کاشت ۴۰۰ گونه گیاهی در باغ«ایران‌زاد»/ دید وسیع شهرداری اصفهان در اجرای اقدامات مشترک

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت: بیش از هشت هزار گونه گیاهی در ایران وجود دارد که ۴۰۰ گونه از آنها در نخستین باغ «ایران زاد» در اصفهان کشت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید مجتبی خیام نکویی امروز_ شنبه دوم مهرماه ۱۴۰۱_ در حاشیه جلسه انعقاد تفاهم نامه همکاری بین سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اظهار کرد: کشورمان در امر ذخایر ژنتیکی بسیار غنی است به نحوی که بیش از هشت هزار گونه گیاهی در ایران وجود دارد که از این تعداد بیش از ۲۲۰۰ گونه، گیاهان دارویی است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان از جمله استان‌های غنی در زمینه گونه‌های گیاهی است، گفت: بر این اساس در اقدامی شایسته با همکاری شهرداری اصفهان و سازمان پارک‌ها و فضای سبز، امروز تفاهم‌نامه راه‌اندازی یک کار بدیع، نو و دانش بنیان امضا شد، این تفاهمنامه برای راه‌اندازی یک مجموعه اندمیک (بومی) برای گونه‌های گیاهی مختص ایران تحت عنوان «باغ ایران زاد» است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی افزود: طبق این تفاهمنامه قرار است ۴۰۰ گونه گیاهی توسط مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی استان اصفهان شناسایی، جمع آوری و در وسعتی حدود پنج هکتار با همکاری سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری، کشت و پرورش یابد.

خیام نکویی اظهار امیدواری کرد: حداکثر تا یکسال آینده، نخستین باغ گونه‌های گیاهی اندمیک (بومی) کشور در اصفهان راه اندازی شود، گونه‌های گیاهی اندمیکی به گونه‌های گیاهی گفته می‌شود که در ایران رشد و پرورش یافته و اختصاص به ایران و استان اصفهان دارد.

وی در تشریح ویژگی‌ها و امتیازات راه‌اندازی این باغ در اصفهان گفت: با راه‌اندازی باغ «ایران‌زاد» مردم اصفهان متوجه ذخایر منحصر به فرد استان در زمینه گونه‌های گیاهی می‌شوند، چراکه برخی از این گونه‌های گیاهی در حال انقراض هستند؛ در واقع با راه اندازی این باغ از انقراض گونه‌های گیاهی بومی جلوگیری می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه راه‌اندازی باغ «ایران زاد» فرصتی بی‌بدیل برای دانشجویان، محققان و دانش پژوهان در زمینه گونه‌های گیاهی است که از این ظرفیت ذخایر ژنتیکی برای تحقیقات خود بهره ببرند، تصریح کرد: همچنین این باغ می‌تواند به یک فضای گردشگری تبدیل شود تا شهروندان ضمن لذت بردن از فضای محیطی باغ، با گونه‌های گیاهی دارویی آشنا شوند.

خیام نکویی با بیان اینکه بسیار خرسندیم که امروز در بدنه شهرداری اصفهان، این دید وسیع برای انجام اقدامات مشترک وجود دارد، خاطرنشان کرد: دامنه مشارکت و همکاری جهاد کشاورزی با شهرداری اصفهان وسعت بیشتری خواهد داشت، به طوری که قصد داریم در آینده با شهرداری اصفهان برخی از گونه‌های گیاهی که بسیار کم‌آب‌بر هستند و قابلیت جایگزینی با دیگر گونه‌های گیاهی شهری دارند را شناسایی و کشت کنیم.

کد خبر 607543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.