تلاش برای ناامنی‌ کردستان و اغتشاش در تهران

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه، بیست‌ونهم شهریورماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تلاش برای ناامنی‌کردستان و اغتشاش در تهران» نوشت: فوت مهسا امینی به عنوان ماجرایی غم‌انگیز در صدر اخبار رسانه‌های رسمی و فضای مجازی قرار گرفت. خبری که بلافاصله با پیگیری رئیس جمهور، رئیس دستگاه قضا و رئیس مجلس روبه‌رو شد و نشان داد مقامات مختلف بشدت برای پیگیری این مسأله اراده دارند.

گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهور با خانواده امینی و حضور استاندار کردستان در مراسم مهسا امینی برای همدردی و اطمینان خاطر دادن به خانواده مرحومه نیز بخوبی گویای عزم جدی دولتمردان برای مشخص شدن ابعاد این اتفاق بوده است.

با این حال این ماجرای غم‌انگیز مؤلفه‌هایی داشت که ضدانقلاب و جریان‌های تجزیه‌طلب را برای طراحی و پیاده کردن سناریوهای شوم خود وسوسه می‌کرد. نگاهی به شبکه‌های فارسی زبان بیگانه، جریان‌های ضدایرانی و افرادی که در فتنه‌های گوناگون از مردم ایران شکست خورده‌اند نشان از همین مسأله داشت.

شبکه سعودی ایران اینترنشنال تمام برنامه‌های عادی خود را لغو کرد و همچنان تلاش دارد با انتشار اخباری جعلی و خلاف واقع فوت مهسا امینی را بر اثر ضرب و شتم معرفی نماید. به عنوان نمونه این شبکه تلویزیونی با انتشار تصاویری از سی تی اسکن مهسا امینی مدعی شد در تصاویر شکستگی جمجمه و خونریزی مغزی دیده می‌شود که نشانگر ضربه مستقیم به سر وی بوده است. جالب آنکه بررسی همان سی تی اسکن‌ها توسط پزشکان و متخصصان نشان می‌دهد که این شبکه ضدانقلاب به مخاطبان خود دروغ می‌گوید و تصاویر منتشر شده را تفسیر اشتباه و دروغ می‌کند.
تروریست‌ها میدان‌دار شدند

از همین دست فضاسازی‌های رسانه‌ای در سایر رسانه‌های بیگانه نیز به چشم می‌خورد. آنها در صدد برآمدند تا با انتشار اخبار غیرواقعی احساسات جریحه‌دار شده مردم را هدایت کرده و به رادیکال کردن فضای داخلی و ایجاد ناآرامی دست یابند.

عبدالله مهتدی، دبیرکل حزب تجزیه‌طلب کومله، در توئیتی خواستار آن شد که «این بار اعتصاب عمومی به کردستان محدود نماند و تهران و شهرهای بزرگ و کوچک تمام ایران را دربگیرد.» این موضع‌گیری با استقبال رسانه‌های بیگانه روبه‌رو شد.

تا جایی‌که ایران اینترنشنال با ذوق‌زدگی به گفت‌وگوی مستقیم با وی پرداخت و حتی آنتن زنده خود را در اختیار چندین نفر از اعضای کمیته مرکزی این جریان جنایتکار و با سابقه اقدامات تروریستی علیه مردم ایران قرار داد.

شواهد نشان می‌دهد افراد وابسته به گروه تجزیه طلب کومله تحرکات زیادی را برای به خشونت کشیدن اعتراضات در شهرهای کردنشین طراحی و عملیاتی کردند. در همین راستا روز گذشته در برخی از شهرهای کردنشین تجمعاتی برگزار شد.

هرچند در برخی از تجمعات مردم به صورت مسالمت‌آمیز خواستار پیگیری ماجرای فوت مهسا امینی بودند اما با میدان داری برخی از افراد آموزش دیده این تجمعات به صحنه رودررویی با مأموران نیروی انتظامی کشیده شد به گونه‌ای که در شهر دیواندره برخی افراد به مقر و ماشین‌های نیروی انتظامی حمله و چندین نفر از نیروهای انتظامی را مجروح کردند.

