آشنایی مربیان ورزش صبحگاهی اصفهان با کمک‌های اولیه

دوره آموزشی کمک‌های اولیه با عنوان «منجیان سحرخیز» ویژه مربیان ورزش صبحگاهی شهر اصفهان در سالن همایش‌های معاونت ورزشی تفریحی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد.

به گزارش ایمنا، غلامرضا نوذری، کارشناس آموزشی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان درباره انسداد راه‌های هوایی در افراد و راه‌های برطرف کردن آن اظهار کرد: واکنش فرد به انسداد نسبی و نه کامل راه هوایی، سرفه است. در صورت بروز انسداد نسبی تا زمانی که فرد واکنش دارد لازم نیست کاری برای او انجام دهیم و انسداد با خوردن آب برطرف می‌شود و زمانی مداخله می‌کنیم که فرد هیچ پاسخگویی و عکس‌العملی ندارد و نمی‌تواند کاری برای خود انجام دهد و در واقع دچار انسداد کامل شده است.

وی با بیان اینکه نباید به فردی که دچار انسداد کامل شده آب بدهیم، افزود: در این هنگام اگر فرد بزرگسال است بدون تغییر دادن حالت او، ابتدا یک دست خود را از زیر بغل او رده کرده روی شکم فرد و بالاتر از ناف و زیر دیافراگم به صورت مشت قرار می‌دهیم و سپس روی کمر (بین دو کتف) پنج ضربه محکم وارد می‌کنیم. اگر انسداد برطرف نشد، در حالت ایستاده دو دست خود را از زیر بغل فرد رد کرده و روی شکم او و بالاتر از ناف مشت کرده و پنج بار به سمت داخل و بالا فشار وارد می‌کنیم. در این حالت بهتر است فرد را کمی به سمت جلو خم کنیم. اگر فرد باردار بود یا چاقی شکمی داشت، این فشار را کمی بالاتر و روی قفسه سینه او وارد می‌کنیم.

نوذری ادامه داد: اگر خودمان دچار انسداد و احساس خفگی شدیم و هیچ‌کس دیگری برای کمک در محیط حضور نداشت، در صورت وجود صندلی یا مبل باید خود را از ناحیه شکم روی دسته آن بیندازیم. در صورتی که انسداد برطرف نشد یا نخواستیم از روش اول استفاده کنیم، ابتدا با زانو روی زمین می‌نشینیم، سر خود را به عقب برگردانده و خود را با قفسه سینه روی زمین پرتاب می‌کنیم و یا اینکه روی قفسه سینه فشار آورده و تلاش می‌کنیم هوا را به سمت بیرون هدایت کنیم.

کارشناس آموزشی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی در ادامه نحوه برخورد با انسداد کامل راه هوایی در نوزادان (یک ماه اول زندگی)، شیرخواران (از یک ماهگی تا یک‌سالگی) و کودکان (از یک‌سالگی تا بلوغ) را به‌طور کامل تشریح کرد.

وی با بیان اینکه گاهی کودکان اجسامی وارد بینی خود می‌کنند که موجب انسداد یک طرف بینی می‌شود، تصریح کرد: در این هنگام کودک را خوابانده و زیر شانه طفل یک حوله می‌گذاریم. سپس دهان خود را به سمت دهان او می‌آوریم، آن سوراخ بینی که باز بود را با دست خود می‌بندیم و در دهان طفل فوت می‌کنیم تا جسم خارج شود. اگر کودک اجسامی را در هر دو طرف بینی خود وارد کرده بود که بسیار نادر است، لازم نیست بینی را با دست ببندیم.

نوذری اضافه کرد: اگر خار یا تیغ در گلوی فرد گیر کرد باید به او یک تکه نان یا خرما بخورانیم که نان مؤثرتر و در دسترس‌تر است.

وی تصریح کرد: اگر با فردی که روی زمین افتاده و واکنش ندارد مواجه شدیم باید چک پاسخگویی، چک تنفس و چک نبض انجام دهیم. برای بررسی پاسخگویی، اگر فرد زیر یک سال دارد این کار را با ضربه زدن کف پای او انجام می‌دهیم. اگر فرد بیش از یک سال دارد باید روی شانه‌های او چند ضربه وارد کرده و او را با صدای بلند صدا بزنیم. دقت کنید که نباید فرد را تکان دهیم چون ممکن است دچار آسیب ستون مهره‌ها شده باشد.

نوذری ضمن تشریح مراحل چک تنفس و چک نبض افزود: چون انگشت شست نبض دارد نباید از آن برای کنترل نبض فرد استفاده کنیم و باید از انگشت اشاره، میانی و انگشتری استفاده کرد.

وی در ادامه مراحل بعدی برخورد با بیمار در حالت‌های گوناگون و نحوه رفع انسداد راه هوایی، احیای قلبی و احیای تنفسی را توضیح داد.

در ادامه احسان بعیدی، معاون ورزشی تفریحی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با تقدیر از شور و طراوتی که مربیان ورزش صبحگاهی شهر اصفهان هر روز صبح به شهروندان هدیه می‌دهند، گفت: هر بامداد، نصف‌جهان زیبا با شوری که مربیان پرتلاش ورزش صبحگاهی در شهر می‌دمند، همراه است و اصفهان با مردمی که صبح زیبای شهر را با طلوعی سرشار از شادابی و طراوت خویش نورانی می‌کنند، هم‌نفس می‌شود.

وی افزود: از تلاش هر روز مربیان ورزش صبحگاهی اصفهان که طلیعه هر روز خود را به امر تربیت، سلامت و سرزندگی همشهریان اختصاص می‌دهند قدرانی کرده و از درگاه خداوند متعال توفیق روزافزون آنها را طلب می‌کنیم.

به گفته معاون ورزشی تفریحی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان قرار است تا پایان سال جاری چند کارگاه آموزشی دیگر نیز با موضوعات موردنیاز مربیان ورزش صبحگاهی برگزار شود. همچنین برای توسعه و تداوم این دوره‌های آموزشی برنامه‌ریزی و تسهیلاتی برای استفاده این مربیان و شهروندان از اماکن ورزشی شهرداری در نظر گرفته شده است.

گفتنی است در پایان این دوره آموزشی نیز از مربیان آقا و بانوی ورزش صبحگاهی شهر اصفهان تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 607508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.