۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸
این زنان ستاره و نیمه‌ستاره

تلویزیون به‌عنوان یکی از قدرتمندترین رسانه‌ها، نقش مهمی در ستاره‌سازی و به شهرت رساندن افراد دارد. ممکن است خانواده‌ها خیلی به سینما نروند یا اهل مطالعه نباشند، اما به‌طورحتم تلویزیون در خانه بیشتر ایرانی‌ها وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سریال‌ها به‌عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی، می‌توانند یک شبه بازیگری را از فرش به عرش برسانند یا کاری کنند که ره صد ساله را یک شبه طی کند. این اتفاق برای بازیگران زن، بیشتر رخ می‌دهد؛ بازیگرانی که با حضور در یک مجموعه به سرعت به شهرت رسیده‌اند، اما باقی ماندن در شهرت بستگی به انتخاب‌های بعدی آن‌ها در ادامه مسیر حرفه‌ای آنان دارد. آنچه در ادامه می‌آید، نگاهی است به کارنامه بازیگران زنی که برای نخستین‌بار، رسانه ملی آن‌ها را به مخاطبان شناساند.

لعیا زنگنه

سریال «در پناه تو» را به‌طورحتم به خاطر دارید. حمید لبخنده برای اولین بار در یک مجموعه تلویزیونی، عده‌ای جوان را دور هم جمع کرد و فضای جذاب و جوان پسندانه‌ای را در تلویزیون به وجود آورد. چند جوانی که هر کدام بعدها در مسیر حرفه‌ای خود تبدیل به ستاره شدند. لعیا زنگنه به عنوان نقش اول این سریال، به سرعت به اوج شهرت و محبوبیت رسید و در همین اوج محبوبیت بود که به سینما رفت و در فیلم «راز مینا» بازی کرد، اما این بزرگ‌ترین اشتباه این بازیگر در انتخاب یک کار حرفه‌ای بود.

زنگنه نتوانست موفقیتی را که در تلویزیون کسب کرده بود در سینما به دست آورد و حتی در رسانه ملی هم تکرارش کند. تنها نقش‌های کوتاهش در فیلم‌های سینمایی «مزاحم»، «قاتل اهلی» و سایر فیلم‌های مسعود کیمیایی را می‌توان بهترین نقش‌آفرینی‌های او دانست. او حتی در آثار بهرنگ توفیقی نیز به ورطه تکرار افتاده است.

سارا بهرامی

سارا بهرامی را باید کشف جلیل سامان دانست. وی نقش اول زن سریال عاشقانه و تاریخی «پروانه» را به او سپرد تا با بازی گیرایش، نوید تولد ستاره‌ای تازه نفس را دهد. با فیلم «آینه‌های روبه‌رو» وارد سینما شد اما با «من دیه‌گو مارادونا نیستم» به عنوان بازیگری توانمند شناخته شد. او بسیار گزیده‌کار است و در انتخاب نقش‌هایش با دقت و وسواس عمل می‌کند. همین امر باعث شده تا در سینما بازیگری مهم باشد و سیمرغ بلورین را برای بازی در فیلم «دارکوب» از آن خود کند.

مهتاب کرامتی

این بازیگر با سریال «مردان آنجلس» و ایفای نقش «هلن» معروف شد. سال ۷۷ با فیلم «مردی از جنس بلور» وارد سینما شد و نقش مقابل ابوالفضل پورعرب را بازی کرد. این، ورود درستی به سینما برای کرامتی بود. این بازیگر برای نقش آفرینی در فیلم «مرد بارانی» نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و بالاخره در سال ۸۷ توانست برای بازی در فیلم «بیست»، صاحب سیمرغ شود و دیپلم افتخار را برای حضور در فیلم «آلزایمر» از آن خود کند. انتخاب‌های درست، دلیل اصلی در اوج ماندن کرامتی است.

