«فرانسیم» سلاحی مرگبار در جدول مندلیف

یک دکترای شیمی آلی گفت: جدول تناوبی از ۱۸ گروه و ۱۱۸ عنصر تشکیل شده است که در پایین‌ترین قسمت و سمت چپ آن عنصری با نماد Fr قرار دارد؛ این عنصر که تحت عنوان فرانسیم شناخته می‌شود که رادیواکتیو بوده و واکنش‌پذیری بسیاری دارد.

حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به ویژگی‌ها و کاربرد عنصر «فرانسیم» اظهار کرد: این عنصر رادیواکتیو است و انجام آزمایش پیرامون آن می‌توان مقدار شدیدی از رادیکال‌های آزاد را به‌دنبال داشته باشد.

وی افزود: جدول تناوبی از ۱۸ گروه و ۱۱۸ عنصر تشکیل شده است که در پایین‌ترین قسمت و سمت چپ آن عنصری با نماد Fr قرار دارد؛ این عنصر که تحت عنوان «فرانسیم» شناخته می‌شود، رادیواکتیو بوده و واکنش‌پذیری بسیاری دارد.

این دکترای شیمی آلی ادامه داد: عنصر فرانسیم در نخستین گروه جدول تناوبی یعنی گروه فلزات قلیایی قرار گرفته است و جزو عناصر ناشناخته به‌شمار می‌رود.

وی اشاره کرد: این عنصر تنها توسط کشور روسیه برای استفاده‌های تسلیحاتی و هسته‌ای در اقیانوس تست شد و تنها روسیه توانست قدرت فرانسیم را آزمایش کند.

یوسفی در رابطه با کاربردهای عنصر فرانسیم گفت: این عنصر بیشتر در حوزه تسلیحاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیشترین کاربرد آن در زمینه انرژی‌های هسته‌ای مشاهده می‌شود؛ کاربردهای فرانسیم در جهت صلح‌آمیز نبوده و بیشتر جنبه تسلیحاتی دارد.

وی افزود: این عنصر از عمر کوتاهی برخوردار است و توسط بشر ساخته شده؛ البته تاکنون آزمایشات گسترده‌ای پیرامون آن انجام نشده و آزمایش‌های انجام شده نیز نتیجه حائز اهمیتی نداشته است.

این دکترای شیمی آلی اشاره کرد: از عنصر فرانسیم در جهت صلح‌آمیز نیز می‌توان استفاده کرد، اما درحال‌حاضر به‌دلیل شرایط دشواری که برای نگه‌داری و انجام آزمایش پیرامون آن وجود دارد این عنصر تنها در اختیار چند کشور به‌خصوص قرار گرفته است.

وی در رابطه با ویژگی‌های عنصر فرانسیم گفت: ویژگی‌های این عنصر مشابه سایر عناصر گروه یک از جمله پتاسیم و روبیدیم است. فرانسیم مانند سایر عناصر این گروه در آخرین لایه خود یک الکترون دارد.

یوسفی در همین رابطه ادامه داد: فرانسیم محصول مشترک کشورهای اروپایی و آمریکایی است و از واکنش‌پذیری بالایی برخوردار است، همچنین به‌دلیل رادیواکتیو بودن، با رادیکال‌های آزاد نیز در ارتباط است.

کد خبر 607325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.