پرداخت یارانه ۳۰۰ هزار تومانی نتوانسته تورم ناشی از آن را جبران کند

یک اقتصاددان گفت: سیاست‌گذاران پیش بینی کرده بودند که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، تورم در حدود پنج تا شش درصد افزایش خواهد یافت اما همان زمان نیز این نکته گفته شد که با انجام این اقدام شاهد تورم فراگیر خواهیم بود.

مرتضی افقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص هزینه فایده حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، اظهار کرد: پیش از انجام این اقدام، در چندین مصاحبه و نوشته اعلام کردم که سیاست‌گذاران نباید فریب برخی اقتصادخوانده‌هایی که درکی از اقتصاد ایران را ندارند، بخورند.

وی افزود: این افراد فقط تئوری‌های اقتصادی را حفظ کرده و به سیاست‌گذاران همان دستورالعمل‌های اقتصاد آزاد را برای ایران گوشزد می‌کنند. متأسفانه سیاست‌گذاران نیز از این مسیر پیروی کرده و این اقدام انجام شد.

این اقتصاددان گفت: سیاست‌گذاران پیش بینی کرده بودند با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، تورم در حدود پنج تا شش درصد افزایش خواهد یافت اما همان زمان نیز این نکته گفته شد که با انجام این اقدام شاهد تورم فراگیر خواهیم بود.

افقه اضافه کرد: به نظر می‌رسد کسری بودجه نیز یکی از دلایلی است که دولت را ناچار به اجرای طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کرد که تورم آن به مردم تحمیل شد و مبلغی که به صورت مستقیم به مردم پرداخت می‌شود نیز نتوانسته این تورم را جبران کند.

وی ادامه داد: تورم، افزایش مداوم قیمت‌هاست این در حالی است که یارانه‌ها فقط یکبار افزایش می‌یابد. آخرین تورمی که اعلام ۴۰ درصد است که براساس آن قیمت‌ها دائماً افزایش ۴۰ درصدی دارد.

این اقتصاددان گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نه تنها فایده‌ای برای مردم نداشته بلکه قدرت خرید آنها را نیز کاهش داده است.

افقه تصریح کرد: عادلانه‌سازی یارانه‌ها علاوه بر تأثیرات منفی اقتصادی، نارضایتی مردم را به دنبال داشته است.

کد خبر 607633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.