هدف شورای ششم موزه شدن کارخانه ریسباف است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مدیریت شهری به دنبال این است که کارخانه ریسباف به موزه تبدیل شود، اما مشکلاتی وجود دارد که اقدامات را کُند می‌کند و مهم‌ترین آن مالک نبودن شهرداری است.

محمد نورصالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تبدیل کارخانه ریسباف به موزه، اظهار کرد: کارخانه ریسباف تنها کارخانه باقی‌مانده از دوران صنعتی و توسعه ریسندگی و بافندگی در شهر اصفهان بوده که ثبت میراث شده است، در حالی که سایر کارخانه‌ها تخریب یا به مسکن تبدیل شدند.

وی ادامه داد: حدود ۱۰ سال پیش وزارت راه و شهرسازی تصمیم گرفت توسط شرکت بازآفرینی شهری کارخانه ریسباف را که مالک آن بانک ملی بود به تملک خود دربیاورد و تبدیل به موزه کند، اما فرایند توافق با بانک به طول انجامید، سال گذشته در شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان درخواست کردیم تا هرچه سریع‌تر وضعیت این کارخانه روشن شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی موضوع تبدیل کارخانه ریسباف به موزه مطرح شد و بانک ملی اعلام آمادگی کرد با کمک و همراهی شهرداری این کارخانه را به موزه تبدیل می‌کند، اما مدیران فعلی وزارت راه و شهرسازی تمایلی به این اقدام نداشتند، علی‌رغم اینکه در زمان مدیران گذشته به همین دلیل با بانک ملی قولنامه نوشته و بخش بسیاری از هزینه‌ها را پرداخت کرده بودند.

وی با بیان اینکه کارخانه ریسباف نمی‌تواند کاربری تجاری داشته باشد، اضافه کرد: بر اساس شنیده‌ها کارخانه ریسباف هیچ‌گاه کاربری تجاری نداشته، بلکه کاربری خدمات عمومی داشته است. امکان دارد در گذشته اقداماتی در این کارخانه انجام گرفته باشد که در ازای آن هزینه‌ای دریافت شده، اما به معنای تجاری بودن این بنا نبوده است.

شهر اصفهان از کاربری تجاری اشباع شده است

نورصالحی با بیان اینکه شهر اصفهان به ویژه خیابان چهارباغ بالا از کاربری تجاری اشباع و انواع مجتمع‌های تجاری در این خیابان ساخته و ظرفیت تجاری آن تکمیل شده است، گفت: اینکه کارخانه ریسباف به موزه تبدیل شود و کاربری موزه داشته باشد، مصوبه کمیسیون ماده ۵ است.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت شهری به دنبال تبدیل کارخانه ریسباف به موزه است، اما مشکلاتی وجود دارد که دستیابی به این مهم را کُند می‌کند که مالک نبودن شهرداری مهم‌ترین آن است، اما اگر شهرداری مالک بود در یک سال گذشته اتفاق‌های مؤثری در این زمینه رقم خورده بود.

رئیس شورای اسلامی شهر تلاش کردیم بین دو مجموعه بانک ملی به عنوان مالک قبلی و وزارت راه و شهرسازی به عنوان خریدار که هر دو دولتی هستند، در زمینه تبدیل کارخانه ریسباف به موزه تعیین تکلیف شود.

کد خبر 608125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.