ماندگاری شعر سبک اصفهان مدیون تلاش‌های استاد«محمدعلی صاعد»

یک شاعر و عضو انجمن ادبی صائب گفت: زنده‌یاد استاد «محمدعلی صاعد» با تلاش‌ها و پیگیری‌های که انجام داد، ثابت کرد که سبک شعر میرزا محمد علی فرزند میرزا عبدالرحیم تبریزی متخلص به صائب، سبک هندی نیست بلکه سبک اصفهانی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز گذشته_ پنجشنبه سی و یکم شهریورماه_ دومین نشست از سری برنامه «به درود مِهر» به مناسبت نخستین سالگرد در گذشت استاد «محمدعلی صاعد»، شاعر و بنیان‌گذاران انجمن ادبی صائب با حضور شاعران اصفهان و دوستداران شعر و ادب فارسی در حوضخانه قلمستان اصفهان برگزار شد.

عباس کیقبادی، از شاعران مطرح اصفهان و عضو انجمن ادبی صائب، اظهار کرد: اولین نشست «به درود مِهر» به مناسبت درگذشت بهمن رافعی، شاعر آب‌های شهر اصفهان برگزار و دومین نشست به مناسبت در گذشت استاد «محمدعلی صاعد» برگزار شده است، هر چند بزرگداشت این استادان ارزشمند است اما نیاز است محوریت نشست‌های بعدی، اهالی شهر و ادب فارسی اصفهان که در قید حیات هستند، باشد.

وی افزود: زنده‌یاد استاد محمدعلی صاعد بیش از ۴۰ سال عضو انجمن ادبی صائب و نزدیک به ۳۰ سال ریاست این انجمن را بر عهده داشتند و هر جمعه صبح که جلسه شعر خوانی بر سر مزار صائب برگزار می‌شد، استاد خوانش دقیق و شرح عالمانه‌ای از شعر صائب می‌کردند در واقع مرحوم استاد ساعد یک شناخت و آشنایی با مضمون‌سازی از شعر صائب را برای سه نسل کردند.

ماندگاری شعر سبک اصفهان مدیون تلاش‌های استاد«محمدعلی صاعد»

ویژگی‌های بارز شخصیتی مرحوم استاد محمدعلی صاعد

مرتضی کارگر، شاعر و از اعضای قدیمی انجمن ادبی «صائب» اظهار کرد: زنده‌یاد استاد صاعد بیش از نیم قرن عهده دار مکتب صائب بودند و در طول عمر پر فضیلتشان فردی را نیافتم که این چنین به شعر صائب و سبک آن اهمیت دهد در واقع استاد با تلاش‌ها و پیگیری‌های که انجام دادند، توانست ثابت کند که سبک شعر میرزا محمد علی فرزند میرزا عبدالرحیم تبریزی متخلص به صائب، سبک هندی نیست بلکه سبک اصفهانی است.

وی ادامه داد: اگر امروز سبک شعر صائب را به عنوان سبک اصفهانی می‌شناسند نتیجه تلاش‌ها و پیگیری‌های مرحوم استاد ساعد است. وی از صائب شناسان برجسته کشور بود که در حوزه صائب پژوهش و تحلیل محتوا فعالیت می‌کرد و به همین خاطر بود که اطلاعات زنده‌یاد استاد صاعد در تفسیر شعرهای صائب نسبت به سایر اهالی ادب و شعر فارسی کم نظیر بود.

این شاعر تصریح کرد: استاد صاعد علاوه بر اشراف کامل اطلاعاتی در اشعار صائب داشتند، نمونه بارز معلم اخلاق بود و تنها شاعری بود که ادعای شاعری نداشت و تا این اندازه مشتاق پژوهش و تفسیر اشعار صائب بود.

ماندگاری شعر سبک اصفهان مدیون تلاش‌های استاد«محمدعلی صاعد»

بعد شاعرانگی استاد صاعد

مهدی ملکی دولت‌آبادی، از اعضای انجمن ادبی صائب، اظهار کرد: به ادبیات آن طور که باید در حال حاضر اهمیت داده نمی‌شود و به نوعی این حوزه در کشور ما یتیم است و اگر زحمات و دغدغه استادانی همچون زنده‌یاد استاد محمدعلی صاعد نبود، معلوم نبود امروز ادبیات کشور در چه وضعیتی قرار داشت.

وی ادامه داد: یکی از بارزترین ویژگی‌های مرحوم استاد محمد علی صاعد بعد شاعرانگی، ایشان بود ضمن اینکه در حوزه شعر به ویژه شعر صائب نکته سنج بود که این نشان از تجربه کاری بالای استاد در حوزه صائب پژوهشی بوده است.

ماندگاری شعر سبک اصفهان مدیون تلاش‌های استاد«محمدعلی صاعد»

به گزارش ایمنا، این برنامه که به همت مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و با همکاری انجمن صائب برنامه‌ریزی شده بود آیت‌اله دشتچی، محمد آتشی‌دلیگانی، محمود مرتضوی نصیری، علی شیرانی، مرتضی کارگر، مهدی ملکی، عباس شاه‌زیدی، عباس کیقبادی، حمیدرضا وطن‌خواه، روح‌الله منصوری، احسان نوری، محمدحسین ملکیان، فتح‌الله حدادیان، مرتضی عسیانی، فریبا امجد، نفیسه باقری شعر خوانی کردند.

کد خبر 607236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.