امشب ماه در اوج مداری قرار می‌گیرد

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: فاصله ماه از زمین متفاوت است زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست و کمی بیضی شکل است. ماه در کمترین فاصله با زمین به حدود ۳۵۶ هزار کیلومتری از کره خاکی ما می‌رسد و در دورترین نقطه نسبت به زمین، حداکثر بیش از ۴۰۶ هزار کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت.

فاضل بیژنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ماه دوشنبه _بیست‌وهشتم شهریور_ ساعت ۱۹:۱۳ به اوج زمینی می‌رسد و در این زمان ۴۰۴۰۰۰ کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت. درواقع ماه به دورترین نقطه در امتداد مدار خود به زمین خواهد رسید و کمی کوچک‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: امشب ماه را در اوج مداری قابل رصد است؟ 

وی افزود: فاصله ماه از زمین متفاوت است زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست و کمی بیضی شکل است. ماه در کمترین فاصله با زمین به حدود ۳۵۶ هزار کیلومتری از کره خاکی ما می‌رسد و در دورترین نقطه نسبت به زمین، حداکثر بیش از ۴۰۶ هزار کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت، به همین دلیل در اعلام فواصل اجرام آسمانی معمولاً میانگین فاصله مد نظر قرار می‌گیرد که برای ماه ۳۸۵ هزار کیلومتر است.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: اندازه زاویه‌ای ماه نیز بین ۲۹.۴ و ۳۳.۵ دقیقه قوسی متفاوت است، روشنایی آن نیز تغییر می‌کند؛ اگرچه تشخیص این مسئله در عمل و با چشم دشوار است زیرا فازهای ماه همزمان تغییر می‌کنند. ماه ۲۳ روزه در این شب ۲۹ درصد روشنایی دارد و ساعت ۰۰:۲۳ در صورت فلکی جوزا طلوع می‌کند.

کد خبر 606175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.