اصفهان در تئاترهای کمدی انتقادی سابقه برجسته‌ای دارد

یک طنزپرداز و بازیگر پیشکسوت تئاتر و تلویزیون در اصفهان گفت: اصفهان از سابقه برجسته‌ای در تئاترهای کمدی انتقادی برخوردار است و این در حالی که امروزه این شکل از کمدی از بین رفته است.

محمد نریمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شاکله تئاتر انتقادی برگرفته از مسائل روز اجتماع و مبتنی بر زبان و گفتار مردمی است و این در حالی است که تئاترهای امروزی کمتر از این ویژگی‌ها برخوردارند.

وی با تعریف واقعیتی از تئاتر خاطرنشان کرد: تئاتر به مجموعه فعالیت‌های گفته می‌شود که توسط بخشی از بازیگران، کارگردان‌ها، تهیه‌کنندگان تولید و با نمایش در خصوص موضوعات مختلف به درمان بسیاری از مسائل و مشکلات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی می‌پردازد.

این طنزپرداز و بازیگر پیشکسوت تئاتر و تلویزیون در اصفهان تصریح کرد: اصفهان تا دهه ۷۰ به‌خوبی توانست در عرصه تئاترهای اجتماعی با مضامین انتقادی ایفای نقش کند و پس از این دهه سیر نزولی را شاهد بودیم.

وی بی‌توجهی مسئولان شهر به تئاتر کمدی و انتقادی و بی‌مسئولیتی ارگان‌های فرهنگی به موضوع تئاتر را عامل اصلی این سراشیبی معرفی کرد و گفت: امروز تئاتر فاخر کمدی وجود ندارد و به صورت جسته و گریخته اشاره‌های محدودی به مسائل اجتماعی می‌شود.

نریمانی با بیان اینکه تئاتر در گذشته از نوعی قداست برخوردار بود و ارتباط قلبی بین بازیگران و مردم شکل می‌گرفت، گفت: فضای مجازی یک ظرفیت بزرگ برای به نمایش گذاشتن تئاترهای انتقادی است و این در حالی است که در بستر همین فضا به خاطر نبود نظارت‌های لازم بر بازیگران و رعایت نکردن آن گفتار خاص تئاتر شاهد نزول تئاتر بودیم؛ هر چند برخی از نمایش‌های طنز نیز در سطح بالایی شکل و پرورش یافت.

وی افزود: پس از انقلاب علی‌رغم رشد گروه‌های مختلف در حوزه تئاتر بازهم به دلیل نبود سالن سینما، نبود امنیت شغلی برای بازیگران و مسائل مالی و بیمه‌ای، تئاتر تنها حرفه اصلی نبود و به شغل دوم یا سوم بازیگران تبدیل شد.

کد خبر 606137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.