احداث مناطق کم‌انتشار در صوفیه بلغارستان برای مقابله با آلودگی

بر اساس تحقیقات سال ۲۰۲۱ که توسط صندوق هوای پاک انجام گرفت، آلودگی هوا بیش از ۱۳ درصد از تولید ناخالص داخلی شهر صوفیه بلغارستان را به خطر می‌اندازد و به همین علت مسئولان اقدام به ایجاد منطقه کم‌انتشار کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مقامات شهر صوفیه بلغارستان سیاست مهمی را برای ایجاد مناطق کم‌انتشار در مرکز شهر و محله‌های اطراف آن اعلام کردند. این سیاست با کمک تحقیقات صندوق هوای پاک تدوین شده است و نشان می‌دهد که آلودگی هوا به اندازه حدود ۱۳.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی محلی برای شهر هزینه دارد. پایتخت بلغارستان به عنوان یکی از آلوده‌ترین پایتخت‌های اتحادیه اروپا سال‌ها است که با آلودگی هوا دست‌وپنجه نرم می‌کند. این شهر شاهد سطوح اضافی ذرات ریز گرد و غبار و مه‌دود با سطوح خطرناک اکسید نیتروژن، به ویژه در طول زمستان است.

یوردانکا فانداکوا، شهردار صوفیه، مدتی است که در تلاش برای تصویب قانونی در مورد مناطق کم‌آلاینده است. سیاست اصلاح شده با کمک تحقیقات صندوق هوای پاک، یک گروه تحقیقاتی مستقر در لندن، ابداع شد.

صندوق هوای پاک بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ تحقیقاتی را انجام داد و روزهایی را با سطوح بالاتر آلودگی مشخص کرد و داده‌ها را در راستای چندین شاخص به‌ویژه مراقبت‌های بهداشتی و بهره‌وری ردیابی کرد.

اکنون تصمیم به ایجاد منطقه کم‌انتشار به اصطلاح نواحی «حلقه کوچک» و «حلقه بزرگ» را پوشش می‌دهد، منطقه‌ای با شعاع حدود ۲.۳ کیلومتر از مرکز شهر که منطقه مرکزی صوفیه را تشکیل می‌دهد. حلقه‌های کوچک و بزرگ توسط بلوارهایی احاطه شده‌اند تا ترافیک بین شهری را منحرف کنند.

نکته اصلی چنین سیاستی این است که از ورود مدل‌های خودروهای قدیمی ۲۰ تا ۳۰ ساله به این مناطق جلوگیری می‌شود چراکه این خودروها از نظر انتشار CO2 مضر هستند. این اقدام ممکن است کاملاً نامحبوب باشد، زیرا بلغارستان فقیرترین کشور عضو اتحادیه اروپا است و ناوگان خودروهای شخصی کاملاً قدیمی است. با این وجود، فانداکوا در بیانیه‌ای توضیح داد که این حرکت ضروری است و اداره محلی انتظار دارد به نتایج جدی دست یابد.

احداث مناطق کم‌انتشار در صوفیه بلغارستان برای مقابله با آلودگی

طبق مطالعه ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ توسط صندوق هوای پاک، آلودگی هوا تأثیر شدیدی بر بهره‌وری، غیبت و حفظ کارگران با مهارت بالا در صوفیه داشته است. بر اساس تحقیقات سال ۲۰۲۱ که توسط صندوق هوای پاک انجام گرفت، آلودگی هوا بیش از ۱۳ درصد از تولید ناخالص داخلی شهر را به خطر می‌اندازد. اگر آلودگی کنترل نشود، محققان می‌گویند که شهر بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ حدود ۱۵.۸ میلیارد یورو ضرر خواهد کرد.

این مطالعه نشان می‌دهد که در روزهایی که کیفیت هوا خارج از حد معمول است، کمک‌های پزشکی برای شرایط ذات‌الریه تا ۶۰ درصد و عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی به طور متوسط ۴۷ درصد افزایش می‌یابد و به این ترتیب نیز بستری شدن در بیمارستان‌ها افزایش پیدا می‌کند.

علاوه بر این، حدود ۶۰ درصد از کارگران بسیار ماهر به دلیل آلودگی هوا در صوفیه به مهاجرت از کشور فکر می‌کنند، در حالی که ۲۰ درصد معتقدند که این امر بر بهره‌وری آنها تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، نتایج نشان می‌دهد که اگر شهر تلاش کند که سالانه چهار درصد آلودگی را در روزهایی با بیشترین میزان کاهش دهد، می‌تواند ۳.۷۵ میلیارد یورو صرفه‌جویی داشته باشد.

احداث مناطق کم‌انتشار در صوفیه بلغارستان برای مقابله با آلودگی

کد خبر 607763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.