افزایش نرخ بهره بین بانکی گریزناپذیر است

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در شرایط تورمی افزایش نرخ بهره بین بانکی گریزناپذیر است، گفت: ساده‌ترین راهکار مهار تورم، بالابردن نرخ بهره بین بانکی است که بر بازار سرمایه تأثیر منفی دارد.

فردین آقابزرگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درخصوص افزایش نرخ بهره بین بانکی، اظهار کرد: نرخ سود سپرده، نرخ بهره بین بانکی و نرخ بهره همواره باید همگام با تورم حرکت کند و با آن منطبق باشد.

وی افزود: با افزایش نرخ تورم اگر سود سپرده همچنان ۲۰ درصد باشد، بهره این سپرده منفی است به این معنا که سرمایه و سپرده افراد ارزش خود را از دست می‌دهد.

این کارشناس اقتصادی گفت: علاوه بر این، انتظارات تورمی نیز، فضا و هیجان افزایش نرخ بهره را افزایش می‌دهد.

آقابزرگی افزود: در چنین شرایطی اگر نرخ بهره بین بانکی افزایش نیابد، برای دستیابی به تسهیلات با نرخ پایین‌تر از تورم ایجاد رانت می‌کند به نحوی که فقط افراد خاصی با پرداخت هزینه و استفاده از رانت می‌توانند تسهیلات دریافت کنند.

وی تصریح کرد: در شرایط تورمی همه سپرده‌گذاران، شرکت‌ها و نهادهای مالی علاقه‌مند به تبدیل نقدینگی خود به دارایی‌هایی هستند که ارزش آن را حفظ کند. چنین شرایطی منجر به کاهش قدرت اعطای تسهیلات می‌شود و این در حالی است که تقاضا برای تسهیلات بنابر آنچه گفته شد نیز افزایش یافته است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در شرایط تورمی افزایش نرخ بهره بین بانکی گریزناپذیر است، خاطرنشان کرد: ساده‌ترین راهکار مهار تورم، افزایش نرخ بهره بین بانکی است که بر بازار سرمایه تأثیر منفی دارد.

کد خبر 608160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.