میزان خطر لخته شدن خون پس از کرونا چقدر است؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که خطر لخته شدن خون پس از بیماری کرونا همچنان بالا است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی احتمال لخته شدن خون پس از بیماری کووید -۱۹، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های پزشکی ۴۸ میلیون نفر را مورد ارزیابی قرار دادند. محققان دریافتند که در هفته اول پس از ابتلاء به کووید -۱۹، خطر لخته خون شریانی که می‌تواند با مسدود کردن جریان خون به قلب یا مغز باعث بروز حمله قلبی یا سکته مغزی ایسکمیک شود؛ تقریباً ۲۲ برابر بیشتر از یک فرد دیگر بدون کووید -۱۹ بود. این خطر در هفته دوم به شدت کاهش یافته است و به چهار برابر رسیده است.

به گفته محققان، خطر بروز لخته خون شریانی بین هفته‌های ۲۷ تا ۴۹ پس از بیماری کووید -۱۹، تقریباً ۳۰ درصد افزایش یافته است. براساس مطالعه انجام شده، خطر ترومبوز ورید عمقی، لخته‌هایی که در رگ‌های بزرگ تشکیل می‌شوند در میان افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ تقریباً دو برابر بیشتر از افرادی است که درگیر این بیماری نشده‌اند. یافته‌ها بر این موضوع تاکید می‌کند که مصرف داروهای پیشگیرانه و مدیریت عوامل خطر برای افرادی که بیماری‌های قلبی-عروقی دارند، مهم‌تر از قبل از همه‌گیری است.

همان‌طورکه در مطالعات قبلی مشاهده شد، بیماری کووید -۱۹ با افزایش شدید خطر مشکلات مرتبط با لخته شدن خون از جمله حمله قلبی و سکته در مقایسه با افرادی که هرگز کووید -۱۹ نداشتند، مرتبط بود، اما مطالعه جدید نشان داده است که خطر ابتلاء به بعضی از مشکلات مانند لخته شدن خون تا ۴۹ هفته بعد همچنان بالا است.

کد خبر 607310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.