لزوم بومی‌سازی دانش علوم‌ انسانی

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی گفت: دانش علوم انسانی در ایران تنها تولید داخل کشور نیست، بلکه اکثر مطالب این حوزه برگرفته از دانشی است که از غرب تولید می‌شود و متأسفانه برخی از افراد بدون توجه به ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی متنی را ترجمه و استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالله معتمدی شامگاه گذشته _چهارشنبه ششم مهرماه_ در گفت‌وگویی رادیویی اظهار کرد: علوم انسانی یکی از حوزه‌های دانشی است که در تمام دنیا و به‌خصوص ایران قدمت طولانی دارد.

وی افزود: تقویت و گسترش حوزه علوم انسانی به طور عمده در رابطه با موضوعاتی است که از جنس علوم انسانی هستند و یا این دانش می‌توان بر آن نقش و اثربخشی داشته باشد؛ درواقع موضوعات مختلفی از مباحث حقوق و جامعه‌شناسی جزو علوم انسانی است، اما این دانش می‌تواند در صنایع مختلف نیز نقش و اثربخشی خود را نشان دهد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی، به‌نظر می‌رسد که باید همچنان شرایطی را برای آشنایی جامعه با اهمیت رشته علوم شناسی فراهم کنیم.

وی اشاره کرد: در دانشگاه علامه طباطبایی و وزارت علوم با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری پیرامون علوم انسانی، این موضوع بسیار مورد توجه قرار گرفته است و از آن‌جایی که علوم انسانی مبتنی بر فرهنگ جامعه است از اهمیت بسیاری برخوردار است.

معتمدی در رابطه با گرایش دانشجویان به رشته علوم انسانی گفت: یکی از اتفاقاتی که به تازگی در رشته علوم انسانی رخ‌داده است، گرایش پیدا کردن دانشجویان علوم پایه به رشته علوم انسانی در مقطع فوق لیسانس است.

وی افزود: درواقع تمایلی در بین دانشجویان ایجاد شده است که از رشته‌های فنی به علوم انسانی تغییر رشته می‌دهند و از طرفی برای دانشگاه‌ها نیز برخی ترجیح می‌دهند که برای جذب هیئت علمی فردی را انتخاب کنند که از دانش فنی نیز برخوردار باشد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: دانش علوم انسانی در ایران تنها تولید داخل کشور نیست، بلکه اکثر مطالب این حوزه برگرفته از دانشی است که از غرب تولید می‌شود و متأسفانه برخی از افراد بدون توجه به ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی متنی را ترجمه و استفاده می‌کنند.

وی تاکید کرد: یکی از مباحث مهم در این حوزه، همین مسئله است؛ درواقع در حوزه علوم انسانی باید معتقد به تحول باشیم و بدانیم که دانشجوی این رشته نباید با فرهنگ خود بیگانه شود، بلکه باید همواره توانمندتر شود.

معتمدی اشاره کرد: این مسئله، جزو اهدافی است که در حوزه علوم انسانی وجود دارد و در سال‌های اخیر نیز فعالیت‌های پیرامون آن انجام شده است، اما متأسفانه فاصله ما با جایگاهی که باید داشته باشیم بسیار زیاد است.

کد خبر 608441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.