دستیابی به توسعه‌ پایدار با شیوه‌های کنونی امکان‌پذیر نیست

یک استادتمام دانشگاه تربیت‌مدرس گفت: توسعه پایدار یعنی اینکه نه‌تنها نیاز فعلی کشور فراهم شود، بلکه در همین راستا باید به‌صورتی برنامه‌ریزی شود که نسل‌های آینده نیز به‌اندازه کافی از امنیت غذایی بهره‌مند باشند ولی با شیوه‌های کنونی ممکن است نتوانیم به این هدف دست‌ یابیم.

به‌گزارش خبرنگار ایمنا، مجید آقاعلی‌خانی شامگاه گذشته _چهارشنبه سی‌ام شهریورماه_ در گفت‌وگویی رادیویی اظهار کرد: تولید غذا و تأمین امنیت غذایی کشور مسئولیت بسیار مهمی است که از نظر قانونی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است.

وی افزود: در کنار تأمین امنیت غذایی، انسجام‌بخشی به نظام دانش و پژوهش نیز از مهم‌ترین وظایفی محسوب می‌شود که برعهده بخش آموزش عالی یعنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور است.

این استادتمام دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت‌مدرس ادامه داد: پرسشی که در این شرایط از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، محققان و تولیدکنندگان وجود دارد، این است که بخش کشاورزی با توجه به پتانسیل توسعه‌ای که دارد، چه مقدار می‌تواند از آموزش عالی کشور بهره‌مند شود؟.

وی اشاره کرد: آموزش عالی بیش از صد سال در ایران قدمت دارد و در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کند، کشاورزی نیز یکی از فعالیت‌های کهن این کشور محسوب می‌شود که خوشبختانه با وجود تمام محدودیت‌ها هنوز محصولات زراعی، دامی و باغی وجود دارد.

آقاعلی‌خانی در رابطه با ضرورت بازنگری در آموزش عالی گفت: برای بررسی ضرورت بازنگری ابتدا باید پیش‌فرضی را مطرح کرد که در این زمینه دو کلیدواژه از وظایفی که طبق قانون برای بخش کشاورزی تصریح شده، حائز اهمیت است.

وی افزود: آموزش عالی کشور در توسعه بخش کشاورزی تأثیر بسیار گسترده‌ای دارد و طبق قانون برای این بخش توسعه پایدار و توسعه صادرات در نظر گرفته شده است.

این استادتمام دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت‌مدرس تصریح کرد: در قانون مطرح شده است که وظیفه بخش کشاورزی کشور تعیین راهبرد، توسعه روستا و مناطق عشایری و تنظیم و اجرای برنامه‌های توسعه کشاورزی در جهت توسعه پایدار است.

وی اشاره کرد: توسعه پایدار یعنی اینکه نه‌تنها نیاز فعلی کشور فراهم شود، بلکه در همین راستا باید به‌صورتی برنامه‌ریزی شود که نسل‌های آینده نیز به‌اندازه کافی از امنیت غذایی بهره‌مند باشند ولی با شیوه‌های کنونی ممکن است نتوانیم به این هدف دست یابیم.

وی در همین رابطه ادامه داد: وظیفه دومی که برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است اقدام برای تولید و تأمین نیازهای کشور به محصولات کشاورزی و دامی و توسعه صادرات در این بخش است.

آقاعلی‌خانی تاکید کرد: در صورتی که بخواهیم علاوه بر تأمین نیاز داخلی در خارج از کشور نیز فعالیت داشته‌باشیم باید بخش کشاورزی کشور متناسب با دانش روز و تغییراتی که بر این حوزه اعمال شده است، توسعه یابد.

وی اشاره کرد: امروزه مسائلی مانند کشاورزی پایدار، زراعت ارگانیک و کشاورزی سالم مطرح شده است که در بین سرفصل‌های درسی موجود در مقاطع مختلف به این مسائل اشاره شده، اما نیاز است که به‌صورت مستمر و دوره‌ای این مباحث بازنگری شود تا نیاز جامعه را پوشش دهد.

این استادتمام دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت‌مدرس خاطرنشان کرد: با توجه به این مسائل می‌توان امیدوار بود که از این به‌بعد فارغ‌التحصیلان به دانش لازم مجهز شده و می‌توانند در کارگاه‌های تولیدی تأثیرگذار باشند.

کد خبر 607089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.