تاریخ رحلت پیامبر اکرم ۱۴۰۱ + ایام ولادت، معنی و مکان وفات حضرت محمد (ص)

رسول اکرم، حضرت محمد مصطفی (ص) در روز بیست و هشتم ماه صفر سال یازدهم هجری قمری در ۶۳ سالگی رحلت فرمودند.

به گزارش ایمنا، حضرت محمد مصطفی (ص) با نام کامل محمد بن عبدالله بن عبدالمطلب بن هاشم از پیامبران اولوالعزم و آخرین پیامبر الهی است که کتاب و معجزه اصلی او قرآن است. ایشان در سال یازدهم هجری قمری و در ۶۳ سالگی وفات کردند. پیامبر (ص) از تاریخ بیست و هفتم رجب سال چهلم عام الفیل و در چهل سالگی به پیامبری مبعوث شد و به مدت ۲۳ سال پیامبری مسلمانان را برعهده داشت.

تاریخ رحلت پیامبر در سال ۱۴۰۱

  • تاریخ دقیق رحلت پیامبر اکرم (ص) در تقویم شمسی برابر با روز یکشنبه ۳ مهر سال ۱۴۰۱ است.
  • تاریخ رحلت پیامبر اکرم (ص) در تقویم قمری مصادف با روز یکشنبه ۲۸ صفر سال ۱۴۴۴ است.
  • تاریخ دقیق رحلت پیامبر اکرم (ص) در تقویم میلادی هم زمان با روز یکشنبه ۲۵ سپتامبر سال ۲۰۲۲ است.

مشخصات حضرت محمد (ص)

نام محمد بن عبد الله
القاب رسول اللّه، نبی اللّه، امین، مصطفی، محمود، خاتم،
کنیه ابوابراهیم و ابوالقاسم
تاریخ ولادت ۱۷ ربیع الاول سال عام الفیل
فرزندان حضرت فاطمه (س)، قاسم، عبدالله، ابراهیم، زینب، رقیه، ام کلثوم
محل تولد مکه معظمه
نام مادر آمنه، دختر وهب بن عبد مناف
مدت رسالت از ۲۷ رجب سال چهلم عام الفیل تا ۲۸ صفر سال یازدهم هجری به مدت ۲۳ سال

تاریخ وفات پیامبر از نظر اهل سنت

نظر علمای اهل شیعه و اهل سنت درباره تاریخ رحلت حضرت محمد (ص) با یکدیگر متفاوت است. تاریخ نگاران شیعه بیست و هشتم صفر سال یازدهم هجری قمری را برای تاریخ وفات پیامبر (ص) ذکر کرده‌اند. علمای اهل سنت ماه ربیع الاول را ماه رحلت پیامبر (ص) می‌دانند و در تعیین روز آن اختلاف نظر دارند. عده‌ای اول ربیع الاول، عده‌ای دیگر دوم این ماه و برخی دیگر روز دوازدهم این ماه را روز رحلت پیامبر اکرم (ص) بیان کرده‌اند. در بیشتر منابع گفته شده است که اکثر علمای اهل سنت روز دوازدهم ماه ربیع الاول را تاریخ وفات پیامبر اکرم (ص) می‌دانند.

تاریخ رحلت پیامبر اکرم ۱۴۰۱ + ایام ولادت، معنی و مکان وفات حضرت محمد (ص)

روز وفات پیامبر چند شنبه است؟

تاریخ رحلت پیامبر اکرم (ص) در سال ۱۴۰۱ با روز یکشنبه سوم مهر ماه مصادف است که در تقویم ایران تعطیل رسمی است.

۲۸ صفر چه روزی است؟

روز بیست و هشتم صفر سالروز رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) است. حضرت محمد (ص) در سال یازدهم هجری قمری و امام حسن مجتبی (ع) در سال پنجاه هجری قمری به شهادت رسیدند.

ولادت پیامبر ۱۴۰۱

پیامبر اکرم (ص) در روز هفدهم ربیع الاول سال عام الفیل در مکه مکرمه به دنیا آمد. عام الفیل سالی است که ابرهه، پادشاه یمن با لشکری که به آن اصحاب فیل می‌گفتند به مکه حمله کرد تا کعبه را تخریب کند. به علت اینکه در این لشکر افراد با فیل به مکه حمله کردند این سال به عام الفیل معروف شد. این روز در تقویم شمسی سال ۱۴۰۱ برابر با روز جمعه ۲۲ مهر ماه است.

معنی رحلت پیامبر (ص)

کلمه رحلت به معنای از جهان رفتن، مردن، مرگ، درگذشت و فوت است و رحلت پیامبر (ص) نیز به معنای درگذشت پیامبر است.

تاریخ رحلت پیامبر اکرم ۱۴۰۱ + ایام ولادت، معنی و مکان وفات حضرت محمد (ص)

مکان رحلت پیامبر (ص)

حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلّم در شهر مدینه در سرزمین حجاز که اکنون عربستان صعودی نام دارد، رحلت کردند و در همان خانه‌ای که وفات کردند، در جوار مسجدی که ایشان تاسیس کرده بود و اکنون مسجد النبی نامیده می‌شود، به خاک سپرده شد.

علت وفات حضرت محمد (ص)

در منابع تاریخی دلایل مختلفی برای رحلت پیامبر (ص) ذکر شده است. در برخی روایات آمده است که حضرت محمد (ص) در جنگ خیبر مسموم شد و این مسمومیت باعث ایجاد بیماری و سپس وفات ایشان بوده است. برخی منابع ذکر کرده‌اند که پیامبر درباره بیماری و کسالت خود فرمودند این بیماری از آثار غذای مسمومی است که یک زن یهودی به ایشان خورانده است. در برخی روایات نیز اشاره شده که مسمومیت پیامبر باعث رحلت ایشان بوده است و به همین علت نیز حضرت محمد (ص) در هنگام وفات با اشاره به مسمومیت خویش در خیبر فرمود: «نیست پیامبر و وصی مگر اینکه شهید شود». بنابراین در مورد علت دقیق وفات پیامبر (ص) ابهام وجود دارد و دقیقاً مشخص نیست که مسمومیت تا چه اندازه در رحلت ایشان تاثیرگذار بوده است و از آنجا که جایز نیست مسائلی که شبهه و ابهام دارد را به پیامبر نسبت داد، از واژه شهادت برای ایشان استفاده نمی‌شود.

رحلت پیامبر در چند سالگی بود؟

پیامبر اکرم (ص) در ۶۳ سالگی، پس از بیست و سه سال دعوت و مجاهدت و ابلاغ پیام الهی و با گذراندن فراز و نشیب‌های فراوان در راه انجام رسالت بزرگ خویش، رحلت فرمودند.

کد خبر 605935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.