مهاجرت روزانه ۵ تا ۶ پرستار ایرانی/زمینه‌ جذب یا ماندگاری پرستاران در ایران نیست

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: روزانه پنج تا شش پرستار و ماهانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ پرستار به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند که این مسئله برای کشور جای نگرانی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وضعیت کمبود نیروی پرستاری باعث فشار کاری و افت کیفیت کار پرستاران و درنتیجه نارضایتی مردم و پرستار شده است. مشکلات موجود جزو موانع خدمت است و باعث می‌شود پرستاران نتوانند خدمتی را که شایسته مردم است به آن‌ها ارائه کنند.

محمد میرزابیگی، درباره مهاجرت پرستاران اظهار می‌کند: روزانه پنج تا شش پرستار و ماهانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ پرستار به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند که این مسئله برای کشور جای نگرانی دارد.

وی می‌افزاید: اگر پرستاری طرح یا سربازی خود را گذرانده باشد، هیچ مانعی برای رفتن‌ها آن‌ها نیست. زمینه‌ای هم برای جذب یا ماندگاری آن‌ها در ایران وجود ندارد. مقصد این پرستاران گوناگون است، از کشورهای اطراف مانند قزاقستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و اربیل کردستان عراق تا کشورهای اروپایی و آمریکایی مقصد پرستاران ایرانی است.

رئیس سازمان نظام پرستاری تصریح می‌کند: بسیاری از کشورهای جهان حضور پرستاران ایران به دلیل دانش و توانایی بالای آن‌ها استقبال می‌کنند.

میرزابیگی در رابطه با نحوه رسیدگی به تخلفات در حوزه پرستاری خاطرنشان می‌کند: هیئت‌های بدوی و تجدیدنظر ما با سازمان نظام پزشکی مشترک است و عموماً قصورهای پرستاری و شکایت بیمار از مجموعه پرستاری به صورت مشترک با این سازمان بررسی می‌شود، لذا در قانون نظام پزشکی هم ذکر شده است که این تخلفات به صورت مشترک بررسی شوند. وقتی مشکلی برای یک بیمار به وجود می‌آید یک تیم از پزشک تا پرستار مورد سوال قرار می‌گیرند.

وی درمورد آسیب‌های شغلی پرستاران اظهار می‌کند: در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دفتر رسیدگی به حوادث شغلی وجود دارد و وزارت بهداشت دفتر سلامت محیط کار وجود دارد. حوادث شغلی و فرسودگی شغلی به صورت همزمان برای پرستاران وجود دارد. پرستاری که به صورت همزمان در سه جا کار می‌کند؛ پرستارانی که در بخش کرونا بودند یا در بخش سرطان خدمت ارائه می‌دهند، در معرض فرسودگی شغلی هستند یا پرستارانی که در بخش شیمی‌درمانی کار می‌کنند یا در اتاق عمل، گازهای بیهوشی را استفاده می‌کنند در معرض گازهای سمی هستند و ممکن است حوادثی برای آن‌ها به وجود بیاید به همین دلیل باید از این پرستارها حمایت کرد.

وی ادامه می‌دهد: در قانون ارتقا و بهره‌وری آورده شده است تا محدودیت مشاغل سخت و زیان‌آور برای همه پرستاران برداشته شود. پرستاری شغل سخت و زیان‌آوری بوده، چراکه این آسیب‌ها را دارد. ما قانون ارتقا و بهره‌وری را داریم و از آن سو هم حق سختی کار به او داده می‌شود.

میرزابیگی تصریح می‌کند: از آن سو پرستاری ممکن است، دچار دیسک کمر یا آرتروز گردن شود که معمولاً در سنین بالا برای پرستاران به وجود می‌آید، این دسته از پرستارها وقتی درخواستی داشته باشند در کمیته‌های مربوط به حوادث و فرسودگی‌های شغلی مورد بررسی قرار گرفته و احتمال دارد امتیازهایی شامل بازنشستگی زودهنگام یا تغییر شغل برای آن‌ها به وجود آید.

وی می‌افزاید: رسیدگی به حوادث شغلی که برای پرستاران به وجود می‌آید در همین مسیر دادگاه‌ها و هیئت انتظامی، بدوی، تجدیدنظر و عالی انجام می‌شود که در آن‌ها نماینده پزشکی قانونی، سازمان نظام پرستاری و سازمان نظام پزشکی در آن‌ها حضور دارد و معمولاً تا امروز آرا خوبی در مورد پرستارانی که با این گونه حوادث روبه‌رو بوده‌اند، صادر شده و حقی از کسی ضایع نشده است.

به گزارش ایمنا، در دنیا و به‌ویژه کشورهای اروپایی و اخیراً کشورهای حوزه خلیج‌فارس شرایط بسیار راحتی برای جذب پرستاران فراهم کرده‌اند و با توجه به پاندمی کرونا این کشورها به‌شدت دنبال جذب پرستاران هستند، چون کمبود نیرو را تشخیص داده‌اند و استانداردها را رعایت می‌کنند. یک پرستار در کشورهای اروپایی بیش از پنج تا شش هزار دلار حقوق می‌گیرد که با نصف این حقوق می‌تواند زندگی خوبی داشته باشد، جاذبه برای مهاجرت پرستاران زیاد است به همین علت در یکی دو سال اخیر به‌وضوح روند مهاجرت پرستاران تشدید شده است.
کد خبر 606047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.