کاربرد ورق های استیل در صنایع غذایی

استیل یکی از پرکاربردترین آلیاژها در صنایع به حساب می‌آید. در صنایع متعدد از این آلیاژ مقاوم استفاده می‌کنند؛ اما یکی از مهم‌ترین کاربردهای استیل در صنایع غذایی است.

آلیاژ استیل آلیاژی بهداشتی است که دچار زنگ‌زدگی نمی‌شود. به همین خاطر با خیال راحت می‌توان از آن در صنایع غذایی مختلف استفاده کرد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با کاربردهای ورق استیل در صنایع غذایی آشنا کنیم.

استیل انواع مختلف دارد

پیش از شروع بهتر است به این موضوع اشاره کنیم که استیل انواع مختلفی دارد. استیل را بر اساس درصدهای مواد مصرفی در آن به انواع مختلفی تقسیم می‌کنند و آن‌ها را با اعداد مختلف نشان می‌دهند. برای مثال استیل 304، استیل 316 یا استیل 430 در بازار با کاربردهای مختلف وجود دارند. علاوه بر آن، استیل در اشکال مختلف نیز تولید می‌شود. برای مثال ورق استیل کاربردهای خاص به خود را دارد و مثلاً از آن در ساخت تجهیزات آشپزخانه استفاده می‌کنند. در عین حال پروفیل استیل در ساخت اسکلت میزهای استیل استفاده می‌شود. وقتی که وارد استیل رخ می‌شوید، متوجه انواع مختلف استیل خواهید شد. پس در این مقاله کاربرد انواع مختلف استیل در صنایع را به‌صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

تاریخچه استفاده از استیل در صنایع غذایی

شاید تصور کنید که فقط چند سالی است از استیل در صنایع غذایی استفاده می‌کنند. در حالی که استفاده از استیل در صنایع غذایی به سال 1946 باز می‌گردد. در آن دوران ابتدا استیل 316 را برای استفاده در تجهیزات فرآوری، نگهداری و تولید محصولات لبنی انتخاب کردند. این آلیاژ ضدزنگ بود و به‌خوبی می‌توانستند از آن در صنایع لبنی استفاده کنند. در آن دوران آزمایش‌های مختلفی روی این استیل انجام شد. دوام بالا و مقاومت در برابر خوردگی و جذب ناپذیری آن را طی این آزمایش‌ها ثابت کردند. این ورق وزن و ضخامت کافی داشت تا از خود در برابر شستشو مقاومت نشان دهد. سطح نرم و قابل پاکسازی آن یک مزیت دیگر به حساب می‌آمد. این آلیاژ در برابر انواع خراش، تغییر شکل و ایجاد حفره یا حتی تجزیه نیز از خود مقاومت نشان می‌دهد و مانع از انتقال مواد مهلک یا حتی رنگ و بو به غذا می‌شود. پس به همین خاطر آن را برای استفاده در صنایع غذایی آمریکا نیز انتخاب کردند.

کاربرد استیل 304 در صنایع غذایی

خب اول از همه درباره پرکاربردترین استیل در صنایع مختلف صحبت می‌کنیم و آن هم استیل 316 است. این استیل در مقایسه با استیل 316 قیمت بهتری دارد و انتخابی مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی است. در عین حال مقاومت بسیار خوبی از خود در برابر انواع اسیدهای اکسیدکننده نشان می‌دهد. به همین خاطر استیل 304 را به‌راحتی در بخش‌های مختلف صنایع غذایی استفاده می‌کنند.

ورق استیل 304 را می‌توان به‌راحتی شکل داد و خاصیت جوش‌پذیری نیز دارد. به همین خاطر از آن در ساخت انواع تجهیزات آشپزخانه استفاده می‌کنند. از تجهیزات کوچک تا تجهیزات بزرگ را می‌توان به‌راحتی با استیل 304 طراحی کرد و ساخت. همچنین از این روق استیل در ساخت تجهیزات فرآوری شیر و مواد لبنی نیز استفاده می‌کنند. انواع گاز، یخچال صنعتی، سینک ظرفشویی، دستگاه تخمیر، ماشین ظرفشویی صنعتی و مخازن نگهداری و ذخیره مواد غذایی نیز از استیل 304 ساخته می‌شوند. این استیل مقاومت بسیار عالی در برابر خوردگی ناشی از مواد مختلف شیمیایی در گوشت، میوه‌جات، شیر و امثال آن از خود نشان می‌دهد.

