پدیده خیرگی یکی از علل مهم در وقوع سوانح و تصادفات جاده‌ای

‌رئیس پلیس راه استان اصفهان از پدیده خیرگی که اغلب در شب‌ها گریبان راننده را می‌گیرد به عنوان یکی از علل مهم در وقوع سوانح و تصادفات جاده‌ای خبر داد.

سرهنگ اصغر زارع در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امروزه در میان علل وقوع سوانح و تصادفات جاده‌ای، موارد پنهان اما بسیار حائز اهمیتی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به «خیرگی» اشاره کرد. پدیده‌ای که اغلب شب هنگام در جاده‌های دو طرفه گریبان رانندگان را می‌گیرد، در لحظه‌ای کوتاه به وجود می‌آید، دید و فکر راننده را تسخیر می‌کند، او را به سمت نور منحرف می‌کند و باعث بروز حوادث جبران‌ناپذیری می‌شود.

وی افزود: «دید» نیاز اولیه راننده یک خودرو است که بدون شک در شب هنگام اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. معمولاً ۹۰ درصد اطلاعات موردنیاز راننده از طریق دید تأمین می‌شود. تصمیم گیری‌ها در حین رانندگی براساس رؤیت محیط، وسایل نقلیه، تجهیزات ترافیکی، تابلوها و علائم صورت می‌پذیرد.

رئیس پلیس راه استان اصفهان خاطرنشان کرد: تمام اطلاعات مورد نیاز راننده در شب، یا از طریق سیستم روشنایی وسیله نقلیه تأمین می‌شود یا از طریق تأسیسات روشنایی جاده‌ای و سیستم روشنایی وسایل نقلیه به طور کلی قابلیت نورپردازی با دو نوع متفاوت (شدت و برد مسافتی) را دارد.

وی ادامه داد: در بعضی اوقات رانندگان در شب به دلیل داشتن سرعت بالا و تمایل به دید وسیع‌تر از نور بالای چراغ‌های جلو استفاده می‌کنند که در این صورت برای رانندگان مقابل ایجاد «خیرگی» می‌کنند لذا از رانندگان تقاضا داریم هنگام رانندگی در جاده‌ها به خصوص در شب به این مسئله دقت کنند تا کمتر شاهد حوادث رانندگی در جاده‌ها به علت خیرگی چشم باشیم.

کد خبر 606415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.