وضعیت محیط‌زیست خطرناک و نگران‌کننده است

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: موضوعات آب، هوا، خاک و تنوع زیستی چهار مولفه است که وضعیت محیط زیست را نشان می‌دهد و در وضعیت خطرناک و نگران‌کننده‌ای قرار داریم و به سمت و سوی نامناسبی در حال پیشروی هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی پیرهادی امروز _چهارشنبه سی‌ام شهریورماه _ در نهمین نشست کمیته تخصصی محیط زیست مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران که با هدف انتقال تجربیات، هماهنگی و مشارکت در مسائل محیط زیستی برگزار شد، اظهار کرد: امروزه با بحث بحران محیط زیست روبه‌رو هستیم. تهران با جمعیتی روزافزون مواجه است و به واسطه مازاد جمعیت، اسکان نامنظم و ناهمگون شرایط خاصی دارد. با توجه به فقدان انسجام مدیریتی و نبود مدیریت یکپارچه در تهران محیط زیست پیچیده شده است‌.

وی ادامه داد: با وجود گذشت یک قرن از ایجاد بلدیه در تهران هنوز به دلیل نبودن مدیریت یکپارچه شهری، همچنان در موضوعات بسیاری از جمله محیط زیست دچار معضل و مشکلات جدی هستیم.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: در بررسی که بین ۱۱۱ کشور در سال ۲۰۲۱ انجام شد، ایران از نظر آلودگی رتبه ۲۴ را داشت و شهر تهران در بعضی روزها رتبه نخست را از نظر آلودگی هوا کسب کرد.

وی تصریح کرد: موضوعات آب، هوا، خاک و تنوع زیستی چهار مؤلفه است که وضعیت محیط زیست را نشان می‌دهد و در وضعیت خطرناک و نگران‌کننده‌ای قرار داریم و به سمت و سوی نامناسبی در حال پیشروی هستیم.

پیرهادی افزود: توسعه صنایع در کنار شهرها، کم توجهی به مسائل حمل و نقل، نوسازی نکردن بافت‌های فرسوده و استفاده بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی وضعیت مخاطره‌انگیزی ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: خشک کردن درختان، فرسایش خاک، افت کمی و کیفی آب و منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی از مشکلاتی است که اگر برای این موضوعات تدبیری نیندیشیم، مشکلات حتی در دیگر کلانشهرها گریبانگیرمان می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در هشت ماه گذشته در شورای اسلامی شهر تهران در حوزه آب بسیار تلاش کردیم و جلسات بسیاری با شرکت آب و فاضلاب و بالغ بر ۱۰۰ نوع برنامه‌ریزی در حوزه آب و فاضلاب انجام شد که خروجی آن می‌تواند برای سایر کلانشهرها تجربیاتی را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: امسال نسبت به سال گذشته حدود ۲۸ درصد کاهش نزولات آسمانی را داشتیم که باعث برداشت بیشتر از منابع آب‌های زیرزمینی می‌شود.

پیرهادی گفت: در واقع اگر در حال حاضر پیش‌بینی نکنیم ممکن است آبیاری فضاهای سبزمان نیز دچار مشکل شود، بنابراین در تهران به این مسئله توجه کردیم و حدود یک هزار میلیارد تومان به موضوع آب و فاضلاب اختصاص دادیم.

وی ادامه داد: ترافیک، آب، خاک، صدا و نور مشکلاتی هستند که روز به روز وضعیت را در تهران پیچیده‌تر می‌کنند.

کد خبر 606945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.