تاثیرات جهانی سخنرانی رئیس‌جمهور

به نظر می‌رسد سفر رئیس‌جمهور اسلامی ایران به نیویورک تأثیرات زیادی بر سرنوشت منطقه خواهد داشت، به ویژه آن‌که جامعه جهانی نسبت به سیاست‌های مسالمت‌آمیز ایران در منطقه و جهان آگاهی پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد «تأثیرات جهانی سخنرانی رئیس‌جمهور» در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: «سخنرانی تاریخی و سرنوشت‌ساز رئیس‌جمهور اسلامی ایران در هفتادوهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نشان داد که ایران از قدرت تأثیرگذاری بالایی برای مهندسی افکار عمومی برخوردار است.

سخنرانی آیت‌الله ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران از تریبون سازمان ملل در بر گیرنده خشم فروخفته ملت‌های مشرق زمین بود که صدها سال از تازیانه بی‌رحمانه استعمار غرب رنج می‌برند.

اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی، اشغال افغانستان و عراق، بحران سوریه و دیگر کشورهای غرب آسیا ناشی از دخالت‌های مستقیم آمریکا و غرب در مسائل داخلی کشورهای منطقه است.

رئیس‌جمهور در این سخنرانی با زبانی گویا و انقلابی سیاست‌های آمریکا و غرب را به چالش کشاند و به شدت از کشتار بی‌رحمانه ملت فلسطین توسط رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.

آیت‌الله رئیسی شاید جز معدود رؤسای جمهوری بود که به طور مشروح در خصوص رنج‌ها و آلام ملت فلسطین سخن گفت و بدون پرده‌پوشی، آمریکا و غرب را عامل نابسامانی‌های ملت‌های اسلامی تلقی کرد.

رئیس‌جمهور در سخنرانی خود که بازخورد بسیار وسیعی در رسانه‌های جهانی داشت به چند محور مهم داخلی و خارجی اشاره داشت؛ نخستین محوری که رئیس‌جمهور به آن اشاره کرد، مسئله هسته‌ای ایران بود که آیت‌الله رئیسی صریحاً اعلام کرد ایران تحت هیچ شرایطی در پی دست‌یابی به سلاح هسته‌ای نیست و فتوای رهبر انقلاب بالاتر از هر قانونی است.

وی به بد عهدی آمریکا نسبت به توافقنامه برجام اشاره کرد و خروج آمریکا از این توافقنامه و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

از محورهای مهم دیگر سخنرانی رئیس‌جمهور موضوع ترور ناجوانمردانه سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی توسط آمریکا بود که این بخش از سخنرانی مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت.

رئیس‌جمهوری با نشان دادن تصویر این سردار بزرگ جهان اسلام اعلام کرد که ایران برای محاکمه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که دستور ترور این سردار بزرگ را صادر کرد از همه ظرفیت‌های خود استفاده خواهد کرد.

صرف نظر از سخنرانی پرشور و تاریخی رئیس جمهور اسلامی ایران، دیدارهای مهم ایشان با سران کشورهای مختلف جهان به شفاف شدن سیاست‌های راهبردی ایران در منطقه و جهان کمک کرد.

رئیس‌جمهور اسلامی ایران در دیدار با آمانول مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از موضع‌گیری غیراصولی سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان نسبت به توافقنامه برجام انتقاد کرد.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به همراهی و همکاری صادقانه ایران با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای آمادگی مشروط ایران را برای ادامه روند مذاکرات هسته‌ای در وین اعلام کرد.

شرط اصلی ایران برای ادامه روند مذاکرات هسته‌ای این است که آمریکا سریع به برجام بازگردد، تحریم‌ها را لغو کند و یک تضمین کتبی برای خارج نشدن دوباره از برجام بدهد که این امر مورد توجه رئیس‌جمهور فرانسه قرار گرفت.

به نظر می‌رسد سفر رئیس‌جمهور اسلامی ایران به نیویورک تأثیرات زیادی بر سرنوشت منطقه خواهد داشت، به ویژه آن که جامعه جهانی نسبت به سیاست‌های مسالمت‌آمیز ایران در منطقه و جهان آگاهی پیدا کرد.»

کد خبر 607368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.