طوفان، پرتاب "آرتمیس۱" را دوباره لغو کرد

ناسا به دلیل وقوع طوفان مجبور شد پرتاب "آرتمیس۱" را دوباره لغو کند.

به گزارش ایمنا، ناسا سه‌شنبه بیست‌وهفتم سپتامبر را برای پرتاب "آرتمیس ۱"(Artemis ۱) از "مرکز فضایی کندی"(KSC) در فلوریدا مورد نظر داشت. این طرح تا روز ۲۳ سپتامبر باقی مانده بود، اگرچه مقامات ناسا تاکید کردند که احتمال وقوع یک طوفان به نام "Tropical Depression ۹" در دریای کارائیب وجود دارد.

طوفان Tropical Depression ۹ در اواخر روز جمعه شدت گرفت و انتظار می‌رود که قدرت بیشتری پیدا کند. به گفته "مرکز ملی طوفان آمریکا"(NHC)، این طوفان در حال حرکت به سمت شمال است و بیشتر مدل‌ها پیش‌بینی می‌کنند که تا اواسط هفته آینده به عنوان یک طوفان واقعی به فلوریدا خواهد رسید.

ناسا مطمئناً نمی‌خواست که پروژه چند میلیارد دلاری آرتمیس ۱ شامل "سیستم پرتاب فضایی"(SLS) که در بالای آن یک کپسول فضایی "اوریون"(Orion) قرار دارد، هنگام وزش بادهای طوفانی روی سکوی پرتاب قرار بگیرد. بنابراین، مأموریت را دوباره به عقب انداخت.

مقامات ناسا در بیانیه جدیدی گفتند: طی جلسه صبح شنبه، گروه تصمیم گرفت از آماده‌سازی برای تاریخ پرتاب سه‌شنبه خودداری کند تا بتواند سیستم‌هایی را برای بازگرداندن سیستم پرتاب فضایی و فضاپیمای اوریون به ساختمان مونتاژ وسایل نقلیه تنظیم کند. مهندسان، تصمیم‌گیری نهایی را به تعویق انداختند تا امکان جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های بیشتر فراهم شود.

اگر گروه تصمیم بگیرد که آرتمیس ۱ را روی سکوی پرتاب نگه دارد، مأموریت هنوز هم می‌تواند به تاریخ پرتاب پشتیبان در دوم اکتبر برسد. با وجود این، بازگشت به ساختمان مونتاژ تقریباً به طور قطع آن روز را نیز از برنامه خارج می‌کند.

آرتمیس ۱، نخستین مأموریت در برنامه آرتمیس ناسا است که هدف حضور دائمی انسان در ماه و اطراف آن تا پایان دهه ۲۰۲۰ را دنبال می‌کند. آرتمیس ۱، کپسول اوریون را به یک سفر بدون سرنشین به مدار ماه خواهد فرستاد. اگر همه چیز در مورد این پرواز خوب پیش برود، آرتمیس ۲، فضانوردان را در سال ۲۰۲۴ به دور ماه خواهد فرستاد و آرتمیس ۳ در سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶، انسان را در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود خواهد آورد.

موشک ماه از اواسط ماه اوت در سکوی پرتاب ۳۹B مرکز فضایی کندی قرار دارد. ناسا ابتدا تلاش کرد این مأموریت را در بیست‌ونهم اوت و سوم سپتامبر انجام دهد، اما هر دو بار به خاطر نقص فنی خنثی شد.

مشکل سوم سپتامبر، نشت سوخت هیدروژن مایع در سامانه پرتاب فضایی بود. گروه مأموریت، این مشکل را با جایگزینی دو مؤلفه در قسمت آسیب‌دیده برطرف کرد. اثربخشی این تعمیر در چهارشنبه بیست‌ویکم سپتامبر طی یک آزمایش بلندمدت سوخت‌گیری نشان داده شد.

منبع: ایسنا

کد خبر 607699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.