۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
آسایش و آرامشی که نداریم!

جدال میان آتش و آتش‌نشانان پیوندی لاینفک است و هنگامی که آنها در ایستگاه صدای آژیر را می‌شنوند، ثانیه‌ای را برای رسیدن به محل حادثه تلف نمی‌کند تا هر چه زودتر برای نجات جان و مال شهروندان دل را به دریا بزنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زمانی که شهروندان در آرامش به‌سر می‌برند، این آتش‌نشانان هستند که به‌صورت آماده‌باش منتظر به‌صدا درآمدن «زنگ حریق» هستند و روز و شب خود را اینگونه می‌گذرانند تا آسایش آنها برهم نخورد.

سر آتشیار محسن بگدلی، رئیس ایستگاه شماره چهار سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان، دلیل آتش‌نشان شدن خود را علاقه‌مندی در کمک کردن به مردم می‌داند.

«از بچگی همیشه هیجان و کمک به هم‌نوع خود را دوست داشتم و اگر کسی کمک می‌خواست بی چون و چرا به سمت او می‌شتافتم. چندین سال گذشت و به‌رغم نبود بعضی دسترسی‌های حال حاضر، وقتی از جلوی ایستگاه آتش‌نشانی رد می‌شدم، همچنان حس خوبی داشتم و خداوند نیز کمک کرد تا به این شغل و جایگاه برسم.»

این آتش‌نشان که بیش از ۱۹ سال در این شغل فعالیت کرده است، در خصوص عملیات‌های خود می‌گوید: «در تمام این دوران، اتفاقات خوب و بدی برای من رخ داد، اما بیشتر آنها جنبه منفی داشت. یکی از خاطراتی که در ذهنم باقی مانده است و مرگ را جلوی چشمانم دیدم، مربوط به حریق یک ساختمان ۱۸ طبقه بود که قرار بود ساختمان پزشکان شود؛ درست دوم فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ بود که برای اطفای این حریق اعزام شدیم؛ به دلیل اینکه آتش از مخزن سه هزار لیتری گازوئیل موتورخانه زبانه می‌کشید و این واحد تاسیساتی در طبقه منفی سه قرار داشت، من و دو نفر از همکاران تلاش کردیم که به کانون حریق دسترسی پیدا کنیم. در این بین، راه را گم کردیم و با توجه به زمان محدود استفاده از کپسول اکسیژن و دودی که تمام فضا را فراگرفته بود، به روش‌های مختلف برای خروج از طبقات زیرین این ساختمان تلاش کردیم و به سختی به خروجی رسیدیم، اما به دلیل افت اکسیژن خون راهی بیمارستان شدیم. آن لحظه مرگم را حس کردم.»

آنگاه که همه از حادثه می‌گریزند، آتش‌نشانان به دل حادثه می‌زنند

بگدلی که در بیش از ۲۰۰۰ عملیات سازمان آتش‌نشانی حضور داشته است، از مشقت شغل خود اینگونه می‌گوید: «من در ایستگاهی حضور داشتم که برای بیشتر عملیات‌ها اعزام می‌شدم. بیشتر عملیات‌هایی که اعزام می‌شویم به گونه‌ای در ذهنم ماندگار شده است، اما بعضی از آنها به دلایل مختلفی بیشتر در ذهنم ماندگار شده است» این پاسخ وی در خصوص عملیات‌هایی است که در ذهنش ماندگار شده است.

یکی از سوالاتی که گاهی ذهن شهروندان را درگیر می‌کند، این است که آتش‌نشانان که موضوعات ایمنی را برای شهروندان شرح می‌دهند، چگونه موارد ایمنی را رعایت می‌کنند؛ محسن اینگونه پاسخ می‌دهد: «من به‌صورت شخصی، سعی می‌کنم تمام موارد ایمنی را رعایت کنم و به‌عنوان مثال کپسول آتش‌نشانی در خودرو دارم و تلاش می‌کنم که با در نظر گرفتن موارد ایمنی فعالیت‌های روزمره را انجام دهم اما گاهی اوقات ممکن است موارد ایمنی را فراموش کنیم.»

