرد: هاری یک بیماری ویروسی قابل پیشگیری با واکسن است که در بیش از ۱۰۰ کشور جهان رخ می‌دهد. سالانه ۵۹ هزار مرگ انسان به علت ابتلا به بیماری هاری در جهان رخ می‌دهد. متأسفانه ۴۰ درصد از افراد گاز گرفته شده توسط حیوانات مظنون به هاری، کودکان زیر ۱۵ سال هستند.

وی با بیان اینکه سگ‌ها عامل بیش از ۹۰ درصد موارد حیوان‌گزیدگی و انتقال بیماری هاری و مرگ ناشی از آن در انسان هستند، اظهار کرد: حذف هاری از طریق پیشگیری از گزش سگ و انجام واکسیناسیون سگ‌ها امکان‌پذیر است. شست‌وشوی فوری و کامل زخم با آب و صابون پس از تماس با یک حیوان مظنون به هاری به مدت ۱۵ دقیقه برای هر زخم، بسیار مهم و حیاتی است و می‌تواند زندگی را نجات دهد.

خودداری از غذا دادن به سگ‌ها و گربه‌های بلاصاحب و ولگرد

امیری هدف کلی در برنامه کنترل هاری طبق اعلامیه سازمان جهانی بهداشت را حذف تمامی موارد مرگ انسانی در اثر ابتلاء به بیماری هاری ناشی از گزش سگ تا سال ۲۰۳۰ معرفی کرد و گفت: از نزدیک شدن به سگ‌های ولگرد و بدون صاحب بپرهیزید، چراکه بیشترین موارد حیوان گزیدگی انسان‌ها توسط سگ‌ها روی می‌دهد. همچنین از غذا دادن به سگ‌ها و گربه‌های بلاصاحب و ولگرد پرهیز کنید، زیرا خود را در معرض حمله احتمالی آنها قرار می‌دهید و همچنین موجبات زاد و ولد بی‌رویه آنها فراهم می‌شود.

وی افزود: از آزار و اذیت و نزدیک شدن به حیوانات پرهیز کنید چراکه سایر حیوانات اهلی و وحشی نیز می‌توانند آلوده به ویروس هاری باشند و در صورت گزش احتمال ابتلا به بیماری هاری وجود دارد. باید بدانید که پنجه کشیدن گربه (به علت لیسیدن پنجه) همانند گاز گرفتگی محسوب می‌شود و نیازمند درمان پیشگیری هاری است. در صورت نگهداری سگ و گربه باید نسبت به واکسینه کردن سالانه آنها اقدام کنید.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: شست‌وشوی محل حیوان گزیدگی با آب و صابون اولین قدم جهت پیشگیری از ابتلاء به بیماری هاری است. در صورت بروز گزش یا تماس با حیوانات که منجر به مجروح شدن و یا خراش پوستی شد، بلافاصله به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید.

منبع: ایسنا

کد خبر 608469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.