کاربرد استیل 316 در صنایع غذایی

کاربرد استیل 316 در صنایع غذایی از استیل 304 کمتر است. این استیل درصد بالایی از کروم و نیکل را در ترکیبات خود دارد و به همین خاطر می‌توانید تا دمای بیش از 800 درجه سانتی‌گراد را به‌راحتی تحمل کند. این مسئله مهم‌ترین خاصیت استیل 316 به حساب می‌آید. درصد بیشتر نیکل و کروم باعث می‌شود تا این استیل قیمت بیشتری در مقایسه با استیل 304 داشته باشد. به همین خاطر فقط در برخی صنایع خاص که استفاده از استیل 304 امکان‌پذیر نیست، از این نوع استیل استفاده می‌کنند. این استیل عنصر مولیبدن را در ترکیبات خود نیز دارد. این عنصر در برابر انواع قلیاها، اسیدها و کلریدها مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

به همین خاطر در اکثر صنایع غذایی می‌توانند از این استیل استفاده کنند. سایر فولادهای ضدزنگ آستینیتی همانند استیل 304 در صورت قرار گرفتن در معرض انواع نمک، دچار خوردگی شدید می‌شوند. این در حالی است که استیل 316 به‌ هیچ وجه دچار مشکل نمی‌شود. ازاین‌رو در بخش‌هایی از صنایع غذایی که تجهیزات به‌صورت مستقیم با نمک فراوان، انواع اسیدها و بازها در ارتباط هستند یا اینکه دما تا حدود 800 درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود، باید از این نوع استیل استفاده کرد. البته توجه داشته باشید که قیمت این استیل از قیمت استیل 304 بیشتر است و به همین خاطر در بخش‌هایی که حساسیت کمتری دارد، فقط از استیل 304 استفاده می‌کنند.

کاربرد استیل 430 در صنایع غذایی

کاربرد ورق های استیل در صنایع غذایی

استیل 316 و استیل 430 شباهت بسیاری با هم دارند. حتی باید بدانید که درصد کروم داخل این دو استیل یکسان است؛ اما درصد نیکل متفاوتی دارند. همین موضوع باعث شده تا استیل 430 گزینه ایدئالی برای صنعت‌گران باشد. به این ترتیب وجود کروم باعث می‌شود تا استیل 430 بسیاری از خواص استیل 316 را به دوش بکشد و در عین حال به دلیل وجود نیکل کمتر، قیمت بهتری داشته باشد.

استیل 430 یک نوع آلیاژ فریتیک و مغناطیسی یا همان به اصطلاح بازاری بگیر است. در حقیقت این موضوع مهم‌ترین تفاوت بین استیل 316 و استیل 430 به حساب می‌آید. آلیاژهای فریتی همانند استیل 430، در برابر ترک‌خوردگی ناشی از انواع تنش، مقاومت بسیار عالی را از خود نشان می‌دهند. این نوع استیل در برابر انواع اسیدهای آلی و اسیر نیتریک نیز مقاوم است و می‌تواند برای مدت طولانی در تماس با مواد اسیدی ملایم قرار بگیرد. این استیل در برابر اکسیداسیون و گوگر نیز مقاوم است. به‌صورت کلی می‌توان گفت که این آلیاژ در برابر مواد اسیدی به اندازه استیل 316 مقاوم نیست؛ اما قیمت کمتری دارد.

بهترین استیل برای استفاده در صنایع غذایی کدام یک است؟

کاربرد ورق های استیل در صنایع غذایی

وقتی که قصد خرید آنلاین استیل را داشته باشید، متوجه می‌شوید که انواع استیل قیمت‌های متفاوتی دارند. حال سؤال اینجاست که از کدام استیل باید در صنایع استفاده کرد؟ اول از همه کاربرد را باید در نظر داشت. برای مثال عمدتاً در ساخت ظروف استیل از ورق 316 استفاده می‌کنند. این ورق در برابر نمک و اسیدها به‌خوبی مقاومت می‌کند. در شرایطی که دما تا حدود 800 درجه افزایش پیدا می‌کند، بهتر است فقط از استیل 430 استفاده کرد و جایگزین مناسب برای شرایط حرارتی بالا با 316 به حساب می‌آید. در بخش‌های دیگر صنایع که حساسیت کمتری وجود دارد نیز می‌توان از 304 استفاده کرد.

خب دوستان عزیز با انواع مختلف استیل و کاربردهای آن در صنایع غذایی به‌خوبی آشنا شدید. استیل یکی از پرکاربردترین آلیاژها در تمامی صنایع و مخصوصاً صنایع غذایی به حساب می‌آید.

کد خبر 606769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.