ناوگان حمل و نقل عمومی در دوره گذشته با بی‌مهری مواجه شده است

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: ناوگان حمل‌ونقل شهری در دوره گذشته با بی‌مهری مدیریت شهری مواجه بود و از تعداد واگن‌های مترو و اتوبوس‌های موجود کاسته شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید جعفر تشکری هاشمی امروز _ چهارشنبه ششم مهرماه_ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل شهری در دوره گذشته با بی‌مهری مدیریت شهری مواجه بود و از تعداد واگن‌های مترو و اتوبوس‌های موجود کاسته شد، اظهار کرد: ضعف در نگهداشت، سبب شد که علاوه‌بر کاهش کمیت، کیفیت ناوگان نیز تنزل کند و این عوامل در کنار شیوع کرونا، دست به دست هم دادند تا در دو سال و نیم اخیر، تعداد سفرهای روزانه با وسایل نقلیه عمومی و سهم ناوگان حمل و نقل همگانی در سفرهای درون‌شهری به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد اتوبوس‌های فعال تهران به زیر دو هزار دستگاه و آمار سفر روزانه از طریق ناوگان اتوبوسرانی به کمتر از ۸۰۰ هزار سفر تنزل یافته است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: از حدود ١۵٠٠ دستگاه واگن متروی تهران، نزدیک به نیمی از آنها نیز نیازمند اورهال (تعمیرات اساسی) است.

وی با اشاره به اینکه نیاز به تأمین ناوگان حمل و نقل عمومی باید در قالب برنامه‌های میان‌مدت دنبال شود، اما برای عبور از وضعیت اورژانسی حمل و نقل شهری که در نیمه دوم سال، مسائل و مشکلات آن افزایش می‌یابد، می‌توان با تزریق مبلغی به مراتب کمتر از یک هزار میلیارد تومان ناوگان حمل و نقل عمومی را احیا کرد، افزود: این مبلغ در مقیاس بودجه‌های رایج برای اجرای مأموریت‌های کلیدی مدیریت شهری، رقم قابل توجهی به شمار نمی‌آید و تنها حدود دو درصد از بودجه سال ١٤٠١ شهرداری تهران را شامل می‌شود، اما با آن تا پایان امسال می‌توان کیفیت و کمیت خدمات‌رسانی به شهروندان در ناوگان حمل و نقل همگانی را به صورت محسوسی ارتقا داد.

تشکری‌هاشمی تصریح کرد: در مورد پیشنهاد اختصاص اعتبار ۹۵۲ میلیارد تومانی به حمل و نقل شهری، در حال حاضر، ۷۰۰ دستگاه واگن نیازمند اورهال است که هزینه تعمیر اساسی هر دستگاه واگن، سه تا چهار میلیارد تومان برآورد می‌شود و علاوه‌بر آن ۷۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده را نیز در صورت اورهال می‌توان وارد خطوط کرد که هزینه تعمیر اساسی هر دستگاه اتوبوس نیز ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان است.

وی با اشاره به محدودیت ظرفیت اورهال روزانه مترو و اتوبوس، خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌ها تعداد واگن‌هایی را که بازسازی کامل آنها تا ۱۷۰ روز باقی‌مانده پایان سال امکان‌پذیر است، روزانه یک دستگاه و حداکثر ۱۷۰ دستگاه و تعداد اتوبوس‌هایی را که بازسازی آنها در مدت‌زمان باقی‌مانده از سال ممکن است، روزانه چهار دستگاه و حداکثر ۶۸۰ دستگاه است اعلام شده است، برای اورهال ۱۷۰ دستگاه واگن، ۶۸۰ میلیارد تومان و برای تعمیر اساسی ۶۸۰ دستگاه اتوبوس نیز ۲۷۲ میلیارد تومان و در مجموع ۹۵۲ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

کد خبر 608340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.