این افراد با شعارهایی سیاسی و تند که حاوی اهانت به مقدسات و نظام بود تلاش داشتند تا صحنه اعتراضات عمومی را به دست بگیرند. نکته جالب توجه انتشار سریع صحنه‌های درگیری آشوبگران با نیروهای انتظامی در شبکه‌های ضدانقلاب بود که این شبکه‌ها از مردم می‌خواستند سریع‌تر به محل تجمعات بروند.

روز گذشته همچنین شبکه‌های ضدانقلاب فیلمی از اغتشاشات در بانه را منتشر کردند و مدعی شدند که آشوبگران یک بسیجی را همچون فتنه سال ۸۸ برهنه کردند. برخی تصاویر و فیلم‌های منتشر شده نیز نشان می‌دهد آشوبگران هدف خود را نه فوت مهسا امینی یا مسأله گشت ارشاد که یک فتنه سیاسی می‌دانند.

شعار «این آخرین پیامه، هدف خود نظامه» بخوبی گویای آن است که جریان‌های آلوده با اغراض سیاسی در پی فتنه‌انگیزی و سوءاستفاده از ماجرای فوت دختر سنندجی هستند.

تلاش برای ناامنی‌کردستان و اغتشاش در تهران

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نشانه‌های بسته شدن پادمانی» نوشت: اینکه قرار است در نیویورک اتفاق جدیدی درباره مذاکرات هسته‌ای بیفتد یا نه، معلوم نیست، ولی تا جایی که به ایران مربوط می‌شود، چنین اتفاقی دور از دسترس نیست، به خصوص که رئیس سازمان انرژی اتمی از «پیغام و پسغام» های آژانس درباره آمادگی برای بستن پرونده ایران خبر داده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین دیروز در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات احیای برجام به بن بست رسیده، ترجیح داد از تعبیر «بن بست» استفاده نکند و به جای آن از «وجود موارد» اختلافی صحبت کرد: «هنوز موارد اختلافی متعددی درباره برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد که حل نشده است».

اینکه این اختلافات چه چیزهایی است، مشخص نیست، ولی روشن است که چشم‌انداز روس‌ها از مذاکرات، با موضع وندی شرمن که از بن بست در مذاکرات صحبت کرده، تفاوت زیادی دارد.

در شرایطی که سید ابراهیم رئیسی برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته، طی دو روز گذشته، مجدداً صحبت‌ها درباره احتمال برون رفت از بن بست در حال جدی شدن است.

هرچند این به معنی نزدیک بودن توافق نیست، ولی نشان می‌دهد که سفر رئیسی به نیویورک می‌تواند پلی برای خروج از بن‌بستی باشد که امریکایی‌ها آن را در فضای انتخابات نوامبر، تبدیل به محتوای مذاکرات کرده‌اند.

ابتدا محمد مرندی، مشاور تیم هسته‌ای روز یک‌شنبه از طرف‌های غربی خواست که از فرصت سفر رئیسی برای برون رفت از وضعیت کنونی استفاده کنند و بعد هم سخنگوی وزارت امور خارجه تأیید کرد که ممکن است در حاشیه نیویورک مذاکرات هسته‌ای انجام شود: «اینکه در حاشیه نشست گفتگوهایی در خصوص موضوع هسته‌ای و مذاکرات رفع تحریم‌ها صورت بگیرد من این احتمال را رد نمی‌کنم و ایران به صورت طبیعی از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های خود در موضوعات مورد علاقه دوجانبه و بین‌المللی استفاده می‌کند.»

از همه مهم‌تر، صحبت‌های یک‌شنبه شب محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی بود که از دریافت سیگنال‌های مثبت از سوی آژانس خبر داد، سیگنال‌هایی که برخی منابع نزدیک به روزنامه جوان نیز آن‌ها را تأیید می‌کنند.

