سحابی رتیل در نگاه جیمزوب

یک پژوهشگر علوم فضایی گفت: تلسکوپ فضایی جیمزوب توانست تصویری از سحابی رتیل ارائه کند که تاکنون سابقه‌ای در مشاهدات نجوم، نداشته است.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تصاویر جدید تلسکوپ فضایی جیمزوب از سحابی رتیل، اظهار کرد: در تصاویر جدیدی که توسط تلسکوپ فضایی جیمزوب منتشر شده، سحابی رتیل مورد هدف این تلسکوپ قرار گرفته است.

وی افزود: تلسکوپ فضایی جیمزوب توانست تصویری از سحابی رتیل ارائه کند که تاکنون سابقه‌ای در مشاهدات نجوم، نداشته است.

این پژوهشگر علوم فضایی در رابطه با ویژگی و اهمیت سحابی‌ها گفت: سحابی ترکیبی از گردوغبار است و می‌تواند بستری برای تولد ستارگان جدید محسوب شود.

وی اشاره کرد: تلسکوپ فضایی جیمزوب نیز توانسته است اجرام سحابی رتیل را که در فاصله ۱۶۱ هزار سال نوری از سطح زمین قرار دارد با استفاده از ابزار فروسرخ به‌طور دقیق مورد بررسی قرار دهد.

مرادی در همین رابطه ادامه داد: در سحابی رتیل هزاران ستاره جوان و تازه متولد شده وجود دارد؛ این سحابی در کهکشان ابرماژلانی بزرگ واقع شده است که کهکشانی کوتوله محسوب می‌شود و دور کهکشان راه‌شیری در حال گردش است.

مرادی در رابطه با ویژگی‌های سحابی رتیل گفت: یکی از ویژگی‌های مطرح سحابی رتیل، پیچیدگی است که در روش شکل‌گیری ستارگان این سحابی مشاهده می‌شود. علاوه بر آن درون گردوغبارهای این سحابی منطقه بسیار فعالی وجود دارد که بستر تولد ستارگان جوان و آبی‌رنگ است.

وی تصریح کرد: ستارگان آبی رنگ در آسمان شب نیز قابل مشاهده است؛ در واقع اگر به آسمان شب دقت کنیم با ستارگان سفید، قرمز و آبی مواجه می‌شویم که رنگ سفید و آبی نشان‌دهنده حرارت بسیار و جوان بودن ستاره است.

این پژوهشگر علوم فضایی اشاره کرد: هنگامی که به سحابی رتیل نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که ستارگان جوان و آبی‌رنگ بسیاری در این سحابی وجود دارد و تلسکوپ فضایی جیمز وب نیز به‌خوبی توانسته اختلاف دمای بین ستارگان را مشخص کند.

کد خبر 608137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.