افزایش سرطان‌های دستگاه تناسلی در زنان/ امکان تشخیص زودهنگام در کشور فراهم است

دبیر هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان گفت: سرطان همیشه مساوی با مرگ نیست و در صورت تشخیص زودهنگام و آغاز درمان به موقع امکان رهایی از مرگ وجود دارد.

پوریا عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سرطان، بیماری شایع دهه اخیر در جهان و با توجه به سبک زندگی، تغییرات اقلیمی و افزایش شیوع، ابتلاء به آن در بسیاری از موارد، غیر قابل اجتناب است.

وی افزود: در حال حاضر شاهد افزایش دانش و آگاهی مردم از بیماری سرطان هستیم این در حالی است که بسیاری از شهروندان هنوز از این بیماری می‌ترسند.

دبیر هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان از افزایش سرطان‌های دستگاه تناسلی زنان در سال‌های اخیر خبر داد و گفت: روز جهانی اطلاع رسانی در خصوص سرطان‌های دستگاه تناسلی زنان، به همین دلیل تعیین شده تا سبب افزایش دانش مردم از این نوع سرطان‌ها شود.

وی سرطان رحم، دهانه رحم، تخمدان، واژن و ولوو را از شایع‌ترین سرطان‌های زنان نام برد و تصریح کرد: سیاستگذاری و تصمیم‌گیری در خصوص این دسته از سرطان‌ها قابل توجه است، زیرا تشخیص به موقع و غربالگری این گروه از سرطان‌ها، به‌خصوص سرطان دهانه رحم، از طریق آزمایش پاپ اسمیر، می‌تواند آن را به یک بیماری قابل درمان تبدیل کند.

عادلی گفت: لزوم دسترسی عادلانه و سریع تمام اقشار جامعه به کلیه مدالیته‌های (تصویربرداری پزشکی) درمانی مؤثر از جمله جراحی، رادیوتراپی خارجی، رادیوتراپی داخلی و انواع درمان‌های سیتمیک یک ضرورت است.

متخصص رادیوتراپی آنکولوژی با بیان اینکه به خاطر فرهنگ حاکم بر ایران، زنان با وجود دارا بودن علائم این نوع سرطان، به پزشک مراجعه نمی‌کنند و غالباً موقعی اقدام به درمان می‌کنند که بیماری در حالت پیشرفته قرار گرفته است، گفت: غربالگری سرطان و تشخیص به موقع به ویژه در نوع ابتلاء به دهانه رحم، به راحتی در دسترس است.

وی به علائم سرطان دستگاه تناسلی زنان اشاره کرد و افزود: سرطان تخمدان با علائمی همچون درد شکم همراه است و سرطان اندومتر (نوعی از سرطان که از درون مخاط رحم آغاز می‌شود) بیشتر در افرادی که اضافه وزن دارند و سرطان دهانه رحم در بیماران با سابقه عفونت با ویروس اچ پی وی و به علت رعایت نکردن بهداشت جنسی، مشاهده می‌شود.

عادلی افزود: در سرطان آندومتر و دهانه رحم، علائمی همچون تغییر حجم خونریزی دوره ماهیانه و خونریزی غیر طبیعی و خونریزی در زنانی که به مرحله یائسگی رسیده‌اند، قابل مشاهده است.

کد خبر 607137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.