نقش شهرداری در کاهش مشکلات معلولان/ تصادف، عامل ۵۸ درصد از معلولیت‌ها

مدیرعامل خیریه حمایت از بیماران آسیب نخاعی اصفهان گفت: معلولان مشکلات عدیده‌ای دارند، البته طی این سال‌ها با همکاری شهرداری، شورای شهر، بهزیستی استان اصفهان و سایر ادارات بسیاری از مشکلات کم شده است.

سیدمحمود نقیب‌زاده نائینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: معلولان حقوقی مساوی با سایر شهروندان دارند و مالیاتی برابر با سایر افراد جامعه می‌پردازند، اما متأسفانه به علت شرایط خود و فراهم نبودن برخی امکانات، قادر به استفاده برابر از اماکن عمومی و ادارات نیستند.

وی افزود: خیریه آسیب‌های نخاعی و سازمان بهزیستی به همراه سایر NGOهای معلولان تلاش می‌کنند تا لزوم وجود قوانینی را در حمایت از معلولان برای استفاده از امکانات عمومی یادآوری کنند، اما متأسفانه برخی اقدامات نظیر راه‌اندازی سامانه حمل‌ونقل معلولان ویژه معلولان آسیب شدید، هنوز به سرانجام نرسیده است.

مدیرعامل خیریه حمایت از بیماران آسیب نخاعی استان اصفهان با بیان اینکه حقوق معلولان نباید با تعویض مدیریت‌ها تغییر کند یا از بین برود، تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته موارد براساس منافع ملی و کلی، حمایت و تقویت می‌شود؛ در کشور ما هم امیدواریم سامانه‌های حمل‌ونقلی برای معلولان راه‌اندازی شود.

وی با تاکید بر تعامل سازنده سازمان بهزیستی استان اصفهان با این انجمن، خاطرنشان کرد: معلولان مشکلات عدیده‌ای دارند و قصد داریم همان‌طور که طی این سال‌ها با همکاری شهرداری، شورای شهر، بهزیستی استان اصفهان و سایر ادارات بسیاری از مشکلات کم شده است، اصفهان را در پنج سال آینده به شهر دوستدار معلول و سالمندان تبدیل کنیم.

لزوم برنامه‌ریزی برای توانمندی معلولان

نقیب‌زاده با بیان اینکه خیریه حمایت از بیماران آسیب نخاعی اصفهان، امور مربوط به بازتوانی، توانبخشی، کاردرمانی، حرکات اصلاحی و ورزش را به صورت رایگان در اختیار معلولان قرار می‌دهد و پذیرای سایر معلولان از شهرهای مختلفی نظیر اهواز، ایذه، گچساران و بوشهر است، اضافه کرد: این موضوع به این معنی است که خدمات موجود در اصفهان، هرچند کم یا زیاد، در بسیاری از استان‌های دیگر وجود ندارد و معلولان گاهی مجبور به مهاجرت به اصفهان هستند.

وی با بیان اینکه اگر افراد دارای معلولیت به استقلال، اشتغال و ازدواج برسند از همه جهان جلوتر هستیم، تصریح کرد: خلاءهای موجود بسیار زیاد است و سازمان بهزیستی به تنهایی نمی‌تواند این بار را به دوش بکشد، مگر اینکه اعتبارات بیشتری در اختیار داشته باشد و برنامه‌ریزی‌های خود را هدفمندتر و بلندمدت ببینید. اعطای چیزی به معلولان، زندگی او را زیاد تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، بلکه باید برای توانمندسازی آنان برنامه‌ریزی شود.

لزوم آگاه‌سازی افراد در پیش‌گیری از آسیب نخاعی

مدیرعامل خیریه حمایت از بیماران آسیب نخاعی استان اصفهان با بیان اینکه در تلاش هستیم در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها سخنرانی‌هایی برای آموزش و آگاه‌سازی افراد داشته باشیم، افزود: برای نخستین بار در بوستان مهر کوه آتشگاه اصفهان، کافه پیشگیری، با هدف آگاهی‌رسانی در خصوص آسیب نخاعی دایر شد تا افراد جامعه بدانند تکان دادن ناگهانی مصدومان تصادفات، چه خطراتی دارد.

نقیب‌زاده با بیان اینکه فیکس کردن یک مصدوم ۲۵ درصد از آسیب نخاعی کم می‌کند، تصریح کرد: هنگامی که افراد در صحنه تصادف به مصدومی می‌رسند، نباید او را ناگهان حرکت دهند، بلکه باید منتظر آمبولانس بمانند یا اگر شرایط خطرناک است، به آرامی مصدوم را با کمک سایر افراد روی تخته‌ای قرار دهند و به چند متر دورتر از صحنه تصادف منتقل کنند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها و سازمان‌های متولی باید کمک کنند که برای پیشگیری تلاش کنیم تا عضوی به خیریه آسیب نخاعی اضافه نشود، گفت: متأسفانه در هر ماه از سال ۱۴۰۰، سه تا چهار نفر از سنین ۱۸ سال به بالا، بر اثر تصادف، به خیریه آسیب نخاعی استان اصفهان افزوده شد.

۵۸ درصد افراد بر اثر تصادف دچار آسیب نخاعی می‌شوند

مدیرعامل خیریه حمایت از بیماران آسیب نخاعی استان اصفهان با بیان اینکه خودروها و موتورسیکلت‌ها استاندارد نیست، ادامه داد: حدود ۵۸ درصد افراد بر اثر تصادف دچار آسیب نخاعی می‌شوند که از این تعداد، حدود ۳۲ درصد راکبان موتور سیکلت هستند؛ البته رعایت نکردن قانون و نا ایمن بودن جاده‌ها نیز خطرهای جانی را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه قانون‌گذاران، امید معلولان هستند، خاطرنشان کرد: امیدواریم نگرش مسئولان به معلولیت و مشکلات پیرامون این حوزه تغییر کند. اصفهان روند رو به رشدی در رعایت الگوی گسترش شهری که یکی از فاکتورهای آن توجه به سالمند و معلول است را داشته، اما در حال حاضر این رشد تا حدودی متوقف شده که امیدواریم بیشتر به آن توجه شود.

کد خبر 607608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.