محمد اسلامی که یک‌شنبه شب در برنامه تلویزیونی «صف اول» صحبت می‌کرد، گفت: «آژانس و مدیرکل باید از جایگاه حقوقی آژانس صیانت کنند.

پیغام‌ها و پیام‌هایی که از طرف آژانس آمده، نشان می‌دهد که قصد بستن این پرونده را دارند.»

او البته خوش‌بینی خیلی زیادی به این پیغام‌ها ندارد و گفته «امیدواریم صادق باشند و بیش از این وقت خود را تلف نکرده و فکر نکنند که با چنین موردی بتوانند فشار حداکثری خود را اعمال کنند»، ولی بلافاصله به این اشاره می‌کند: «در نشست اخیر شورای شورای حکام، بسیاری از کشورها برای صدور قطعنامه علیه ایران همکاری نکردند که این مسئله دارای پیام خوبی بود؛ فقط یک بیانیه در چهار بند منتشر شد که در بند چهارم آن مواضع اروپایی‌ها آمده بود.» او گفته است: «موضوع حائز اهمیت این است که اراده سیاسی باید برای بستن وجود داشته باشد، اراده سیاسی الان برای فشار است درحالی‌که باید اراده سیاسی خود را خرج بستن پرونده کنند.»

تلاش برای ناامنی‌کردستان و اغتشاش در تهران

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیشنهاد هزارهزار میلیاردی انبوه سازان برای نهضت ملی مسکن» نوشت: در شرایطی که دشواری تأمین مالی مسکن صرفاً با اتکا به منابع بانک‌ها، دولت را واداشته تا راه‌های جایگزین نظیر تهاتر نفت، سرمایه گذاری خارجی و بازار سرمایه را نیز در دستور کار قرار دهد، رئیس کانون انبوه سازان از پیشنهاد تازه این کانون برای تأمین مالی ۲۰ تا ۳۰ درصد نهضت ملی مسکن در ازای تهاتر زمین به وزارت راه و شهرسازی خبر داد.

با توجه به اینکه پیش‌تر معاون وزیر راه هزینه ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال را چهار هزار هزار میلیارد تومان دانسته بود، این پیشنهاد می‌تواند به معنای به میان آوردن بیش از هزار هزار میلیارد تومان منابع بخش خصوصی قلمداد شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که عملکرد تسهیلات دهی بانک‌ها به طرح نهضت ملی مسکن چندان مطلوب نبوده است. این را از اعلام نارضایتی قاسمی وزیر راه در اواخر هفته گذشته می‌توان دریافت.

در شرایطی که آمارها از صف ۲۰۰ هزار نفری تقاضای تسهیلات مسکن در پشت درهای بسته بانک‌ها حکایت دارد، قاسمی به صراحت اعلام کرد: ما از بانک‌ها به غیر از بانک مسکن در نهضت ملی مسکن راضی نیستیم.

اینها همه در شرایطی است که بانک‌ها طبق قانون جهش تولید مسکن مکلف‌اند حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هر سال را به بخش مسکن اختصاص دهند. البته تا حدی این وضعیت از قبل تر نیز قابل پیش‌بینی بود.

فاصله زیاد هدف گذاری قانون با وضعیت کنونی تسهیلات دهی به بخش مسکن (یعنی ۲۰ درصد در مقابل حدود شش درصد)، سهم ۶۵ درصدی سرمایه در گردش در تسهیلات دهی بانک‌ها و احتمال زیاد کاهش آن، با رشد سهم بخش مسکن از تسهیلات و اینکه این موضوع سبب رکود در بخش‌های دیگر اقتصاد یا ایجاد تورم خواهد شد، عواملی بودند که کارشناسان با استناد به آن، رشد سهم بخش مسکن مانند آنچه را که در قانون آمده است، دشوار می‌دانستند.

تلاش برای ناامنی‌کردستان و اغتشاش در تهران

کد خبر 606532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.