ادعای عجیب استاد بزرگ شطرنج جهان: تقلب شده است!

در جام بزرگی که اخیراً میان شطرنج‌بازان بزرگ جهان برگزار شده، مگنوس کارلسن به دلیل تقلب از مسابقات کناره‌گیری کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا و به نقل از چس دات کام، مگنوس کارلسن در بیانیه‌ای قابل پیش‌بینی اعلام کرد که هانس نیمن در دیدار برابر او تقلب کرده است و هیچ شکی در این رابطه ندارد.

کارلسن در ابتدا گفت که از وضعیت کل جامعه شطرنج ناامید شده است. او سپس از کلمه "تقلب" استفاده کرد و در نهایت گفت ترجیح می‌دهم بیشتر از این صحبت نکنم تا زمانی که مشخص شود حق با من است. او گفت: من معتقدم که نیمن بیشتر از چیزی که علناً اعتراف کرده تقلب کرده است.

با اینکه کارلسن به عنوان استاد بزرگ شطرنج جهان، سالهاست رقیبی در حد و اندازه خود ندارد و حتی پیش از آغاز مسابقات نیز اعلام کرده بود که ممکن است اصلاً تمایلی به دفاع از عنوان قهرمانی خود در جهان نداشته باشد، با این حال او پا به مسابقات گذاشت و در سوی دیگر نیمان آمریکایی این شطرنج باز را به چالش کشید.

در مورد شطرنج آنلاین، نیمان اعتراف کرده است که در Chess.com دو بار تقلب کرده، زمانی که او ۱۲ ساله و ۱۶ ساله بوده است و از این بابت پشیمان است. کارلسن که قبل از جام سینکوفیلد بازی خود را به نیمان باخت، در اظهارات خود فاش کرد که به بازی نیمان در آن دیدار نیز مشکوک است.

سوال بزرگ این است که آیا قهرمان جهان شواهد محکمی دارد که نشان دهد نیمان تقلب کرده است یا خیر. در بیانیه‌ای که او منتشر کرده این موضوع مشخص نیست. به نظر می‌رسد کارلسن به دلایل قانونی محدود شده است در این رابطه صحبتی نکند زیرا او نوشته است: متأسفانه، در حال حاضر من نمی‌توانم صریحاً درباره همه اتفاقات صحبت کنم.

مگنوس کارلسن در بیانیه خود خاطرنشان کرد: در جام سینکوفیلد ۲۰۲۲، پس از بازی دور سوم مقابل هانس نیمان، تصمیم حرفه‌ای بی‌سابقه‌ای گرفتم که از مسابقات کنار بکشم. من می‌دانم که اقدامات من بسیاری از جامعه شطرنج را ناامید کرده است. من ناامید هستم ولی می‌خواهم شطرنج بازی کنم. من می‌خواهم در بهترین رویدادها به بازی شطرنج در بالاترین سطح ادامه دهم. معتقدم که تقلب در شطرنج یک تهدید بنیادی برای این بازی است. معتقدم که سازمان دهندگان شطرنج و همه کسانی که به قداست بازی مورد علاقه ما اهمیت می‌دهند، باید به طور جدی اقدامات امنیتی و روش‌های تشخیص تقلب روی تخته شطرنج افزایش پیدا کند. وقتی نیمن در آخرین لحظه به جام سینکوفیلد ۲۰۲۲ دعوت شد، به شدت به این فکر افتادم که قبل از این رویداد کنار بکشم، در نهایت انتخاب کردم که بازی کنم.

وی افزود: معتقدم که نیمن بیشتر از آنچه علناً اعتراف کرده تقلب کرده است. پیشرفت او بر روی تخته غیرمعمول بوده و در طول بازی ما در جام سینکوفیلد من این تصور را داشتم که او در موقعیت‌های حساس تنش لازم را نداشت یا حتی به طور کامل روی بازی تمرکز نمی‌کرد. تعداد انگشت شماری از بازیکنان می‌توانند کاری که او انجام داده است را انجام دهند. این بازی به تغییر دیدگاه من کمک کرد. باید کاری در مورد تقلب انجام دهیم، و به سهم خودم در آینده، نمی‌خواهم با افرادی بازی کنم که در گذشته مکرراً تقلب کرده‌اند، زیرا نمی‌دانم آنها در آینده چه کاری می‌توانند انجام دهند.

کد خبر 608062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.