آلودگی هوا عامل ابتلا به سرطان ریه در میان افراد غیرسیگاری

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که آلودگی هوا خطر بروز سرطان ریه در میان افراد غیرسیگاری را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دو نوع اصلی سرطان ریه بسته به اندازه سلول‌های سرطانی وجود دارد که شامل سرطان ریه سلول کوچک و سرطان ریه سلول غیر کوچک می‌شود. سرطان ریه سلول غیر کوچک بسیار رایج‌تر است و از هر ۱۰ تشخیص سرطان ریه هشت مورد را شامل می‌شود. این یک واقعیت ثابت شده است که سیگار خطر ابتلاء به سرطان ریه را افزایش می‌دهد. با این وجود، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که تقریباً ۱۰ تا ۲۰ درصد از سرطان‌های ریه در میان افرادی رخ می‌دهد که هرگز در طول زندگی خود سیگار نکشیده‌اند یا کمتر از ۱۰۰ نخ سیگار کشیده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز اعلام کرده است که سرطان ریه رایج‌ترین علت مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در سال ۲۰۲۰ و عامل مرگ ۱.۸ میلیون نفر در سراسر جهان بوده است. گروهی از محققان بریتانیایی افراد غیرسیگاری که به سرطان ریه سلول غیر کوچک مبتلا شده بودند را مورد ارزیابی قرار دادند و متوجه شدند اکثر آن‌ها در مناطقی زندگی می‌کنند که سطح آلودگی هوا فراتر از دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت است.

محققان مکانیسم سرطان ریه سلول غیر کوچک را شناسایی کرده‌اند که به واسطه ذرات ریز (PM2.5) ایجاد می‌شود، ذراتی با قطر ۲.۵ میکرون یا کمتر، که معمولاً در اگزوز خودروها و دود ناشی از سوخت‌های فسیلی یافت می‌شود. به نظر می‌رسد که P.M2.5 باعث بروز التهاب در ریه‌ها می‌شود و در سلول‌های ریه با جهش‌های از قبل موجود موجب تشکیل تومور می‌شود. سلول‌های دارای جهش‌های سرطان‌زا به طور طبیعی با افزایش سن انباشته می‌شوند، اما معمولاً غیرفعال هستند، نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که آلودگی هوا این سلول‌ها را در ریه فعال می‌کند و باعث رشد آن‌ها و در نهایت ایجاد تومور می‌شود.

کد خبر 606475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.