سفر پولسی به ارمنستان یک عقبگرد سیاسی است

یک کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به تلاش ترکیه برای قطع راه‌های ارتباطی ایران در حوزه قفقاز گفت: این موضوع برای ایران قابل پذیرش نیست زیرا این سیاست‌ها برضد جمهوری اسلامی ایران است، در چنین شرایطی بهترین کار هم‌پیمانی ایران و ارمنستان است.

پاتریک ساهاکیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا پیرامون نقض آتش‌بس از سوی آذربایجان بر ضد ارمنستان اظهار کرد: آذربایجان و ترکیه به دنبال پیوند هلال ترکی هستند، رهبر معظم انقلاب این مسئله را در دیدار با اردوغان متذکر شدند و از تریبون‌های رسمی کشور نیز بارها موضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تحمل نکردن تغییر و جابه‌جایی مرزهای ایران و حفظ تمامیت مرزی همسایگان خود اعلام شده اما اتفاقات بدی در حال رخ دادن است.

وی سفر نانسی پلوسی به کشور ارمنستان را یک سیاست اشتباه و غیرمنطقی در سیاست خارجی ارمنستان دانست و افزود: سفر او به ارمنستان یک عقبگرد برای ارمنستان به‌شمار می‌آید و حمایت و وابستگی خود را به کشورهای غربی نشان می‌دهد و این کار درستی نیست.

این کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به روابط ایران و ارمنستان خاطرنشان کرد: منطقه ما جدا از آمریکا و اروپا است بنابراین باید اتحادهای منطقه‌ای خود را تقویت کنیم، همچنین تحمل جنگ و درگیری نظامی در ارمنستان به دلیل شرایط جغرافیایی وجود ندارد زیرا بین دو کشور آذربایجان و ترکیه محصور شده است.

ایران تنها همسایه امن ارمنستان

وی با اشاره به اختلافات مرزی گرجستان با ارمنستان گفت: گرجستان به دلیل اختلافاتی با این همسایه خود روابط نزدیکی ندارد و تنها همسایه امن ارمنستان، ایران است.

ساهاکیان تلاش‌ها و موضع‌گیری‌های ایران در سال‌های اخیر را نشان‌دهنده مخالفت با تجزیه کشورها دانست و ادامه داد: با وجود این روابط دو کشور در حدی نیست که نیازهای دو طرف را برآورده کند اما عاقلانه‌ترین کار برای ارمنستان همگرایی با کشورهای منطقه به ویژه ایران است و اگر این اتفاق رخ دهد، منافع مشترک زیادی برای هر دو کشور خواهد داشت.

وی برخی از رفتارهای نخست‌وزیر ارمنستان را خارج از عقلانیت دانست و یادآور شد: سیاست کنونی ارمنستان نزدیک شدن به غرب است در حالی‌که ترکیه عضو ناتو و مورد حمایت غرب است و از طرف دیگر نیز آذربایجان گرایش‌های بسیار شدیدی به غرب دارد، بنابراین غرب با کشوری که معادلات، تراز تجاری و منافع کمتری دارد ارتباط نخواهد داشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ارتباط با ارمنستان برای ترکیه جایز و مطلوب نیست، تصریح کرد: بر اساس همین موضوع، هرچه ارمنستان روابط خود را با ایران افزایش دهد از مواهب بیشتری بهره‌مند خواهد شد، این سیاست کلی است که ارمنستان باید در پیش گیرد.

ساهاکیان با انتقاد از سیاست‌های اخیر ارمنستان گفت: آذربایجان و ترکیه به دنبال توسعه خط فکری پان‌ترکیسم هستند، ترکیه در فاصله ۱۲ کیلومتری نخجوان قرار گرفته و از سال‌ها پیش به دنبال دسترسی به نخجوان بوده است که این برای جمهوری اسلامی ایران پذیرفته شده نیست.

وی با اشاره به تلاش ترکیه برای قطع راه‌های ارتباطی ایران در حوزه قفقاز ادامه داد: این موضوع برای ایران قابل پذیرش نیست زیرا این سیاست‌ها بر ضد جمهوری اسلامی ایران است، در چنین شرایطی بهترین کار هم‌پیمانی ایران و ارمنستان است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تلاش برخی از حامیان پانترکیسم در استان‌های آذری‌زبان ایران برای دامن زدن به خواسته‌های تجزیه‌طلبانه گفت: افرادی که با تبلیغات سوء ترکیه و آذربایجان فریب خورده‌اند، در پی تجزیه‌طلبی ایران هستند، برخی از خودفروختگان آذری‌زبان که خود را ایرانی نمی‌دانند نیز همواره از آذربایجان بزرگ صحبت می‌کنند که این به صلاح هیچکس نیست.

کد خبر 607687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.