هدف مکرون از دیدار با آیت‌الله رئیسی چه بود؟

یک کارشناس مسائل بین‌الملل هدف اصلی رئیس‌جمهور فرانسه از دیدار با آیت‌الله رئیسی را نزدیک کردن دیدگاه دو طرف توافق هسته‌ای یعنی ایران و غرب دانست و گفت: اروپا به روابط با ایران تحت تاثیر بحران اوکراین و کمبود انرژی نگاه می‌کند.

ابوالقاسم دلفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص دیدار رئیس‌جمهور کشورمان با در امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد: مجمع عمومی سازمان ملل مناسبتی سالانه است و پس از دو سال وقفه به دلیل کرونا، امسال سران کشورهای جهان برای شرکت در این نشست در نیویورک جمع شده‌اند.

وی ملاقات سران کشورها در حاشیه این اجلاس را یکی از ظرفیت‌های مجمع عمومی سازمان ملل دانست و افزود: دیدار مکرون و آیت‌الله رئیسی نیز از قبل پیش‌بینی شده بود و در همه دوره‌هایی گذشته مجمع عمومی نیز ملاقات رؤسای جمهور ایران و فرانسه انجام شده بود زیرا سران کشورها از فرصت مجمع عمومی برای این دیدار و تبادل نظرها استفاده می‌کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اخبار عمومی منتشر شده درباره این دیدار گفت: در این دیدارها معمولاً همه ابعاد روابط دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بررسی قرار می‌گیرد اما مهم‌ترین موضوع این دیدار مربوط به مذاکرات هسته‌ای و متن توافقی بوده است که قرار بود در وین به سرانجام برسد اما دوباره به تأخیر افتاد.

روابط با ایران تحت‌تأثیر بحران اوکراین

وی ادامه کش و قوس‌های دو طرف درباره متن توافق هسته‌ای را مهم‌ترین دلیل گرایش مقامات فرانسوی به رایزنی با رئیس‌جمهور ایران دانست و یادآور شد: فرانسوی‌ها در شرایط کنونی تلاش می‌کنند از طریق گفت‌وگو و رایزنی با ایران بحث توافق هسته‌ای را به سرانجام برسانند به این دلیل که اروپا در موضوع روابط با جمهوری اسلامی ایران تحت تأثیر بحران اوکراین به بحث انرژی نگاه می‌کند و اگر موضوع مذاکرات هسته‌ای به سرانجام برسد، رفع مسئله تحریم‌ها، آزاد شدن صادرات نفت ایران و همکاری‌های انرژی ایران و اروپا می‌تواند برای همه اروپا و از جمله فرانسوی‌ها موقعیت مناسبی باشد.

دلفی با اشاره به تمایل و منافع قابل توجه مذاکره با ایران برای مقامات فرانسه یادآور شد: به نظر می‌رسد فرانسوی‌ها تلاش می‌کنند با ادامه مذاکراتی از این دست باعث شوند که دو طرف به تفاهمی در حاشیه مجمع عمومی دست یابند، البته در سفرهای قبلی رؤسای جمهور ایران به نیویورک، مقامات فرانسه همواره موضوع هسته‌ای را به عنوان اولویت اول خود با مسئولان کشور ما مطرح می‌کرد.

وی هدف از این دیدار را دست‌یابی به تفاهم با توجه به خطوط قرمز ایران و خواسته‌های غرب دانست و ادامه داد: آخرین پیشنهاد رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی بی‌جواب مانده است زیرا نه آمریکایی‌ها و نه ایران کلیت آن طرح را نپذیرفته‌اند و اصلاحات دو طرف در متن توافق مورد پذیرش هیچ‌یک نبوده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل هدف اصلی رئیس‌جمهور فرانسه در این دیدار را نزدیک کردن دیدگاه دو طرف توافق هسته‌ای یعنی ایران و غرب دانست و گفت: نکته قابل توجه این است که وزیر خارجه فرانسه شب قبل از ملاقات با رؤسای جمهور دو کشور اعلام کرد که ایران باید به این موضوع توجه داشته باشد که پیشنهاد جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حداکثر انعطافی است که غربی‌ها در مذاکرات هسته‌ای ایجاد کردند.

ابهام در چهارمین شرط ایران

وی با اشاره چالش‌های مذاکرات هسته‌ای افزود: فرانسه بیش از آلمان و انگلیس که دو عضو دیگر برجام در اروپا هستند، امضای توافق با ایران را دنبال می‌کند؛ بنابراین هدف اصلی و مهم‌ترین موضوع در دیدار نخست‌وزیر فرانسه با ایران بحث‌های هسته‌ای و مذاکرات مربوط به وین بوده است.

دلفی خاطرنشان کرد: برای ارزیابی نتیجه این دیدار و رایزنی‌های مشابه مقامات کشورمان در حاشیه مجمع عمومی باید منتظر ماند، زیرا آیت‌الله رئیسی پیش از سفر به نیویورک اعلام کرد که امضای یک توافق هسته‌ای سازنده بین ایران و جامعه بین‌الملل در گرو تحقق چهار شرط اصلی است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل سه شرط از خواسته‌های ایران را قابل تحقق دانست و گفت: رفع تحریم‌ها، تعهد برای تضمین و راستی‌آزمایی سه شرط قابل تحقق هستند اما شرط چهارم به موضوع پادمان و بحث‌های مربوط به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وین گره خورده است.

وی تعدیل موضع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای به سرانجام رسیدن مذاکرات ضروری دانست و اظهار کرد: در وضعیت کنونی که بحران اوکراین فشار تأمین انرژی را در اروپا تشدید کرده است، آنها بیش از آمریکا تمایل دارند که مذاکرات هسته‌ای به توافق برسد زیرا لغو تحریم‌ها باعث از سرگیری صادرات انرژی و جبران کمبود اروپا می‌شود.

دلفی با اشاره به آغاز دیدار سران کشورها در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد افزود: تحقق چهارمین شرط ایران برای امضای توافق، مربوط به آژانس می‌شود و شرایط پیچیده‌ای ایجاد کرده است اما این احتمال وجود دارد که ملاقات و رایزنی رؤسای جمهور و مقامات کشورها در نیویورک شرایطی به وجود آورد که تحولی در روند مذاکرات ایجاد کند.

وی تلاش دو طرف را دستیابی به یک توافق قابل قبول برای تأمین منافع ملی کشورها دانست و گفت: در صورتی که دو طرف بتوانند برخی از مطالبات خود را تعدیل کنند، امکان دستیابی به یک نقطه تفاهم دور از انتظار نیست همچنین مقامات کشورمان نباید برای امضای موافقتنامه جدید عجله کنند بلکه باید تأمل کرد تا اجلاس به پایان برسد و نتیجه نهایی در مذاکرات کارشناسی تعیین شود.

کد خبر 606957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.