رسانه، مهمترین دلیل گرایش زنان به سیگار

یک روان‌شناس اجتماعی با بیان اینکه سیگار کشیدن برای زنان و دختران، نوعی ابراز وجود محسوب می‌شود، گفت: عمده‌ترین علت گرایش زنان به سیگار، ترویج آن در رسانه است.

احسان کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص مطرح نبودن جنسیت در گرایش به رفتارهای نامتعارف، اظهار کرد: در گرایش افراد به رفتارهای نامتعارف، جنسیت مطرح نمی‌شود مگر اینکه ذهنیت اولیه اشتباهی مبنی بر مردانه بودن مصرف دخانیات وجود داشته باشد.

وی با اشاره به عوامل مؤثر بر سیگاری شدن زنان افزود: مهمترین دلیل گرایش زنان به سیگار، ترویج آن در رسانه است؛ زیرا در رسانه‌ها مشاهده می‌شود که یک بازیگر در تمام موقعیت‌ها مانند عصبانیت، خوشحالی، غمگین بودن، تفکر و تفریح کردن در حال سیگار کشیدن است. پخش شدن چنین تصاویری منجر به از بین رفتن قبح سیگار کشیدن می‌شود و حتی کودکان و نوجوانان نیز به سیگار تمایل پیدا می‌کنند.

این روان‌شناس ادامه داد: از دیگر دلایل گرایش زنان به سیگار کشیدن، تصور مردانه بودن این کار است و زنانی که میل به آزادی و برابری دارند، این کار را حق خود می‌دانند و به آن روی می‌آورند؛ درصورتی‌که این انتخاب واقعی آن‌ها نیست. در واقع به دلیل روابط زیادی که میان دختران و پسران در جامعه شکل گرفته، هم‌نوایی با این بخش از جامعه منجر به سیگاری شدن زنان شده است.

دلایل افزایش تمایل افراد به مصرف مواد مخدر

وی با اشاره به دلایلی که منجر به افزایش تمایل افراد به مصرف مواد مخدر می‌شود، تصریح کرد: مسائل روحی روانی، داشتن برخی خصوصیات شخصیتی به‌خصوص دهانی بودن افراد (زیاد صحبت کردن و پرخوری هنگام عصبانیت) و خانواده منجر به افزایش تمایل افراد به مصرف مواد مخدر می‌شود.

کاظمی اضافه کرد: سیگار کشیدن برای زنان و دختران، نوعی ابراز وجود محسوب می‌شود و برای ارضای بیشتر این حس، زنان سیگاری هنگام رانندگی دست خود را از شیشه ماشین بیرون می‌برند یا عکس‌های خود را هنگام سیگار کشیدن در فضای مجازی منتشر می‌کنند.

وی گفت: به نظر می‌رسد سیگار کشیدن می‌تواند الگویی از رفتارهای هنجارشکنانه میان زنان شکل دهد و تمایل به هنجارشکنی، مشکلی بزرگ‌تر از سیگار کشیدن است؛ چراکه ممکن است رفتارهای دیگری از زنان دیده شود که مغایر با جنسیت آن‌ها است و باید دلایل این هنجارشکنی‌ها ریشه‌یابی شود.

تسکین دادن موقت به مغز با سیگار کشیدن

این روان‌شناس اجتماعی در خصوص تأثیر سیگار بر تغییر حال افراد، اظهار کرد: فرد برای به دست آوردن یک حال خوب، ممکن است رفتار اشتباهی انجام دهد که به صورت مقطعی حال بد خود را به حال خوب تبدیل کند. سیگار کشیدن در لحظه، تسکینی موقتی به مغز فرد می‌دهد و این تنها نکته به اصطلاح مثبت این رفتار اشتباه است.

وی خاطرنشان کرد: سیگار کشیدن زمانی بر سلامت روان افراد تأثیرگذار است که وی با خود برای انجام کاری در تعارض باشد، اما زمانی که آن را پذیرفت بر سلامت روان او تأثیر مشهودی ندارد؛ چراکه آن رفتار را به عنوان رفتاری متعارف پذیرفته است.

هر فرد نیازمند راهکاری جداگانه برای ترک سیگار

کاظمی با اشاره به راهکارهای ترک سیگار، تصریح کرد: راهکارهایی که برای ترک سیگار وجود دارد، موقتی است. فردی که تمایل به هنجارشکنی یا رفتار اعتیادآمیز در شاکله رفتاری خود دارد، شاید با راهکارهای ارائه شده سیگار را ترک کند اما ممکن است به رفتار اشتباه دیگری روی آورد.

وی افزود: معمولاً افرادی که مواد مخدر را ترک می‌کنند به شکل دیگری گرایش به اعتیاد را نشان خواهند داد. برای این موضوع نمی‌توان یک راهکار عمومی داشت؛ چراکه دلایل گرایش افراد به مواد مخدر متفاوت است. بنابراین یک روان‌شناس باید برای هر فرد، راهکاری جداگانه ارائه دهد اما به عنوان راهکاری جمعی و عمومی باید رسانه‌ها آگاه باشند تا سیگار کشیدن افراد را به تصویر نکشند.

کد خبر 608163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.