راهکار جلوگیری از خروج سرمایه از اصفهان

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حفظ طبقه خلاق، جلوگیری از مهاجرت و خروج آن‌ها از اصفهان و تقویت اکوسیستم کارآفرینی از جمله مزیت‌های طرح کمک به ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر است.

مصطفی نباتی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص طرح کمک به ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، اظهار کرد: این طرح در تاریخ ۱۸ شهریورماه ۹۷ مصوب و در تاریخ ۱۹ شهریورماه همان سال یعنی یک روز بعد از تصویب طرح، جهت اجرا به شهرداری اصفهان ابلاغ شد.

وی ادامه داد: حفظ طبقه خلاق، جلوگیری از مهاجرت و خروج آن‌ها از اصفهان و تقویت اکوسیستم کارآفرینی از جمله مزیت‌های طرح کمک به ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اصلی‌ترین عیب این طرح، خطرپذیر بودن سرمایه‌گذاری است، چرا که سرمایه به صورت ذاتی ترسو است و به سمت ریسک نمی‌رود.

وی با اشاره به تعیین بودجه برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، اضافه کرد: سرمایه اولیه این صندوق هفت میلیارد تومان و سهم شهرداری حدود ۳۲ درصد از آن مبلغ بوده که به صورت کامل پرداخت شده است. در احکام برنامه ۱۴۰۵ شهرداری تاکید شده که سهم شهرداری اصفهان تا سال ۱۴۰۵ به ۲۰ میلیارد تومان برسد. این در حالی است که جذب سرمایه در این صندوق محدودیتی ندارد و بر اساس تصمیم هیئت مدیره خواهد بود.

نباتی‌نژاد گفت: کمک به ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در اصفهان، ایجاد دفتر صندوق‌های خطرپذیر موفق، انتقال تجربه به مدیران اصفهانی، استفاده از ابزارهای نوین تأمین مالی از بازار سرمایه برای تقویت اکوسیستم کارآفرینی شهر، تسهیل تأمین مالی استارت آپ‌ها، استفاده از ظرفیت‌های صندوق‌های خطرپذیر در حفظ و جذب طبقه خلاق، تشویق فعالان اقتصادی اصفهان به همکاری با صندوق‌های خطرپذیر، ایجاد اشتغال مناسب و در شأن نخبگان اصفهانی، افزایش تولید ناخالص داخلی شهر از طریق شرکت‌های دانش بنیان از اهداف صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر است.

وی با اشاره به اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر به جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد اندیشه و نگاه استراتژیک به پایدارسازی درآمدهای شهرداری منجر به نتیجه‌گیری بهتر خواهد شد، اگر در بلند مدت نگاه تقویت‌کننده به اکوسیستم کارآفرینی بر مبنای مزیت‌ها و نیازهای بازار داشته باشیم و بتوانیم کسب‌وکار و مدل درآمدی شهرداری را با آن تطبیق دهیم به درآمد پایدار دست یابیم.

کد خبر 608104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.