بررسی ۱۲۹ ساختمان پرخطر در برابر آتش‌سوزی در اولویت قرار گیرد

رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداران مناطق بیست‌ودوگانه مکلف هستند با استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی خود، ظرفیت‌های قانونی قوه قضاییه، نیروی انتظامی و سایر نهادهای ذی‌ربط نسبت به ممانعت از بهره‌برداری تا زمان اجرای کامل دستورالعمل و صدور تاییدیه ایمنی اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی بابایی امروز سه‌شنبه _بیست‌ونهم شهریورماه_ در نودودومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به روند کُند بررسی و رفع خطر از ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر و ناایمن در برابر آتش‌سوزی، اظهار کرد: هر روز در گوشه و کنار این شهر در ابعاد کوچک بزرگ شاهد رخداد حوادث و آتش‌سوزی در ساختمان‌ها و اماکن ناایمنی هستیم که جان و مال بسیاری از شهروندان به خطر می‌اندازد و در مواردی نیز اخبار تأسف باری را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: حوادثی همچون فروریختن ساختمان پلاسکو و انفجار کلینیک سینا مهر شمیران از بی‌توجهی به اخطارهای مکرر، نبود ضمانت اجرایی و از همه مهم‌تر نداشتن عزم و اراده راسخ بین مسئولان ذی‌ربط برای تحقق دستورالعمل‌های ایمنی در شهر نشئت می‌گیرد.

رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران گفت: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران به عنوان کارشناس فنی و در قالب طرح نظام بازرسی ایمنی تا حدودی به تکالیف خود در بازرسی از ساختمان‌ها، دادن اخطار و دستورالعمل‌های ایمن‌سازی بر اساس وظایف محوله مستند به ماده (۱) مصوبه «توسعه و بهبود خدمات ایمنی و آتش‌نشانی» عمل کرده است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر توجه به این نکته ضروری است که این سازمان ابزار قانونی لازم برای ملزم کردن اشخاص جهت تحقق الزامات و ضوابط قانونی ایمنی را در اختیار ندارد، لذا اقدامات این سازمان به نتیجه مطلوب نرسیده است.

بابایی اضافه کرد: فهرست ۱۲۹ ساختمان به عنوان ساختمان‌های بسیار پرخطر و بحرانی توسط سازمان آتش‌نشانی شناسایی شده‌اند که در صورت بروز حریق در آنها به دلیل بار تصرف، بار اشتعال بسیار زیاد، رعایت نکردن اصول ایمنی و آتش‌نشانی و نبود هیچ‌گونه اقدام پیشگیرانه، تلفات جانی و مالی سنگینی را به دنبال خواهد داشت.

الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه پایش ایمنی ساختمان‌ها در برابر خطر آتش‌سوزی

وی افزود: بر اساس مفاد دستورالعمل پیوست مصوبه "الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه پایش ایمنی ساختمان‌های موجود شهر تهران در برابر خطر آتش‌سوزی" به تفکیک مناطق به شهرداران مناطق بیست‌ودوگانه جهت ابلاغ اخطار و دستورالعمل به مالکان ارائه شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: شهرداران مناطق بیست‌ودوگانه مکلف هستند با استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی خود، ظرفیت‌های قانونی قوه قضائیه، نیروی انتظامی، سایر نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و عمومی ذی‌ربط نسبت به ممانعت از بهره‌برداری تا زمان اجرای کامل دستورالعمل و صدور تاییدیه ایمنی اقدام کنند.

وی تصریح کرد: به نحوی که ابتدا با نصب پلاکارد خطر، شهروندان را از ناایمن بودن ساختمان مطلع کنند و ارائه خدماتی مانند، آب، گاز و برق به ساختمان با حکم قضائی قطع شود و در آخرین گام نسبت به پلمپ ساختمان اقدام شود، طبق گزارش‌های دریافت شده از مناطق و سازمان آتش‌نشانی، علی‌رغم پیگیری‌های مکرر کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران و ورود قوه قضائیه به موضوع روند بررسی و رفع خطر از این ۱۲۹ ساختمان بسیار کُند است.

بابایی گفت: در شرایطی که در این فهرست مراکز جمعیتی مانند پلاسکو کم نیست، از شهردار تهران انتظار می‌رود با تاکید ویژه از طریق شهرداری‌های مناطق موضوع را در اولویت برنامه‌ها قرار دهد تا هرچه سریع‌تر اقدامات لازم انجام شود، چرا که توجه نکردن به تقدم اقدامات پیشگیرانه و وقوع حوادثی مانند ریزش پلاسکو و انفجار کلینیک سینامهر شمیران تبعات بسیاری را برای مدیریت شهری و شهر به دنبال خواهد داشت.

کد خبر 606589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.