این آتش‌نشان با سابقه، «آتش‌نشان» را کسی می‌داند که آسایش و آرامش خود را به خطر می‌اندازد تا آسایش و آرامش مردم تأمین شود و می‌افزاید: «بیشتر تعاریفی که در خصوص آتش‌نشان بیان می‌شود، حول این محور است و یک تعریف دیگر نیز این است که "آنگاه که همه از حادثه می‌گریزند، آتش‌نشانان به دل حادثه می‌زنند".»

آسایش و آرامشی که نداریم!

وی در خصوص حقوق و مزایای آتش‌نشانان می‌گوید: «هیچ‌کس برای پول، جان خود را به‌خطر نمی‌اندازد، لذا تعریفی که همچون بسیاری از اوقات می‌توان گفت این است که آتش‌نشان بودن، عشق است؛ آتش‌نشانان از تمام وجود خود مایه می‌گذارند تا جان و مال دیگر شهروندان آسیب نبیند، لذا نمی‌توان هزینه‌ای برای کار آنها در نظر گرفت و آن را با مشقت‌ها، از خودگذشتی‌ها و دیگر مواردی که در پیدا و پنهان این شغل وجود دارد، مقایسه کرد. در حال حاضر مسئولانی در رأس امور قرار دارند که تمام تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند تا حق و حقوق نیروهای خدوم آتش‌نشانی را طلب کنند و حقی از کسی ضایع نشود.»

زنگ پرماجرای حریق برای آتش‌نشانان

وقتی از بگدلی می‌پرسم تمام شهروندان در زمینه صرفه‌جویی در مصرف برق، شخصیت «بابا برقی» را با جمله معروف «هرگز نشود فراموش، لامپ اضافی خاموش» به یاد می‌آورند، در حوزه ایمنی، شما به‌عنوان یک آتش‌نشان با چه صدا یا شخصیتی اینگونه متحول می‌شوید؟ بی‌درنگ پاسخ می‌دهد: «زنگ حریق؛ این زنگ برای ما بسیار استرس‌آور است و باید هر چه سریع‌تر خود را برای اعزام به یک حادثه آماده کنیم؛ شهروندان بدانند، حتی سماور برقی یا گازی که برای دم‌کردن چای استفاده می‌کنند نیز مخاطره‌ای به اندازه از دست‌رفتن جان و مال آنها دارد و ممکن است در صورت رعایت‌نکردن موارد ایمنی، برای آتش‌نشانان، خود و سایر شهروندان خطر ایجاد کنند، لذا به‌رغم اینکه همیشه موارد ایمنی را برای آنها می‌گوئیم، فرصت را غنیمت می‌دانم که این موضوع را نیز یادآور شوم.»

وی از دیگر علاقه‌مندی‌های شغلی خود اینگونه می‌گوید: «خلبانی؛ یکی از مشاغلی است که به آن علاقه‌مند بودم و اگر با آتش‌نشانی آشنا نشده بودم، شاید به دلیل هیجانی که دارد، به این حرفه روی می‌آوردم، اما ممکن است مربوط به همان کمک به مردم نیز باشد در کل می‌توان گفت تمام مشاغل عزت‌مند هستند و اگر هر کدام از آنها وجود نداشته باشد، شاید بخشی از فعالیت کشور دچار مشکل شود. در مجموع همیشه در تلاش بودم که به‌گونه‌ای به مردم خدمت‌رسانی کنم.»

آتش‌نشان با سابقه شهرداری اصفهان در خصوص روز آتش‌نشان می‌گوید: «در زندگی تمام شهروندان افرادی وجود دارند که جان خود را برای امنیت و ایمنی آنها فدا می‌کنند که این افراد آتش‌نشانان هستند؛ این روز را به تمام همکاران خود در این سازمان تبریک می‌گویم و امیدوارم روزگار خوشی داشته باشند.»

کد خبر 608297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.