روند روبه‌رشد بیماران کلیوی/دستگاه‌های دیالیز فرسوده است

رئیس هیئت‌مدیره انجمن بیماران کلیوی ایران گفت: حدود ۱۰۵ هزار بیمار دیالیزی و پیوندی در سطح کشور وجود دارد که ۳۲ هزار نفر دیالیزی هستند؛ روند پیوند با فروکش کردن کرونا مقداری به چرخه عادی بازگشته است.

عبدالحمید کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ابتلاء به بیماری‌های کلیوی نیز همانند بسیاری از بیماری‌ها رو به افزایش است. استان اصفهان با توجه به اهداف انجمن خیریه بیماران کلیوی در سطح کشور، یکی از انجمن‌های فعال محسوب می‌شود که در حوزه‌های آگاه‌سازی، پیشگیری و تعامل با دستگاه‌های اجرایی، اقدامات خوبی انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه استان اصفهان دارای دو هزار بیمار دیالیزی است که به نوعی از خدمات این انجمن استفاده می‌کنند، افزود: حدود ۲۲۰۰ بیمار پیوندی نیز در استان زندگی می‌کنند که علی‌رغم اینکه پیوند برای آن‌ها انجام شده است و از چرخه دیالیز خارج شده‌اند، از خدمات این انجمن بهره‌مند می‌شوند.

رئیس هیئت مدیره انجمن بیماران کلیوی کشور با بیان اینکه بهبود بیماران دیالیزی تنها با پیوند کلیه درمان‌پذیر است، تصریح کرد: در واقع بیمار دیالیزی زمانی به چرخه زندگی عادی خود بازمی‌گردد که پیوند شده باشد؛ بنابراین باید تلاش کرد اهدای عضو در جامعه به عنوان یک فرهنگ نهادینه شود و این بیماران از چرخه دیالیز خارج شوند و به زندگی عادی خود بازگردند.

۱۰۵ هزار بیمار دیالیزی و پیوندی در کشور / کاهش‬ سن بیماران کلیوی و فرسودگی دستگاه‌های دیالیز

وی با بیان اینکه دیابت، فشار خون و استرس از جمله عوامل ریسک است، اضافه کرد: معمولاً افراد درگیر با اختلالات کلیوی، به جایی می‌رسند که کلیه‌های آن‌ها از کار می‌افتد و باید تحت درمان پارادیالیز قرار گیرد و فرهنگ‌سازی در خصوص پیشگیری از وظایف مهم است.

کشاورز با بیان اینکه در سطح کشور حدود ۱۰۵ هزار بیمار دیالیزی و پیوندی وجود دارد که ۳۲ هزار نفر این جمعیت دیالیزی هستند، گفت: روند پیوند با فروکش کردن کرونا مقداری به چرخه عادی باز گشته و امید است با فروکش کردن این بیماری، پیوند زودتر بیماران پیگیری شود تا افراد به زندگی عادی خود بازگردند.

وی ادامه داد: دستگاه‌های دیالیز سطح کشور تا حد زیادی فرسوده شده اما طبق گزارش‌های ارائه شده، استان اصفهان از وضعیت خوبی برخوردار است. در جمعیت بیماران کلیوی، سن بیماران کاهش یافته است و از خیران انتظار می‌رود کمک‌کننده باشند؛ چراکه بیماران دیالیزی برای تصفیه خون خود مجبور به استفاده چندین ساعته از دستگاه هستند.

لزوم جدی‌گرفتن پیشگیری برای کاهش ابتلاء به بیماری‌های کلیوی

رئیس هیئت مدیره انجمن بیماران کلیوی کشور با بیان اینکه این بیماران، گرفتاری‌های متعدد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارند که انتظار می‌رود خیران همانند همیشه بیماران این انجمن را یاری کنند، اظهار کرد: افراد جامعه باید پیشگیری را جدی بگیرند. معاینات دوره‌ای می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و کنترل فشار و قند خون قطعاً مؤثر است و چنان‌چه بیماری‌ها به موقع مشخص و درمان آن‌ها آغاز شود، قطعاً می‌توان بیماری آنان را به تعویق انداخت.

وی خاطرنشان کرد: قیمت داروها افزایش یافته است و برخی داروهای پیوندی در سطح جامعه به ندرت پیدا می‌شود؛ بنابراین انتظار می‌رود در بحث تأمین دارویی، بیماران پیوندی دیده شوند. قرار است مشکلات دارویی بیماران کلیوی با اجرای طرح «دارویار» کاهش یابد و حل شود.

کد خبر 605957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.