یادبود استاد «محمدعلی صاعد» در برنامه «به درود مِهر»

رئیس مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان از برگزاری آئین یادبود زنده‌یاد استاد «محمدعلی صاعد»، شاعر پیشکسوت اصفهانی در این مرکز خبر داد.

الهه رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان از سال ۸۲ با هدف اولیه تربیت نیروی متعهد و انقلابی در حوزه نویسندگی، تأسیس شد که در سال‌های اخیر حوزه‌های شعر، داستان، ترجمه و نقد به اهداف و فعالیت‌های این مرکز اضافه شده است و هم‌اکنون کشف و تربیت نیروی متخصص ادبیات هدف اصلی مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان قرار گرفته است.

وی با اشاره به فعالیت‌های شاخص این مرکز در سال‌های گذشته، افزود: ادبیات رشته فوق‌العاده گسترده‌ای است که حوزه‌های مختلف همچون نویسندگی، شعر، ترجمه و سایر حوزه‌ها را در بر می‌گیرد و هرکدام از حوزه‌های ادبیات زیرشاخه‌های متعدد دارد که برای هرکدام می‌توان برنامه‌ریزی و فعالیت گسترده کرد، به همین دلیل مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان نمی‌تواند به‌تمام زیرشاخه‌های حوزه‌های ادبیات بپردازد.

رئیس مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان ادامه داد: این مرکز می‌تواند بخش‌های از حوزه‌های ادبیات را برای فعالیت و پرداختن به آن برگزیند به همین خاطر سعی شده است به بخش‌های از حوزه‌های ادبیات بپردازیم که در شهر اصفهان متولی نداشته یا کمتر پرداخته شده است. این مرکز از فعالیت موازی با بخش‌های دولتی و خصوصی شهر اصفهان که در حوزه ادبیات فعالیت دارند، خودداری و سعی می‌کند به بخش‌هایی از حوزه ادبیات که در این مراکز دولتی و خصوصی مغفول مانده است، بپردازد.

وی تصریح کرد: یکی از اقدامات مرکز سالگرد و بزرگداشت اهالی ادب شهر اصفهان است که رویکرد اصلی در این برنامه‌ها و بزرگداشت‌ها معرفی و پرداختن به آثار و زندگی‌نامه بزرگان ادب است. با توجه به اینکه متأسفانه سال گذشته استاد «محمدعلی صاعد» را از دست دادیم، هم‌زمان با نخستین سالگرد وی، برنامه «به درود مِهر» با حضور شاعران اصفهان و دوستداران شعر و ادب و فرهنگ، عصر امروز _پنجشنبه سی‌ویکم شهریورماه_ ساعت ۱۹ در حوض‌خانه قلمستان برگزار خواهد شد.

رضایی با بیان اینکه، استاد صاعد از بنیان‌گذاران انجمن ادبی صائب اصفهان بوده است، گفت: وی محبوبیت زیادی در میان اهالی شعر و ادب اصفهان و ایران داشت، سال‌های سال مشغول انجمن‌داری بود و انجمن صائب را به یکی از محفل‌های ادبی معتبر تبدیل کرد.

وی اضافه کرد: این برنامه به همت مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و با همکاری انجمن صائب برنامه‌ریزی شده است که با صحبت و شعرخوانی آیت‌اله دشتچی، محمد آتشی‌دلیگانی، محمود مرتضوی نصیری، علی شیرانی، مرتضی کارگر، مهدی ملکی، عباس شاه‌زیدی، عباس کیقبادی، حمیدرضا وطن‌خواه، روح‌الله منصوری، احسان نوری، محمدحسین ملکیان، فتح‌الله حدادیان، مرتضی عسیانی، نرگس گنجی، فرزانه احقربازرگان، فریبا امجد، نفیسه باقری و زهره اخوان طاهری برگزار خواهد شد.

یادبود استاد «محمدعلی صاعد» در برنامه «به درود مِهر»

به گزارش ایمنا، محمدعلی صاعد، متولد ۱۳۰۲ در اصفهان و از شاگردان استاد صغیر اصفهانی بود. از سال ۱۳۵۴ ریاست انجمن «کمال» را بر عهده گرفت و سال‌ها نیز مدیریت انجمن ادبی «صائب» را بر عهده داشت. سبک شعر صاعد، تلفیقی از سبک اصفهانی و سبک بازگشت است. او همچنین صائب‌شناس بود و ۱۱ عنوان اثر در حوزه تألیف و پژوهش ادبی منتشر کرد. آخرین اثر این شاعر، کتاب «مجموعه مقالات سبک هندی» بود که از طرف مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به چاپ رسید.

کد خبر 607126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.