ویشکا آسایش

محال است سریال ماندگار «امام علی (ع)» و نقش «قطام» را به یاد نداشته باشید. بعد از آن ویشکا آسایش نقش‌های زیادی را ایفا کرد اما همچنان همه او را به نام قطام می‌شناختند. ورودش به سینما با فیلم «ساحره» و ایفای دو نقش بود و برای همین فیلم نامزد دریافت سیمرغ از جشنواره شانزدهم فیلم فجر شد. اما در سال ۸۹ بود که برای بازی در فیلم «ورود آقایان ممنوع»، صاحب سیمرغ بلورین شد. آسایش در دهه نود به یکی از بازیگران قدرتمند آثار کمدی تبدیل شد. سریال «دیوار به دیوار» را باید بازگشت موفقیت آمیز این بازیگر به تلویزیون دانست.

بهنوش طباطبایی

این بازیگر در سال ۸۷، با مجموعه «کوی دامون» بازیگری را آغاز کرد و بعد از آن در سریال «نوعروس» به ایفای نقش پرداخت، اما هیچ‌کدام از این آثار آن طور که باید دیده نشد. با سریال «مسافری از هند» بود که همه چیز تغییر کرد و نقش «کتایون» طباطبایی را در میان مخاطبان شناساند. اگرچه «سیتا» با بازی شیلا خداداد، نقش اول این مجموعه بود اما کتی شخصیت محبوب‌تری برای مخاطب به شمار می‌رفت. این بازیگر با «مصائب دوشیزه» وارد سینما شد. نقطه عطف کارنامه سینمایی او، فیلم سینمایی «سیانور» به کارگردانی بهروز شعیبی است. در «زیر سقف دودی» هم کاراکتر جدابی را خلق کرد که در سینما ماندگار شد. طباطبایی این روزها مشغول نقش آفرینی در سریال «سو و شون» به کارگردانی نرگس آبیار است که قرار است از شبکه نمایش خانگی پخش شود.

سحر قریشی

حسین سهیلی‌زاده با هر سریال، چهره تازه‌ای را به این عرصه معرفی می‌کند و سحر قریشی، معرفی سریال «دلنوازان» بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت. اما برای ورودش به سینما، دست به انتخاب درستی نزد و در فیلم «لج‌ولجبازی» به ایفای نقش پرداخت. همین انتخاب، مسیر حرفه‌ای قریشی را رقم زد. کارنامه او پر است از فیلم‌های سوپرمارکتی و کمدی‌های سخیف. «شیفت شب»، «اکباتان» و «پنج ستاره»، برخی از آثار متفاوت این بازیگر هستند. قریشی اگرچه هنوز هم یکی از بازیگران پول‌ساز سینمای تجاری است، اما هرگز نتوانست موفقیت «دلنوازان» را تکرار کند.

مرجان محتشم

او نخستین‌بار در سریال «بهشت گمشده» جلوی دوربین رفت اما سریال «پس از باران» و نقش «خانوم کوچیک» بود که او را به شهرت رساند. آن زمان همه از تولد ستاره‌ای جدید می‌گفتند، اما این ستاره دنباله دار نبود. «رز زرد»، تنها فیلم سینمایی بود که محتشم در آن به ایفای نقش پرداخت و در تلویزیون هم بسیار کم کار بود. از سال ۸۵ به بعد هم دیگر جلوی هیچ دوربینی قرار نگرفت.

شیلا خداداد

ورودش به عرصه بازیگری با فیلم سینمایی «اعتراض»، ساخته مسعود کیمیایی بود، اما نقش «سیتا» در مجموعه «مسافری از هند» را باید سکوی پرتاپ خداداد در عرصه بازیگری دانست. بعد از این سریال در فیلم سینمایی «ازدواج به سبک ایرانی» بازی کرد اما در ادامه مسیر حرفه‌ای اش، خیلی موفق نبود و هیچ گاه نقش اول فیلمی به او واگذار نشد.

کد خبر 606201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.