کاهش تولید گوشت مرغ در کشور صحت دارد؟

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: در پی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اصلاح نظام یارانه‌ای قرار بود دولت در ابتدای مهرماه قیمت برخی کالاها از جمله گوشت مرغ را به قیمت واقعی نزدیک کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چندی پیش مرکز آمار، اقلام خوراکی در مردادماه را اعلام کرد که در آن گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها، گوشت گاو یا گوساله با ٣.٥ درصد، کنسرو ماهی تن با ١.٩ درصد و ماهی قزل‌آلا با ١.١ درصد بیشترین افزایش قیمت و قلم مرغ ماشینی با منفی ٤.٥ درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

عقب‌نشینی قیمت در بازار مرغ

محمدعلی فروغی، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان نیز در این خصوص به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: چند روزی قیمت مرغ در کل کشور افزایش یافت به طوری که در بعضی از استان‌ها، قیمت هر کیلو مرغ به ۶۶ هزار تومان هم رسید.

وی اضافه می‌کند: ازآنجاکه قیمت مرغ در استان‌های دیگر بالاتر بود یکی دو روز قیمت هر کیلو مرغ به ۶۲ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش پیدا کرد تا مرغی از استان خارج نشود؛ در حال حاضر هر کیلو مرغ گرم با قیمت مصوب کشوری ۵۹ هزار ۸۰۰ تومان و قیمت هر کیلو مرغ منجمد ۴۸ هزار تومان در اصفهان به فروش می‌رود.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان با بیان اینکه جوجه‌ریزی مرغ کاهش یافت است، اظهار می‌کند: کاهش جوجه‌ریزی عمدتاً به دلیل کاهش قدرت خرید و در نهایت تقاضای کمتر برای خرید مرغ بوده به طوری که نسبت به مشابه سال گذشته خرید مرغ با کاهش ۴۰ درصدی مواجه بوده است.

فروغی خاطرنشان می‌کند: درحال‌حاضر عرضه و تقاضای مرغ در اصفهان تقریباً برابر شده است و نزدیک به ۴۰۰ تن مرغ زنده گرم به طور روزانه توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکلی در تأمین مرغ در ماه صفر نخواهیم داشت، می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود تا دو هفته دیگر وضعیت تأمین مرغ در استان به وضعیت مطلوب‌تری نیز برسد.

همچنین حبیب اسدالله‌نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ادعای برخی مبنی بر کاهش ۴۵ درصدی تولید گوشت مرغ از ابتدای سال تاکنون را تکذیب کرد و گفت: طبق آمارهای موجود در شهریورماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد، البته به همان نسبت مصرف هم کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: در ماه‌های اخیر طبق گزارش‌های موجود، مصرف گوشت مرغ نیز کاهش یافته که عدم توان خرید مردم در کاهش تولید اثرگذار است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با بیان اینکه کاهش ۴۵ درصدی گوشت مرغ در مقایسه با فروردین ماه سال ۱۴۰۰ کذب است، ادامه‌داد: به نظر می‌رسد در شهریورماه نزدیک به ۹۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شود و تولید به میزان گذشته بازگردد.

اسدالله نژاد تصریح‌کرد: در پی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اصلاح نظام یارانه‌ای قرار بود دولت در ابتدای مهرماه قیمت برخی کالاها از جمله گوشت مرغ را به قیمت واقعی نزدیک کند تا تولیدکننده متضرر نشود که امیدواریم این مهم بزودی اجرایی شود، زیرا در غیر این صورت با کاهش تولید روبه‌رو خواهیم شد.

کد خبر 606403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.